Radiostyrning av lok (Fordon: allmänt)

av Sven-Erik B, fredag, januari 01, 2021, 22:15 (102 dagar sedan)

När infördes radiostyrning av lok ?

Radiostyrning av lok

av Sven-Erik B, lördag, januari 02, 2021, 05:58 (102 dagar sedan) @ Sven-Erik B

År 1962 hölls en järnvägsutställning i Göteborg med namnet TÅG 62 Här visades bl.a. en radiostyrd motorvagn som knallade fram och tillbaka på ett spår. Dels för att visa radiostyrningen och dels för att visa hur fjärrblockering fungerar. Var detta premiär eller har radiostyrning förekommit tidigare ?

Radiostyrning av lok

av BM @, Borlänge, torsdag, januari 07, 2021, 10:28 (97 dagar sedan) @ Sven-Erik B

Radiostyrning av lok

av BJ, torsdag, januari 07, 2021, 13:50 (97 dagar sedan) @ BM

Radiostyrning av lok

av Kjell Aghult @, torsdag, januari 07, 2021, 12:17 (97 dagar sedan) @ Sven-Erik B

År 1962 hölls en järnvägsutställning i Göteborg med namnet TÅG 62 Här visades bl.a. en radiostyrd motorvagn som knallade fram och tillbaka på ett spår. Dels för att visa radiostyrningen och dels för att visa hur fjärrblockering fungerar. Var detta premiär eller har radiostyrning förekommit tidigare ?

En tidig trafikinsats lär ha varit på rangeringen i Nässjö 1968. Tekniken dessförinnan utprovats på någon stockholmsbangård (Hagalund?), nära SJ maskinavdelnings huvudkontor.

1963 års trafikpolitik medförde indragning av en rad småbanor och småtåg. Därmed överskott på lokpersonal. Tekniken sattes därför i väntan ett antal år.

Radiostyrning av lok

av Anders.k. @, torsdag, januari 07, 2021, 13:22 (97 dagar sedan) @ Kjell Aghult

År 1962 hölls en järnvägsutställning i Göteborg med namnet TÅG 62 Här visades bl.a. en radiostyrd motorvagn som knallade fram och tillbaka på ett spår. Dels för att visa radiostyrningen och dels för att visa hur fjärrblockering fungerar. Var detta premiär eller har radiostyrning förekommit tidigare ?

En tidig trafikinsats lär ha varit på rangeringen i Nässjö 1968. Tekniken dessförinnan utprovats på någon stockholmsbangård (Hagalund?), nära SJ maskinavdelnings huvudkontor.

1963 års trafikpolitik medförde indragning av en rad småbanor och småtåg. Därmed överskott på lokpersonal. Tekniken sattes därför i väntan ett antal år.

Har genomlysningen av växlingstjänsten 1981 som listar all växling i landet , uträknat på 225 arbetsdagar per år .
Personalkostnaden på 169 kr /timme är struken vid radiostyrning så därför är det enkelt att se var det sker.
Kan ju ge någon guide hur det såg ut just då.

Västerås:
Ub 122 timmar/vecka 6 dagar i veckan + personvagnsväxling 1,5 timmar en dag i veckan

Hallsberg:
Två Ub
112 timmar/vecka 6 dagar i veckan
102 timmar/vecka 6 dagar i veckan

Kil:
Två Ub men man har skrivit lite konstigt, tror det blir ett och ett halvt lok.
93,5 timmar/vecka 6 dagar i veckan
29 timmar/vecka 6 dagar i veckan sedan går det utan radiostryrning 61 timmar/vecka 6 dagar i veckan plus vut till Grums 0,5 timmar/vecka 44 km tågtjänst 1 timme /vecka 1 dag i veckan.

Nässjö:
Ub 117,5 timmar/vecka 6 dagar i veckan.

M.V.H Anders.k.

Radiostyrning av lok (forts)

av Kjell Aghult @, torsdag, januari 07, 2021, 15:22 (97 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En tidig trafikinsats lär ha varit på rangeringen i Nässjö 1968...

Ett tidigt radiostyrt industriväxellok var Virsbo bruks (Västmanland). En gul Oskarshamnsdiesel, byggd 1963. Det fick radiostyrning 1967, från Saab (Vars verksamhet på området är dåligt känd). Loket skrotades 2003.

Flera såg lokomotorföraren växla ensam - än otillåtet vid SJ.

powered by my little forum