När försvann den sista Os-vagnen? (Fordon: vagnar)

av Olof W, Saturday, January 02, 2021, 12:07 (1202 dagar sedan)

SJ littera Os tillkom på tjugotalet genom ombyggnad av öppna vagnar med 1898-års underrede.
De moderniserades sedan med nya axlar, lager och gafflar för större bärighet och fanns kvar väldigt länge.

Men hur länge var de kvar i allmän trafik och när pensionerades den siste Os-tjänstevagnen?

Illustrerar med en bild från Digitalmuseum på en Os vagn som på grund av överlast kanske inte blev så långlivad.

[image]

Trevlig helg
Olof

När försvann den sista Os-vagnen? ~1962

av BD, Saturday, January 02, 2021, 12:27 (1202 dagar sedan) @ Olof W

SJ littera Os tillkom på tjugotalet genom ombyggnad av öppna vagnar med 1898-års underrede.
De moderniserades sedan med nya axlar, lager och gafflar för större bärighet och fanns kvar väldigt länge.

Men hur länge var de kvar i allmän trafik och när pensionerades den siste Os-tjänstevagnen?

Ungefär 1962 var spåren i kolhamnen i Sundsvall uppfyllda med Os-vagnar. Antagligen var det ungefär då som de togs ur trafik.

När försvann den sista Os-vagnen?

av Stefan Olsson, Saturday, January 02, 2021, 18:26 (1202 dagar sedan) @ Olof W

Om man tittar i DM på vedlastade vagnar brukar dom väl rätt typiskt vara lstade så här.

Fjädrarna bågnar ju åt rätt håll i alla fall...

När försvann den sista Os-vagnen?

av Kent Hedqvist, Saturday, January 02, 2021, 19:17 (1202 dagar sedan) @ Olof W

Trevlig bild, men det är väl tveksamt om vagnen har övervikt. Ett grovt överslag:
golvyta:22 kvm, stolphöjd: 2 m ger 44 kubikmeter. Furu och gran har en densitet på ca 450 kg/ kubikmeter (med normal fukthalt). Skrymdensiteten kan antas till c:a 70 %. Detta ger en vedlast om 17 ton. Vagnen fick lasta 18 ton. Klart godkänt!
Kent

När försvann den sista Os-vagnen?

av Thomas Tell, Saturday, January 02, 2021, 20:04 (1202 dagar sedan) @ Olof W

De moderniserades sedan med nya axlar, lager och gafflar för större bärighet och fanns kvar väldigt länge.

SJ moderniserade inte sina Os men enskilda järnvägar gjorde det. SJs behöll plåtlagergafflarna och glidlagren.
/tell

När försvann den sista Os-vagnen?

av Olof W, Saturday, January 02, 2021, 21:16 (1202 dagar sedan) @ Thomas Tell

De moderniserades sedan med nya axlar, lager och gafflar för större bärighet och fanns kvar väldigt länge.

SJ moderniserade inte sina Os men enskilda järnvägar gjorde det. SJs behöll plåtlagergafflarna och glidlagren.
/tell

Tack men i så fall var de nog inte kvar så länge som jag trodde. När förbjöds glidlagrade vagnar?

/Olof

När försvann den sista Os-vagnen?

av Christer Fredriksson, Saturday, January 02, 2021, 21:19 (1202 dagar sedan) @ Olof W

De är väl inte förbjudna, det är väl en fråga om hastighet för fordonet i fråga!

När försvann den sista Os-vagnen?

av HP, Saturday, January 02, 2021, 22:06 (1202 dagar sedan) @ Olof W

De moderniserades sedan med nya axlar, lager och gafflar för större bärighet och fanns kvar väldigt länge.

SJ moderniserade inte sina Os men enskilda järnvägar gjorde det. SJs behöll plåtlagergafflarna och glidlagren.
/tell


Tack men i så fall var de nog inte kvar så länge som jag trodde. När förbjöds glidlagrade vagnar?

/Olof

Också nyfiken på detta./HP

När försvann den sista Os-vagnen?

av Littera JS, Saturday, January 02, 2021, 22:16 (1202 dagar sedan) @ HP

Undrar jag också ... som såg ett par glidlagrade vagnar rulla på Trafikverkets spår för drygt två veckor sedan..

Glidlagrade vagnar i allmän trafik

av Olof W, Saturday, January 02, 2021, 22:35 (1201 dagar sedan) @ Littera JS

Det är nog mitt minne som spelar mig ett spratt. Jag hade för mig jag sett en uppgift på att SJ förbjöd glidlagrade vagnar i allmän trafik alternativt utbytestrafik med andra järnvägar någon gång på sjuttiotalet.

Men jag hade antagligen fel.

/Olof

Glidlagrade vagnar i allmän trafik

av Per Ljungberg, Sunday, January 03, 2021, 09:29 (1201 dagar sedan) @ Olof W

De sista godsvagnar med glidlager i allmän trafik som jag såg var Lrg-vagnar som då och då syntes i Falkenberg 1963-64. Men lokalt mellan Vaggeryd och Jönköping (Munksjö AB) gick glidlagrade Is och Isu- vagnar med pappersmassa även senare tills de ersattes av Or-vagnar.

Glidlagrade vagnar i allmän trafik

av BD, Sunday, January 03, 2021, 09:36 (1201 dagar sedan) @ Per Ljungberg

De sista godsvagnar med glidlager i allmän trafik som jag såg var Lrg-vagnar som då och då syntes i Falkenberg 1963-64. Men lokalt mellan Vaggeryd och Jönköping (Munksjö AB) gick glidlagrade Is och Isu- vagnar med pappersmassa även senare tills de ersattes av Or-vagnar.

Men troligen tilläts glidlagrade vagnar enligt UIC i internationell trafik senare än så.
Var det inte så att tidpunkten då godstågshastigheten 70 km/h utgick samtidigt med att glidlager inte fick användas internationellt sammanföll?

Glidlagrade vagnar i allmän trafik

av Bertil Bengtsson, Monday, January 04, 2021, 14:51 (1200 dagar sedan) @ Olof W

Jag vet inget om ev förbud mot glidlagrade vagnar i internationell trafik. Däremot vet jag att vagnar med KK-broms (där ingick då O, Or ,Os) förbjöds för internationell trafik i den vevan. Du kanske blandar ihop?
Berra

Glidlagrade vagnar i allmän trafik

av Olof W, Monday, January 04, 2021, 15:04 (1200 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag vet inget om ev förbud mot glidlagrade vagnar i internationell trafik. Däremot vet jag att vagnar med KK-broms (där ingick då O, Or ,Os) förbjöds för internationell trafik i den vevan. Du kanske blandar ihop?
Berra

Så kan det mycket väl vara
/Olof

Glidlagrad irakisk vagn i Trelleborg 1970

av BD, Friday, January 08, 2021, 21:27 (1196 dagar sedan) @ Olof W

Det är nog mitt minne som spelar mig ett spratt. Jag hade för mig jag sett en uppgift på att SJ förbjöd glidlagrade vagnar i allmän trafik alternativt utbytestrafik med andra järnvägar någon gång på sjuttiotalet.

Men jag hade antagligen fel.

/Olof

Du har rätt. 1970 inkom denna vagn till Trelleborg. Lagerboxlocken har fått kors, antagligen med krita, påritade vilket möjligen betydde att de inspekterats.

[image]

Kan vagnen ha varit på väg så länge att julförsäljningen missats?

När försvann den sista Os-vagnen? Glidlagrade vagnar 2020?

av Leif B, Sunday, January 03, 2021, 10:33 (1201 dagar sedan) @ Littera JS

Undrar jag också ... som såg ett par glidlagrade vagnar rulla på Trafikverkets spår för drygt två veckor sedan..

Vem var fordonsägaren?

När försvann den sista Os-vagnen? Glidlagrade vagnar 2020?

av BD, Sunday, January 03, 2021, 12:29 (1201 dagar sedan) @ Leif B

Undrar jag också ... som såg ett par glidlagrade vagnar rulla på Trafikverkets spår för drygt två veckor sedan..


Vem var fordonsägaren?

Trafikverket? Kan det ha varit en omformare för eldriften?

När försvann den sista Os-vagnen? Glidlagrade vagnar 2020?

av Littera JS, Sunday, January 03, 2021, 18:10 (1201 dagar sedan) @ BD

Precis så! Q24/25

När försvann den sista Os-vagnen?

av Johnny, Saturday, January 02, 2021, 23:01 (1201 dagar sedan) @ Olof W

När jag jobbade för Maersk Line i början av 80-talet så beställde jag containervagnar Lgjs i första hand men Os i andra hand till Sannegårdshamnen. Glömmer aldrig när vi skulle ha ca 40 vagnar för ankommande gods från Fjärran Östern, merparten var konserver till Dagab. Hela Östra harpan i Sannegården var full av containervagnar.

