HNJ och SSJ - utfärd 1974 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Sunday, January 10, 2021, 19:11 (1174 dagar sedan)

En dag under Kristi himmelsfärdshelgen 1974 var jag med på en utfärd, troligen arrangerad av SJK, på HNJ och SSJ, mellan Halmstad och Ljungby via Värnamo. Givetvis har många som har åldern inne bilder från denna tur, men här är några av mina.

Det var en strålande vacker vårdag vilket förstås var behagligt. Dock var ljuset hårt och jag har inte alltid lyckats så bra med exponeringen. Bildtext under bild.

[image]
Avfärd från Halmstad.

[image]
Kan vara Torup.

[image]
Korsning av torvbana, troligen vid Trottagården, mellan Kinnared och Landeryd. Troligen har HNJ-bron byggts för att korsa bäcken och gissningsvis i ett senare skede har torvspåret lagts över bäcken. Däckning (inläggning av betongtråg) verkar ha skett inte alltför länge innan utfärden skedde. Torvspåret (600 mm?) måste efter korsningen rimligen tangerat HNJ längre åt öster så att omlastning av torv kunnat ske till normalspåret. Vet någon om det skedde som linjelastning eller fanns ett sidospår? Torvverksamheten verkar i högsta grad vara levande än idag vad jag förstår. Men knappast med transporter på HNJ.

[image]
Liv och rörelse i Landeryd. Olika uppfattningar om klädsel i värmen.

[image]
Landeryd, lokstationen.

[image]
Landeryd.

[image]
Troligen Smålandsstenar. Godshantering verkar förekomma vid godsmagasinet.

[image]
Reftele, spåret till Anderstorp och Gislaved.

[image]
Lastning av vad? Vet inte var men troligen någon av stationerna mellan Reftele och Värnamo.

[image]
Nu har vi vänt i Värnamo och är inne på SSJ. Edit: Detta bör vara strax söder om Värnamo, man ser Vidösterns norra ände.

[image]
Edit: Mellan Värnamo och Helmershus.

[image]
Fotostopp med utfärdståget på SSJ och Y-tåg på HNJ.

[image]
Fotokörning på SSJ.

[image]
Vittaryd.

[image]
Vittaryd, tidstypisk interiör.

[image]

[image]
Tillbaka i Värnamo.

[image]
Värnamo. Tåg mot Alvesta.

[image]
Värnamo. Mitt tåg, åter mot Göteborg.

HNJ och SSJ - utfärd 1974 - Helmershus

av Göran Kannerby, Sunday, January 10, 2021, 19:58 (1174 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]
Nu har vi vänt i Värnamo och är inne på SSJ. Detta bör vara ungefär vid Helmershus, man ser Vidösterns norra ände.

[image]
Helmershus.

[image]
Fotostopp med utfärdståget på SSJ och Y-tåg på HNJ.

Jag skulle vilja säga att den första bilden är tagen i utkanten av Värnamo. Förmodligen är banvaktsstugan Mossle strax bakom tåget.

Inte heller vid de båda andra bilderna har man nått fram till någon av varianterna på Helmershus, vare sig den sentida lastplatsen eller tidigare hållplatsen. Båda ligger lite mer inbäddade bland träd och utan HNJ i sikte.

Tack för fina bilder!

HNJ och SSJ - utfärd 1974 - Helmershus

av Anders Hallingberg, Sunday, January 10, 2021, 20:25 (1174 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack Göran, har ändrat bildtexten.

HNJ och SSJ - utfärd 1974 - pappersåtervinning?

av Göran Kannerby, Sunday, January 10, 2021, 20:01 (1174 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]
Lastning av vad? Vet inte var men troligen någon av stationerna mellan Reftele och Värnamo.

Pappersåtervinning?

Detta var ju före återvinningsstationernas tid och framförallt föreningar tog det ofta som ett helg-projekt att fylla en vagn.

