Okänd banvaktstuga 10. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Sunday, January 10, 2021, 17:38 (1174 dagar sedan)

[img]images/uploaded/202101101634445ffb2ca4edaab.jpg[/img]
Ytterligare en okänd banvaktstuga. Nummerskylten står på högkant vilket borde innebära andra distriktet (Göteborg) eller tredje distriktet (Malmö).

Okänd banvaktstuga 10.

av Rasmus Axelsson, Sunday, January 10, 2021, 20:46 (1174 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[img]images/uploaded/202101101634445ffb2ca4edaab.jpg[/img]
Ytterligare en okänd banvaktstuga. Nummerskylten står på högkant vilket borde innebära andra distriktet (Göteborg) eller tredje distriktet (Malmö).

Denna typ av nummerskyltar förekom även på SJs först distrikt (Stockholm) och då bland annat på [link=http://www.svartabanan.se]Svartåbanan[/link] och Hallsberg-Mjölby, men bilden är inte från någon av dessa sträckor.

Det finns [link=https://banvakt.se/sok-objekt/?str=203&p=.-r.-n.bv.tm.tu.ko.br.tn.]ett gäng att välja på[/link] men det ska vara en mycket tidig typ av banvaktstuga (och därmed även sträcka) såsom SJs modell 185X-1862 samt troligen ligga i närheten av ett vattendrag med tanke på sågningen av is i förgrunden.

Okänd banvaktstuga 10.

av Harald, Sunday, January 10, 2021, 21:01 (1174 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Går det skanna numret i lite bättre upplösning? Det ser ut att sluta på 03. Första siffran kan vara en tvåa, men det är osäkert.

Okänd banvaktstuga 10.

av Per-Olov Brännlund, Sunday, January 10, 2021, 21:04 (1174 dagar sedan) @ Harald

Stugan har nummer 203.

Okänd banvaktstuga 10.

av jean, Sunday, January 10, 2021, 21:30 (1174 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Jag sitter och funderar på topografin m.m, det känns som det ändå är Mellansverige eller södra Dalarna / Hälsingland. Men ju längre norrut man kommer, desto senare byggda banor.

Jag hittade en bild på Digitaltmuseum som andades lite likhet, [link=https://digitaltmuseum.se/021016963614/isupptagning-pa-bysjon]Isupptagning på Bysjön, Torsåker[/link] och studerar man kartan så går banvallen [link=https://kartor.eniro.se/?c=60.447133,16.456747&z=15&q=%22Bysj%C3%B6n,%20TORS%C3%85KER%22;207745122;geo]precis bredvid Bysjön[/link] (som idag verkar igenväxt för övrigt..)

Det har funnits en banvaktstuga som är placerad bland björkar nära Bysjön, [link=https://banvakt.se/avesta-krylbo-jularbo-fors-morshyttan-horndal-byvalla-storvik/122-hastbo/]122 Hästbo[/link] men det verkar vara fel stugtyp alternativt moderniserad till 1872 års utseende. Den har ju haft flera olika nummer men inte 203 som det verkar.

Det är också väldigt svårt att få till samma vy som ursprungsbilden men inte helt omöjligt kanske. Men det blir nog till att leta vidare.

Söder om Uppsala

av Rasmus Axelsson, Sunday, January 10, 2021, 22:30 (1173 dagar sedan) @ jean

Jag sitter och funderar på topografin m.m, det känns som det ändå är Mellansverige eller södra Dalarna / Hälsingland. Men ju längre norrut man kommer, desto senare byggda banor.

Jag tror man kan begränsa sökområdet till mellan Malmö i söder och Uppsala i norr, såvida det handlar om en statlig järnväg där de tidigaste SJ-banvaktstugorna finns.

Söder om Uppsala

av Anders Olsson2, Monday, January 11, 2021, 07:03 (1173 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Nr 203 fanns på stugan Udden mellan Nässsjö och Alvesta

Söder om Uppsala

av Harald, Monday, January 11, 2021, 08:15 (1173 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Nr 203 fanns på stugan Udden mellan Nässsjö och Alvesta

Men där finns ingen sjö. Det ska ju vara någonstans där järnvägen går på en bank intill sjön eller kanske rentav genom sjön.