När försvann den sista Os-vagnen?

av Peter Lidskog, Saturday, January 02, 2021, 23:37 (1201 dagar sedan) @ Johnny

Fast det lär väl rimligen ha varit den moderna varianten av Os, och inte den äldre variant som efterfrågas här.

När försvann den sista Os-vagnen?

av Anders Svensson, Saturday, January 02, 2021, 23:50 (1201 dagar sedan) @ Johnny

När jag jobbade för Maersk Line i början av 80-talet så beställde jag containervagnar Lgjs i första hand men Os i andra hand till Sannegårdshamnen. Glömmer aldrig när vi skulle ha ca 40 vagnar för ankommande gods från Fjärran Östern, merparten var konserver till Dagab. Hela Östra harpan i Sannegården var full av containervagnar.

Här gäller det att hålla reda på litterasystemen - det tråden handlar om är Os i gamla litterasystemet men signaturen Johny pratar nog om UIC-littera Os, Ore i det gamla litterasystemet. //Anders

När försvann den sista Os-vagnen?

av Martin Långström, Sunday, January 03, 2021, 07:22 (1201 dagar sedan) @ Anders Svensson

När jag jobbade för Maersk Line i början av 80-talet så beställde jag containervagnar Lgjs i första hand men Os i andra hand till Sannegårdshamnen. Glömmer aldrig när vi skulle ha ca 40 vagnar för ankommande gods från Fjärran Östern, merparten var konserver till Dagab. Hela Östra harpan i Sannegården var full av containervagnar.


Här gäller det att hålla reda på litterasystemen - det tråden handlar om är Os i gamla litterasystemet men signaturen Johny pratar nog om UIC-littera Os, Ore i det gamla litterasystemet. //Anders

Fast Ore i gamla systemet blev Kbs som UIC-littera. Os i UIC-systemet hade ingen motsvarighet i gamla systemet, då den tillkom efter man infört UIC-littera, då SJ inte var nöjda med Kbs.

När försvann den sista Os-vagnen?

av Kjell Friberg, Sunday, January 03, 2021, 08:30 (1201 dagar sedan) @ Martin Långström

Huvudlittera O fanns ursprungligen inte i det nya systemet varför de första moderna Os-vagnarna littererades Ore vid leverans och var dessutom byggda för att enkelt kunna ändras till Kbs. De första moderna Os-vagnarna tillverkades inte för SJ utan i Norge för NSB.

När försvann den sista Os-vagnen?

av Kjell Edvardsson, Sunday, January 03, 2021, 09:37 (1201 dagar sedan) @ Olof W

Om jag läser rätt i SJ särtryck 420 "Förteckning över lok och vagnar Del III" från 1.1.1967 så fanns det då fortfarande 195 st godsvagnar litt Os varande i tjänst. (Motsvarande siffra för 1950 är 6812 st).
I SJH 636.1 utgåva 1 från 1.4.1971 av "SJ Godsvagnar (normalspåriga)" finns inte gamla litt Os upptagen utan där är det nya Os (Ore) som finns med.

När försvann den sista Os-vagnen? - Tack

av Olof W, Sunday, January 03, 2021, 10:37 (1201 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Tack Kjell!
/Olof

När försvann den sista Os-vagnen? - Tack

av olle sundström, Friday, January 08, 2021, 13:37 (1196 dagar sedan) @ Olof W

Ber inledningsvis om ursäkt för denna saktfärdiga reaktion som delvis beror på lång söktid efter ett negativ jag föreställer mig kan kasta visst ljus på frågan.

I maj -71 gjorde jag en utflykt till Skellefteå, som vanligt i akt och mening att leta byggabla godsvagnar. På Skelleftehamns övre avfotograferades en Os (med Os avser jag en tvåaxlig godsvagn med fem rörstolpar per långsida, 7.700 mm löbb och 4.000 mm axelavstånd) som var/hade

o TGOJ-ägd
o försedd med UIC-nummer
o ursprungligt spännstag av plattjärn
o Siegenbuffertar
o rullager
o utrustad med TGOJ-fjäderbockar och dito, lodrätt stående fjäderlänkar (unikt för TGOJ, alla andra fjäderlänkstyper jag sett lutar c:a trettio grader in mot fjäderbladen).

Vagnen var lastad med en lös, c:a 10 kubikmeters tank, enligt påskrift innehållande väteperoxid. Ingen synlig ägare till tanken fanns angiven. Sannolikt rörde det sig om VP för Bureå träsliperi som var tidigt ute med VP-blekning av sin slipmassa.

Olle S