Gissar på Forsheda.

HNJ och SSJ - utfärd 1974 - pappersåtervinning?

av Anders Hallingberg, Monday, January 11, 2021, 12:08 (1173 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Så är det säkert - pappersåtervinning. Hade sånär glömt hur insamlingen gick till på den tiden. Välgörenhetsorganisationer samlade in och fick vissa medel till verksamheten. Men transporten på öppen godsvagn känns ju udda. Kanske täcktes med en presenning.

Helt klart verkar det vara Forsheda. Man kan ana Storån till vänster om lastbilen.

HNJ och SSJ - utfärd 1974 - pappersåtervinning?

av Göran Kannerby, Monday, January 11, 2021, 13:27 (1173 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Så är det säkert - pappersåtervinning. Hade sånär glömt hur insamlingen gick till på den tiden. Välgörenhetsorganisationer samlade in och fick vissa medel till verksamheten. Men transporten på öppen godsvagn känns ju udda. Kanske täcktes med en presenning.

Helt klart verkar det vara Forsheda. Man kan ana Storån till vänster om lastbilen.

Öppen vagn med presenning var vanligt förekommande för denna typ av transporter.

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av Anders Svensson, Sunday, January 10, 2021, 20:53 (1174 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Resan gjordes i samarbete med (föregångaren till) Föreningen Veteranjärnvägen och tåget var tänkt att dras av den föreningens ånglok, men det var för varmt och torrt så ångloket ersattes av det diesellok som vi ser på bilderna. //Anders, som var med Värnamo-Ljungby ToR

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av tobbe, Sunday, January 10, 2021, 21:31 (1174 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Kan det möjligen vara N4-loket(1774) som skymtar i vänstra porten i lokstallet? Såg detta vid ett flertal tillfällen vid besök under 1970-talets början inomhus. T43 235 är väl det lok som idag finns hos Jvm-Gävle och var nyrenoverat och visades( tror mig minnas året 2006)eller kanske så sent som 2016 vid "Krokodilens" besök?? Rätta mig om jag minns fel. Väldigt härligt nostalgiska bilder från den tid då "det begav sig"!:-P :-P
tobbe

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av Thomas Tell, Sunday, January 10, 2021, 23:57 (1174 dagar sedan) @ tobbe

Kan det möjligen vara N4-loket(1774) som skymtar i vänstra porten i lokstallet? Såg detta vid ett flertal tillfällen vid besök under 1970-talets början inomhus.

Det var S1 1912 som stod där.
/tell

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av tobbe, Monday, January 11, 2021, 13:29 (1173 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack Thomas, Då stod nog N4-an i någon av de högra portarna. Vill minnas att stallet var välfyllt med oplastade lok vid Weines o mina besök därstädes.
tobbe

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av Ola Almquist, Monday, January 11, 2021, 16:39 (1173 dagar sedan) @ tobbe

Tack Thomas, Då stod nog N4-an i någon av de högra portarna. Vill minnas att stallet var välfyllt med oplastade lok vid Weines o mina besök därstädes.
tobbe

N4 1773 skrotades redan 1972.

/Ola

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av tobbe, Monday, January 11, 2021, 20:16 (1173 dagar sedan) @ Ola Almquist

Då var det i början av 1970-talet vi var där vid ett par tillfällen.
tobbe

HNJ och SSJ - utfärd 1974 -- plattformssignal i Torup

av Ulf Pålsson, Sunday, January 10, 2021, 23:52 (1174 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]
Kan vara Torup.

Javisst, Torup. En av få stationer i landet vid oelektrifierad bandel som har s.k. plattformssignal för tågklareraren.

(Fanns också i Sölvesborg, säger Per Forsströms Ställverksregistret.)

Plattformssignaler i Sölvesborg (bild)

av Jonny Saljefeldt, Monday, January 11, 2021, 15:12 (1173 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Javisst, