Konsoler plattformstak (Järnväg allmänt)

av Björn Arvidsson, Friday, January 08, 2021, 20:37 (1198 dagar sedan)

När infördes att takkonsolerna på vagnar med öppna plattformar skulle målas svarta?

I målningsinstruktionerna både 1937 och 1947 så står att på teakvagnar så målas de i havannabrun och på övriga vagnar rödbrun.

Men på alla av föreningar och andra renoverade personvagnar är de målade svarta oavsett vilken tidsperiod de ska representera i vagnens historia

Konsoler plattformstak

av Thomas Tell, Saturday, January 09, 2021, 00:26 (1197 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

När infördes att takkonsolerna på vagnar med öppna plattformar skulle målas svarta?

I målningsinstruktionerna både 1937 och 1947 så står att på teakvagnar så målas de i havannabrun och på övriga vagnar rödbrun.

Som du skriver är det så i alla ändringstrycken för str 164,111:1K 1937-47.

Men på alla av föreningar och andra renoverade personvagnar är de målade svarta oavsett vilken tidsperiod de ska representera i vagnens historia

Tidigare var det enligt exempel på
[b]Kontrakt 1907[/b]
28/3 BCo1 1659
målning: ultramarinblå todtenkopf barriärer invändigt svarta taket över plattformarna i ljus teakgrund fönsterbågar utvändigt i teakfärg

Det stod lite mer än såhär men inte så detaljerat.


Därefter enligt
[b]Förslag till föreskrifter för målning 1926-28[/b]
7. Plattformar med tillbehör.
Barriärer, luckor och grindar m.m. avlutas och rengöras på samma sätt som i föregående stycke A1ab föreskrives för väggar av plåt.
Målning å barriärer av plåt och å barriärluckor sker även i överensstämmelse med i nämnda stycke A1ab beskrivet sätt, lika på båda sidor och med täckfärg i samma färgton som å vagnskorgen. Färgtonen å barriärmålning till teakklädd vagn bör vara havannabrun.
Undantag härifrån utgör likväl översidan å plåtbarriären och barriärluckan, jämte till barriären hörande kolonner kasthakar och signalhållare, vilka målas en gång med [b]kimrökfärg[/b], recept nr 26, torktid 2 dygn och därefter en gång med svart lackfärg, torktid … dygn.
Övriga till plattformar hörande delar målas på följande sätt å ny resp. gammal grund:
Barriärer och gallerverk jämte grindar fotstegsjärn och gavelstegar: grundstrykas eller påbättras med blymönjefärg, recept nr 19, torktid 2 dygn, varpå strykes en gång med[b] kimrökfärg[/b], recept nr 26, torktid 2 dygn och en gång med svart lackfärg, torktid … dygn.
Fällbryggor: grundstrykas eller påbättras med blymönjefärg, recept nr 19, torktid 2 dygn varpå strykes med kimrökfärg, recept nr 26, torktid 2 dygn.
Plattformsgolv och fotstegsbrädor: strykas med [b]kimrökfärg[/b], recept nr 26, torktid 2 dygn, 1 eller 2 gånger efter behov.
Lykthållare- och uppstigningshandtag av järn: grundstrykas med blyvittfärg, recept nr 20, torktid 2 dygn, 1 eller 2 gånger efter behov, varpå strykes 1 gång med kimrökfärg, recept nr 26, torktid 2 dygn och till sist en gång med svart lackfärg, torktid … dygn.

Här hittar jag inte konsolerna men allt annat är svart.

När str 414 kom 1964 fanns tydligen inte 111:1K kvar men när försvann den? Vad kom i stället och när?
/tell

Konsoler plattformstak

av Thomas Tell, Monday, January 11, 2021, 00:27 (1195 dagar sedan) @ Thomas Tell

B3c 1529 ser ut att ha röd konsol här i Vislanda 1969.

[img]images/uploaded/202101102316195ffb8ac38e721.jpg[/img]

Färgbilder på B3d-vagnarna i SJK-tåg på Inlandsbanan 1965 visar samma sak. Även färgdiapå CF4_:or visar rött.
/tell

Konsoler plattformstak

av Björn Arvidsson, Monday, January 11, 2021, 17:59 (1195 dagar sedan) @ Thomas Tell

När infördes att takkonsolerna på vagnar med öppna plattformar skulle målas svarta?