Söder om Uppsala

av jean, Monday, January 11, 2021, 09:05 (1173 dagar sedan) @ Harald

Nr 203 fanns på stugan Udden mellan Nässsjö och Alvesta


Men där finns ingen sjö. Det ska ju vara någonstans där järnvägen går på en bank intill sjön eller kanske rentav genom sjön.

Helt rätt, det måste åtminstone vara ett rätt brett vattendrag av bilden att döma.

[link=https://banvakt.se/sok-objekt/?str=203&p=.-r.-n.bv.tm.tu.ko.br.tn.]Rasmus skickade ju en länk till banvakt[/link] där man kan se de 12 stugor som i Banvakt har eller har haft nr 203, jag har kikat på dem alla men inte fått träff än.

Söder om Uppsala

av Harald, Monday, January 11, 2021, 09:44 (1173 dagar sedan) @ jean

Jag tvivlar på att man tog upp is där det var strömmande vatten. Isen där blir inte så tjock och kan rentav vara farlig. Jag har också kollat alla stugor söder om Uppsala med nummer 203 på banvakt.se. Det är ingen som passar. Jag har också följt hela VSB på den s.k. Häradskartan. Den enda stugan jag hittar med passande läge är Gillbergatorp mellan Baggetorp och Vingåker, men då stämmer inte numret.

Söder om Uppsala

av jean, Monday, January 11, 2021, 10:12 (1173 dagar sedan) @ Harald

Jag tvivlar på att man tog upp is där det var strömmande vatten. Isen där blir inte så tjock och kan rentav vara farlig. Jag har också kollat alla stugor söder om Uppsala med nummer 203 på banvakt.se. Det är ingen som passar. Jag har också följt hela VSB på den s.k. Häradskartan. Den enda stugan jag hittar med passande läge är Gillbergatorp mellan Baggetorp och Vingåker, men då stämmer inte numret.

Håller med, man undvek nog vattendrag med strömmande eller åtminstone "flytande" vatten.

Gillbergatorp är ju ett mycket bra alternativ men som sagt, numret stämmer ju inte. Jag har även svårt att finna alla byggnader som syns i bakgrunden men då är den äldsta kartan från ca 1955, kan ju vara rivna. Apropå tid och datum, jag är närmast övertygad om att bilden är tagen senast 1910, mest troligt någon gång mellan 1900-1910, av klädsel och "stuk" på bilden att döma.

Söder om Uppsala - Kanske 209 Lidnäs

av jean, Monday, January 11, 2021, 10:50 (1173 dagar sedan) @ jean

Nu har jag ett bra alternativ:

209 Lidnäs

Numret är ju fel, 209, men kanske att den sista "3:an" är en 9?

Om man studerar ett flygfoto så verkar det stämma bra med övriga fastigheter. Låt vara att det ser ut som fler ekonomibyggnader på flygfotot men det är från ca 1960 så det kan hänt mycket på 50 år.

Studerar man detta flygfoto så är det väl ingen tvekan kan jag tycka. Det vi tyckte var en järnvägsbank verkar vara taket på en låg ekonomibyggnad framför huset i bakgrunden.

[image]

Söder om Uppsala - Kanske 209 Lidnäs

av Harald, Monday, January 11, 2021, 11:31 (1173 dagar sedan) @ jean

På Terrängkartan ser man att sluttningen med lövskog i bakgrunden också stämmer.

Söder om Uppsala - Kanske 209 Lidnäs - retuscherad?

av Stefan Olsson, Monday, January 11, 2021, 23:00 (1172 dagar sedan) @ jean

När man tittar på bilden med pilarna så som den kommer upp ser man att huset i bakgrunden har ett konstigt tak, det ser litet onaturligt svart ut. Om man förstorar bilden litet ser det ut som någon varit där och fyllt i taket.
Likadant är det på banvaktstugan, gavelspetsen med numret ser ut att ha lite svart ifyllnad. Kan det ha varit så att numret på originalbilden/-kopian var så svårtytt att man helt enkelt fyllt i fel nummer vid en retusch?


Tar helt ogenerat med en helt Off-Topic bild från Hallstavik med en skylt som pekar mot bussarna. Såg riktigt bra ut i Signalen en gång i tiden, men skylten är helt fräckt ditklistrad. Man ska aldrig tro på fotografier, i alla fall inte helt och hållet. Tyvärr lika aktuellt idag, och värre lär det väl kunna bli...

