Vy över Skövde (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Monday, February 23, 2009, 23:49 (5534 dagar sedan)

Vykort
[image]
1906 bestämdes att F1 modell 1886 skulle byggas om och få konduktörskupén sänkt med taket i nivå med övriga taket. En sådan ombyggd vagn står bakom lyktstolpen till vänster om stationshuset.
Till höger om F1:an är kopplad en B3a f.d. A3 av 1874 års modell som försvann på 1910-talet. Där bredvid en C1 av 1884 års modell.
Är det militära anläggningar som retucherats bort till vänster?
/tell

Vy över Skövde

av GSD, Monday, February 23, 2009, 23:58 (5534 dagar sedan) @ Thomas Tell

Mycket snofsigare än va de ä dag, Sterilt och trökigt.

Vy över Skövde

av skogshans, Tuesday, February 24, 2009, 00:24 (5534 dagar sedan) @ Thomas Tell

1907 startade Pentaverken som tillverkade båtmotorer m m. Bilden ser ut att kunna vara från den tiden. Kanske är man i startgroparna att börja bygga? Fast jag tycker att Pentaverken låg aningen söder om stn-huset. Dessa fabriker kan säkert ha haft ett skyddsintresse. Dock, retuscheringen är mitt för stn-huset och där ligger, mot bangårdssidan, än i dag, vad jag vet, parken Bolognerskogen.

Hans Kellerstam

Vy över Skövde

av Ola Almquist, Tuesday, February 24, 2009, 10:37 (5533 dagar sedan) @ skogshans

Karta över Skövde i Nordisk familjebok.

Fakta om Skövde finns här (pdf).

Något svar på vad som fanns i Boulognerskogen kan jag inte ge. Regementsbyggnaderna var måhända inte färdigbyggda när bilden togs.

M.v.h.
Ola

Vy över Skövde

av Jan Frelin, Tuesday, February 24, 2009, 11:27 (5533 dagar sedan) @ Ola Almquist

Karta över Skövde i Nordisk familjebok.

Garnisonerna ligger ungefär på samma platser idag som på kartan. Skarborgs regemente ligger kvar, medan Göta Trängregemente har flyttat till Livregementes kaserner. På fältet mellan 17 och 18 ligger idag Markstridsskolan.

Vy över Skövde

av Ola Almquist, Wednesday, February 25, 2009, 11:15 (5532 dagar sedan) @ Jan Frelin

Karta över Skövde i Nordisk familjebok.


Garnisonerna ligger ungefär på samma platser idag som på kartan. Skarborgs regemente ligger kvar, medan Göta Trängregemente har flyttat till Livregementes kaserner. På fältet mellan 17 och 18 ligger idag Markstridsskolan.

Jag skrev lite för kortfattat. Tänkte att regementena skulle kunna hållit till i någon form av barackläger som på de gamla övningsplatserna (som oftast har namn som slutar på hed eller slätt) och därför kommit med på bild som sedan retuscherats. Detta är dock en vild spekulation!

M.v.h.
Ola (som tillbringat 10 månader på annan plats i Skaraborg)

Vy över Skövde

av Jan Frelin, Wednesday, February 25, 2009, 13:00 (5532 dagar sedan) @ Ola Almquist

Karta över Skövde i Nordisk familjebok.


Garnisonerna ligger ungefär på samma platser idag som på kartan. Skarborgs regemente ligger kvar, medan Göta Trängregemente har flyttat till Livregementes kaserner. På fältet mellan 17 och 18 ligger idag Markstridsskolan.


Jag skrev lite för kortfattat. Tänkte att regementena skulle kunna hållit till i någon form av barackläger som på de gamla övningsplatserna (som oftast har namn som slutar på hed eller slätt) och därför kommit med på bild som sedan retuscherats. Detta är dock en vild spekulation!

M.v.h.
Ola (som tillbringat 10 månader på annan plats i Skaraborg)


De barackläger jag stött på är i allmänhet aldre än garnisonerna i städer och ligger ute på landet (Marma t.ex.).

Stationshuset i Skövde

av Rasmus Axelsson, Tuesday, February 24, 2009, 10:51 (5533 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

De böljande taken vid de låga frontespiserna på stationshuset och vissa detaljer som fortfarande syns i putsen på de äldre delarna av stationshuset tyder på influenser av jugendarkitektur. Däremot verkar planformen, fönster- och dörrformerna vara av än äldre snitt.

Finns det äldre bilder på Skövde stationshus som kan visa om taket har höjts eller ändrats på annat sätt?

Google min vän...

av Rasmus Axelsson, Tuesday, February 24, 2009, 10:54 (5533 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

...man ska kanske kolla upp lite på nätet innan man börjar fråga dumt - hittade en sida om Skövde järnvägsstation med en äldre bild på stationshuset. Huset verkar ha byggts om och moderniserats i början av 1900-talet och det såg troligen ungefär ut som Töreboda stationshus gör idag...

Google min vän...

av Jöran Johansson, Tuesday, February 24, 2009, 14:55 (5533 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det här kortet är postgånget 1906.

[image]

/Jöran

Vy över Skövde

av Stefan Skoglund, Wednesday, February 25, 2009, 02:56 (5532 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[image]
1906 bestämdes att F1 modell 1886 skulle byggas om och få konduktörskupén sänkt med taket i nivå med övriga taket. En sådan ombyggd vagn står bakom lyktstolpen till vänster om stationshuset.
Till höger om F1:an är kopplad en B3a f.d. A3 av 1874 års modell som försvann på 1910-talet. Där bredvid en C1 av 1884 års modell.
Är det militära anläggningar som retucherats bort till vänster?
/tell

Som många andra har sagt är det inte militära anläggningar.
Mitt emot stationshuset låg badanstaltens centralbyggnad vilken är riven
på bilden.
De tre hustaken till höger skulle kunna vara personalbostäder för Penta och
huset i bakgrunden med gaveln åt fotografen skulle kanske kunna vara
en bostad för en av av pentacheferna. Det huset är borta numera och där ligger nu huvudinfarten till Volvo Gjuteriet och och Volvo drivlina dvs lastvagnar.

Den där långa höjden i bakgrunden som slutar ovanför den vänstra pass-vagnen (B3a:an ?) , där den höjden slutar i norr bor jag...

Vy över Skövde

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, February 26, 2009, 14:41 (5531 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det kan mycket väl vara en så enkel förklaring ,som att gelantinen på glasplåten har blivit skadad,och istället för att få en stor svart fläck på kopian har man fyllt i med retusch.:-) Sune