I målningsinstruktionerna både 1937 och 1947 så står att på teakvagnar så målas de i havannabrun och på övriga vagnar rödbrun.

Som du skriver är det så i alla ändringstrycken för str 164,111:1K 1937-47.

Men på alla av föreningar och andra renoverade personvagnar är de målade svarta oavsett vilken tidsperiod de ska representera i vagnens historia


Tidigare var det enligt exempel på
[b]Kontrakt 1907[/b]
28/3 BCo1 1659
målning: ultramarinblå todtenkopf barriärer invändigt svarta taket över plattformarna i ljus teakgrund fönsterbågar utvändigt i teakfärg

Det stod lite mer än såhär men inte så detaljerat.


Därefter enligt
[b]Förslag till föreskrifter för målning 1926-28[/b]
7. Plattformar med tillbehör.
Barriärer, luckor och grindar m.m. avlutas och rengöras på samma sätt som i föregående stycke A1ab föreskrives för väggar av plåt.
Målning å barriärer av plåt och å barriärluckor sker även i överensstämmelse med i nämnda stycke A1ab beskrivet sätt, lika på båda sidor och med täckfärg i samma färgton som å vagnskorgen. Färgtonen å barriärmålning till teakklädd vagn bör vara havannabrun.
Undantag härifrån utgör likväl översidan å plåtbarriären och barriärluckan, jämte till barriären hörande kolonner kasthakar och signalhållare, vilka målas en gång med [b]kimrökfärg[/b], recept nr 26, torktid 2 dygn och därefter en gång med svart lackfärg, torktid … dygn.
Övriga till plattformar hörande delar målas på följande sätt å ny resp. gammal grund:
Barriärer och gallerverk jämte grindar fotstegsjärn och gavelstegar: grundstrykas eller påbättras med blymönjefärg, recept nr 19, torktid 2 dygn, varpå strykes en gång med[b] kimrökfärg[/b], recept nr 26, torktid 2 dygn och en gång med svart lackfärg, torktid … dygn.
Fällbryggor: grundstrykas eller påbättras med blymönjefärg, recept nr 19, torktid 2 dygn varpå strykes med kimrökfärg, recept nr 26, torktid 2 dygn.
Plattformsgolv och fotstegsbrädor: strykas med [b]kimrökfärg[/b], recept nr 26, torktid 2 dygn, 1 eller 2 gånger efter behov.
Lykthållare- och uppstigningshandtag av järn: grundstrykas med blyvittfärg, recept nr 20, torktid 2 dygn, 1 eller 2 gånger efter behov, varpå strykes 1 gång med kimrökfärg, recept nr 26, torktid 2 dygn och till sist en gång med svart lackfärg, torktid … dygn.

Här hittar jag inte konsolerna men allt annat är svart.

När str 414 kom 1964 fanns tydligen inte 111:1K kvar men när försvann den? Vad kom i stället och när?
/tell

Då kan man ju säga att alla vagnar med öppna plattformar som är renoverade för att motsvara tiden från i alla fall 1930-talet och framåt har felmålade konsoler, både hos föreningar och museer

Konsoler plattformstak

av Ola Almquist, Monday, January 11, 2021, 18:24 (1195 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

När infördes att takkonsolerna på vagnar med öppna plattformar skulle målas svarta?

I målningsinstruktionerna både 1937 och 1947 så står att på teakvagnar så målas de i havannabrun och på övriga vagnar rödbrun.

Som du skriver är det så i alla ändringstrycken för str 164,111:1K 1937-47.

Men på alla av föreningar och andra renoverade personvagnar är de målade svarta oavsett vilken tidsperiod de ska representera i vagnens historia


Tidigare var det enligt exempel på
[b]Kontrakt 1907[/b]
28/3 BCo1 1659
målning: ultramarinblå todtenkopf barriärer invändigt svarta taket över plattformarna i ljus teakgrund fönsterbågar utvändigt i teakfärg

Det stod lite mer än såhär men inte så detaljerat.


Därefter enligt
[b]Förslag till föreskrifter för målning 1926-28[/b]
7. Plattformar med tillbehör.
Barriärer, luckor och grindar m.m. avlutas och rengöras på samma sätt som i föregående stycke A1ab föreskrives för väggar av plåt.
Målning å barriärer av plåt och å barriärluckor sker även i överensstämmelse med i nämnda stycke A1ab beskrivet sätt, lika på båda sidor och med täckfärg i samma färgton som å vagnskorgen. Färgtonen å barriärmålning till teakklädd vagn bör vara havannabrun.
Undantag härifrån utgör likväl översidan å plåtbarriären och barriärluckan, jämte till barriären hörande kolonner kasthakar och signalhållare, vilka målas en gång med [b]kimrökfärg[/b], recept nr 26, torktid 2 dygn och därefter en gång med svart lackfärg, torktid … dygn.
Övriga till plattformar hörande delar målas på följande sätt å ny resp. gammal grund:
Barriärer och gallerverk jämte grindar fotstegsjärn och gavelstegar: grundstrykas eller påbättras med blymönjefärg, recept nr 19, torktid 2 dygn, varpå strykes en gång med[b] kimrökfärg[/b], recept nr 26, torktid 2 dygn och en gång med svart lackfärg, torktid … dygn.
Fällbryggor: grundstrykas eller påbättras med blymönjefärg, recept nr 19, torktid 2 dygn varpå strykes med kimrökfärg, recept nr 26, torktid 2 dygn.
Plattformsgolv och fotstegsbrädor: strykas med [b]kimrökfärg[/b], recept nr 26, torktid 2 dygn, 1 eller 2 gånger efter behov.
Lykthållare- och uppstigningshandtag av järn: grundstrykas med blyvittfärg, recept nr 20, torktid 2 dygn, 1 eller 2 gånger efter behov, varpå strykes 1 gång med kimrökfärg, recept nr 26, torktid 2 dygn och till sist en gång med svart lackfärg, torktid … dygn.

Här hittar jag inte konsolerna men allt annat är svart.

När str 414 kom 1964 fanns tydligen inte 111:1K kvar men när försvann den? Vad kom i stället och när?
/tell


Då kan man ju säga att alla vagnar med öppna plattformar som är renoverade för att motsvara tiden från i alla fall 1930-talet och framåt har felmålade konsoler, både hos föreningar och museer

Det blev med andra ord fel även [link=https://jarnvagsmuseum.engelholm.se/se-och-gora/tillfalliga-utstallningar/personvagn-fran-1901.html]här[/link].

/Ola

Konsoler plattformstak

av Thomas Tell, Monday, January 11, 2021, 20:22 (1195 dagar sedan) @ Ola Almquist

På godsvagnar brukade "alla beslag" målas svarta och här kanske man tänker så att dessa konsoler tillhör beslagen.
/tell

Konsoler plattformstak

av Ola Almquist, Monday, January 11, 2021, 22:40 (1194 dagar sedan) @ Thomas Tell

På godsvagnar brukade "alla beslag" målas svarta och här kanske man tänker så att dessa konsoler tillhör beslagen.
/tell

Jo. Det är troligt. När slutade man med det på godsvagnar? Det är vanligt att man inom museiföreningar målar underrede och beslag svarta men hur länge var de det?

/Ola

Konsoler plattformstak

av Björn Arvidsson, Monday, January 11, 2021, 23:20 (1194 dagar sedan) @ Thomas Tell

På godsvagnar brukade "alla beslag" målas svarta och här kanske man tänker så att dessa konsoler tillhör beslagen.
/tell

Verkar vara konstigt efter som JVM är noga med att följa hur målningen ska vara och det står ju vilken färg konsolerna skulle ha i målningsinstruktionerna. Tror mer på att de vart målade svarta för att alla andra målar dom svarta

Konsoler plattformstak

av Christopher Lindgren, Sunday, January 10, 2021, 18:54 (1196 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Mycket bra fråga!

Jag har läst OKB- kontrakt mellan ca.1926-1929. Man skulle följa SJ- bestämmelser.

Plattformarnas grindar och räcken skulle målas i samma färgton som vagnskorgen.

Utvändiga uppstigningshandtag, underredet, fällbryggor, räckverk, fästen mm. Skulle målas i svart färgton.

Kollade OKB C3s 141:s konsoller idag och färglagren var svart, SJ- röd, tjänstevagnsgrå. Så konsollerna var bevisligen SJ-röda när vagnen slopades 1961.