[img]images/uploaded/202101112154525ffcc92c55c77.jpg[/img]

Söder om Uppsala - Kanske 209 Lidnäs - retuscherad?

av Anders Olsson2, Tuesday, January 12, 2021, 10:03 (1172 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Din jämförelse mellan bilderna gåller inte riktigt. Bilden på stugan är ursprungligen en gammal glasplåt medan din bild är mycket modernare. I 2modern" tid har det funnits många sätt att trixa med bilderna. Jag har själv varit med och kopierat drygt 400 glasplåtar åt Lunds kommun. När man ville ändra förbättra bilder var det enkla sättet att skrapa bort emulsion och få mera svart på bilden. En 3-a kunde lätt föras till en åtta - men att göra en nia till trea var mycket svårare. Ofta ser man äldre foton med ditskrivet årtal eller motiv. Dessa har reyscherat på just detta sätt. Att fotografen/framkallaren skulle gjort något mer avancerat för att fixa en annan siffra är inte så troligt. För issågarna spelade numret på stugan mindre roll. Skulle man sälja bilden till banvakten ville han nog ha rätt nummer. Skulle den säljas till utomstående var en suddig siffra oväsentlig. Så jag tror inte på retuscheringen

Hallstavik med skugga

av Thomas Tell, Tuesday, January 12, 2021, 10:18 (1172 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tar helt ogenerat med en helt Off-Topic bild från Hallstavik med en skylt som pekar mot bussarna. Såg riktigt bra ut i Signalen en gång i tiden, men skylten är helt fräckt ditklistrad. Man ska aldrig tro på fotografier, i alla fall inte helt och hållet. Tyvärr lika aktuellt idag, och värre lär det väl kunna bli...

[img]images/uploaded/202101112154525ffcc92c55c77.jpg[/img]

Hur förklarar du skuggan efter skylten?
/tell

Hallstavik med skugga

av Stefan Olsson, Tuesday, January 12, 2021, 11:00 (1172 dagar sedan) @ Thomas Tell

Har inte kopian av bilden tillgänglig just nu, så jag kan inte förklara den just nu. Kan vara så att man tänkt på det...

Vet bara att jag hittade bilden en gång och kostaterade att skylten var ditklistrad.
Kan ju varit så att man av något skäl velat förtydliga en befintlig skylt...

Hallstavik med skugga

av jean, Wednesday, January 13, 2021, 11:17 (1171 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Har inte kopian av bilden tillgänglig just nu, så jag kan inte förklara den just nu. Kan vara så att man tänkt på det...

Vet bara att jag hittade bilden en gång och kostaterade att skylten var ditklistrad.
Kan ju varit så att man av något skäl velat förtydliga en befintlig skylt...

Man retuscherade ju vykort och bilder rätt ofta förr och det görs väl i än större omfattning idag med alla möjligheter som digital teknik erbjuder.

Lite OT men kan inte låta bli att länka till detta inlägg där ett vykort är rätt dåligt retuscherat :)

[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=109619]Vad är bortretuscherat i denna bild?[/link]

Bilden är från 1908

av Jöran Johansson, Monday, January 11, 2021, 11:08 (1173 dagar sedan) @ jean

Hela bilden har inte kommit med här. Den är i original märkt 1908.

Bilden är från 1908

av jean, Monday, January 11, 2021, 11:12 (1173 dagar sedan) @ Jöran Johansson

OK, tack för det.

Lösningen är troligen 209 Lidnäs, se [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=246064]detta inlägg ovan.[/link]

Bilden är från 1908

av Jöran Johansson, Monday, January 11, 2021, 12:13 (1173 dagar sedan) @ jean

Lösningen är troligen 209 Lidnäs, se [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=246064]detta inlägg ovan.[/link]

Problemet är bara att det står 203 på skylten så vitt jag kan bedöma

[img]images/uploaded/202101111112025ffc32829758d.jpg[/img].

Bilden är från 1908

av jean, Monday, January 11, 2021, 12:18 (1173 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ja, numret är ett problem, det medger jag men allt annat stämmer och jag är 96% säker på att detta är 209 Lidnäs. Jag kan tycka att siffrorna på din bild ser retuscherade ut? Det kan ju vara en förklaring att man "bättrat" bilden vid framkallning men skrivit in fel nummer? Kanske långsökt men det är ändå en tänkbar förklaring.

