NBJ tidtabell 149 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, January 03, 2021, 14:54 (1181 dagar sedan)

1) Den gällde fr o m 1977-05-22 och var sista med NBJ tåg/vutnummer. Ordinarie sådana gick normalt M-F. sedan 1965 hade persontåg numrerats från nr 1, godståg från 101. Vut hade egen, parallell serie: Både tåg och vut 101 fanns.

2) Nora stad hade följande tågtider:
a) Kl 0625, gt 101 till Gyttorp. Tkl medföljde tåget dit (Förut nämnt).
b) 1300, gt 103 till Bofors. Anslutning där till vut 3 (Se nedan). Retur i tåg 106.
c) 1600, gt 106 från Bof
d) 1635, vut 16 till Ervalla (>Örebro)
e) 1901, vut 17, retur från Ör
Återgången från tåg 101 är oklar: Vut från dag till dag?
Tre par förplanerade extra godståg/vut fanns också, dock inga mot Ervalla. I anslutning till vut 17 fanns extra vut 71/72 till Gyttorp - för viss vagnuppställning där.

3) På Bredsjölinjen gick vut 90 Gyttorp-Grängen, kl 0830-1200.

4) Bofors-Otterbäcken gick på sydgång vut 1/vut 11/tåg 111, med brytpunkter i Strömtorp och Gullspång. Nordgående tåg 112/vut 12/vut 2. Otterbäcken<>Gullspång gick också två lokala godstågspar (ej vut), med O:s lokomotor.

5) Körningarna på Örebro och Kristinehamn (de senare vut 3, 4 och 14) omstöptes t/fr SJ tåg i
Ervalla resp. Strömtorp: Normalt under körning, med radiosamtal (Också förut nämnt).

6) Från Bofors växlade vut 31, 33 och 35 i Ekeby/Kilsta, vut 40 i Kortfors och vut 80-85 i
Valåsen. Från Gullspång gick extra vut 100 och 101 på Skagersvik.

NBJ tidtabell 149

av Magnus H, Thursday, January 07, 2021, 21:46 (1177 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tack för alla dina inlägg om NBJ. Jag tycker dom är mycket läsvärda.

NBJ tidtabell 149

av Kjell Aghult, Friday, January 08, 2021, 12:56 (1176 dagar sedan) @ Magnus H

Tack för alla dina inlägg om NBJ. Jag tycker dom är mycket läsvärda.

Trevligt att höra. NBJ är gammal bekantskap för mig: Som 15-åring åkte jag med den första gång 1958, i både lokomotor- och rälsbusståg. Personvagnen var någon av BCo 1-4, tillverkade av Atlas 1906-1908: NBJ enda personboggivagnar, alla slopade 1960. Med träbänkarna tiden ut kvar i f d tredje klass.

NBJ-intresset var störst på 1960-talet, då jag regelbundet rapporterade i Ånghwisslan. Ca 1965 gav NBJ än ett gott intryck: Stribergs och Pershytte gruvor bröts fortfarande, frakterna med längst betalande sträcka: Anslutningstrafiken t/fr SJ, t ex Bofors <> Strömtorp, gav rätt små fraktandelar. NBJ-koncernen drev tåg, buss, lastbil, resebyrå och hamn. Än fanns pengar nog att köpa boggiloken 25-26, det första fabriksnytt. Få visste att malmfrakterna successivt måst sänkas, för att hjälpa gruvorna överleva. Båda nedlades 1967.

Bland dåtida bolagsbanor stack NBJ ut som fristående transportör: Utan bastrafik från ett moderbolag, som t ex TGOJ, NKlJ och MLJ.

Persontrafiken på spår "osthyvlades" bort 1960-1966. Som nog kritiserats om det gällt SJ.

Jag har fjärrklarerat NBJ vut i Ervalla och Strömtorp. Vut-formen medgav då enklare signalutrustning i NBJ-delen av Strömtorp (Som senare måste kompletteras). Förebild tycks ha varit NKlJ-delen av Karlstad Ö. Vut-körningen på också ervallalinjen tycks mest ha varit av konsekvensskäl: Här kunde inga investeringskronor sparas.