Sen kan ju en omnumrering skett trots allt, tänker då speciellt på mysteriet med [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=245679]Okänd banvaktstuga 8, 493 / 186 Sörby[/link]

Bilden är från 1908

av Harald, Monday, January 11, 2021, 13:25 (1173 dagar sedan) @ jean

Här är en flygbild där stugan finns kvar. Den har ingången på långsidan. Dessutom är det lite väl långt mellan banvallen och stranden jämfört med den gamla bilden.
https://digitaltmuseum.se/021016647608/lidnas-ar-en-smaort-i-alvesta-kommun-belagen-i-m...

Tillägg:
På den här bilden ser den ut att ha en farstu på gaveln. Kan den ha blivit ombyggd?
https://digitaltmuseum.se/021018134610/banvaktstuga-209-lidnas-granna-paron/media?slide=0

Bilden är från 1908

av jean, Monday, January 11, 2021, 14:40 (1173 dagar sedan) @ Harald

Här är en flygbild där stugan finns kvar. Den har ingången på långsidan. Dessutom är det lite väl långt mellan banvallen och stranden jämfört med den gamla bilden.
https://digitaltmuseum.se/021016647608/lidnas-ar-en-smaort-i-alvesta-kommun-belagen-i-m...

Jag har mycket svårt att tro att det finns ytterligare en stuga där samtliga på bilden varande hus ligger på exakt samma ställe och ser likadana ut som i Lidnäs. Det är mycket osannolikt. Däremot är ju numret besvärligt att hantera men det har visat sig förr att numret "spökat. (Okänd banvaktstuga 8, 493 / 186 Sörby t.ex)

Dessutom är det svårt att i det perspektiv bilden är tagen att avgöra hur lång strandlinjen är. Den är rätt flack så högt vattenstånd i sjön ger en kortare strandlinje.

Tillägg:
På den här bilden ser den ut att ha en farstu på gaveln. Kan den ha blivit ombyggd?
https://digitaltmuseum.se/021018134610/banvaktstuga-209-lidnas-granna-paron/media?slide=0

Enligt banvakt.se:

"Stuga av 1855 års modell. Enligt en odaterad bangårdsritning (dock före 1953 eftersom den visar enkelspår) är stugan ombyggd så att den lilla förstugan mot järnvägen tagits bort och ingång i stället anordnats mitt på den södra långsidan."

Bilden är från 1908

av Ola Almquist, Monday, January 11, 2021, 18:15 (1173 dagar sedan) @ jean

Här är en flygbild där stugan finns kvar. Den har ingången på långsidan. Dessutom är det lite väl långt mellan banvallen och stranden jämfört med den gamla bilden.
https://digitaltmuseum.se/021016647608/lidnas-ar-en-smaort-i-alvesta-kommun-belagen-i-m...


Jag har mycket svårt att tro att det finns ytterligare en stuga där samtliga på bilden varande hus ligger på exakt samma ställe och ser likadana ut som i Lidnäs. Det är mycket osannolikt. Däremot är ju numret besvärligt att hantera men det har visat sig förr att numret "spökat. (Okänd banvaktstuga 8, 493 / 186 Sörby t.ex)

Instämmer. Det gjordes många omorganisationer i början av 1900-talet och nya stugor tillkom. Nummerserierna har nog ändrats fler gånger än man trott.


Dessutom är det svårt att i det perspektiv bilden är tagen att avgöra hur lång strandlinjen är. Den är rätt flack så högt vattenstånd i sjön ger en kortare strandlinje.

Tillägg:
På den här bilden ser den ut att ha en farstu på gaveln. Kan den ha blivit ombyggd?
https://digitaltmuseum.se/021018134610/banvaktstuga-209-lidnas-granna-paron/media?slide=0


Enligt banvakt.se:

"Stuga av 1855 års modell. Enligt en odaterad bangårdsritning (dock före 1953 eftersom den visar enkelspår) är stugan ombyggd så att den lilla förstugan mot järnvägen tagits bort och ingång i stället anordnats mitt på den södra långsidan."

Precis. Bangårdsritningen som avses antar jag är telekabelplanen från 1943.

flygbilden från 1936 ser det ut som att stugan är påbyggd. Det är rimligt att ingången flyttades i samband med detta.

Det finns för övrigt två flygbilder från 1947, denna och denna.

Här är en bild från 1963. Stugan revs 1960 enligt banvakt.se.

Denna bild som Harald hittade ska vara tagen 1921. Om det nu stämmer...

/Ola

Bilden är från 1908

av Stig Lagergren, Monday, January 11, 2021, 13:01 (1173 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Lösningen är troligen 209 Lidnäs, se [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=246064]detta inlägg ovan.[/link]


Problemet är bara att det står 203 på skylten så vitt jag kan bedöma

[img]images/uploaded/202101111112025ffc32829758d.jpg[/img].

Visst ser det ut som 203 men kan det möjligen vara så att nedhängande grenar råkar skymma sista siffran delvis? I så fall skulle det kunna vara en nia. Kanske långsökt men ändå....

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av Stefan Olsson, Sunday, January 10, 2021, 23:04 (1173 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Vad är det som står framför huset? Verkar vara ett litet tak.

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av Rasmus Axelsson, Monday, January 11, 2021, 00:25 (1173 dagar sedan) @ Stefan Olsson

[img]images/uploaded/202101101634445ffb2ca4edaab.jpg[/img]

Vad är det som står framför huset? Verkar vara ett litet tak.

Kan det vara en liten träkur på hitsidan av spåret? Ser det inte ut som en rälssträng tillfälligt försvinner mellan banvaktstugan och det som har ett tak?

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av Anders Olsson2, Monday, January 11, 2021, 06:53 (1173 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Med tanke på utformningen skulle det ju kunna vara ett dressinskjul.

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av jean, Monday, January 11, 2021, 07:03 (1173 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Dressinskjul, är det inte lite väl smalt för det?

Kan det vara en liten träkur på hitsidan av spåret? Ser det inte ut som en rälssträng tillfälligt försvinner mellan banvaktstugan och det som har ett tak?

Det kan också vara en järnvägsbank som man ser mellan banvaktstugan och det andra huset, absolut, bra observerat.

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av Överkörmästaren, Monday, January 11, 2021, 07:22 (1173 dagar sedan) @ jean

Kan det vara en liten träkur på hitsidan av spåret? Ser det inte ut som en rälssträng tillfälligt försvinner mellan banvaktstugan och det som har ett tak?

Dressinskjul, är det inte lite väl smalt för det?

Tycker att det ser ut som en vanlig vedbod.

Det kan också vara en järnvägsbank som man ser mellan banvaktstugan och det andra huset, absolut, bra observerat.

Det tycker jag mer ser ut som en (ganska kort) stenmur?

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av jean, Monday, January 11, 2021, 09:03 (1173 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kan det vara en liten träkur på hitsidan av spåret? Ser det inte ut som en rälssträng tillfälligt försvinner mellan banvaktstugan och det som har ett tak?

Dressinskjul, är det inte lite väl smalt för det?


Tycker att det ser ut som en vanlig vedbod.

Det kan också vara en järnvägsbank som man ser mellan banvaktstugan och det andra huset, absolut, bra observerat.


Det tycker jag mer ser ut som en (ganska kort) stenmur?

Ja, det har du rätt i, det kanske är en stenmur helt enkelt. Men jag lägger inte bort "stickspåret" riktigt än iallafall.

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av Stefan Olsson, Monday, January 11, 2021, 09:37 (1173 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Jag tycker der verkar vara två olika "byggnader" framför huset, hitom banan:

- till vänster en låg o bred: skulle kunna vara en vedhög eller låg trallbod/dressinbod

-till höger en hög o smal: en kur med kilningsmateriel? Verkar opraktiskt att ha en rätt liten vedbod på fel sida om järnvägen

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av Harald, Monday, January 11, 2021, 09:47 (1173 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Den höga smala boden står mellan spåret och stugan. Man ser ju bankens slänt hitom boden.

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av Kent Hedqvist, Monday, January 11, 2021, 09:57 (1173 dagar sedan) @ Harald

Nej, förstora bilden och följ rälsen så syns det tydligt att båda bodarna ligger hitom spåret!
Kent

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av Harald, Monday, January 11, 2021, 10:31 (1173 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Det är det jag har gjort och då ser jag tydligt banken med spåret hitom boden.
[img]images/uploaded/202101110930125ffc1aa422eee.jpg[/img]

Okänd banvaktstuga 10 - något framför

av Kent Hedqvist, Monday, January 11, 2021, 11:07 (1173 dagar sedan) @ Harald

Det vita fodret hör inte till boden utan stugan. Följ bodens högra väggkant nedåt så ser du att den fortsätter till en bra bit under rälsen.
Kent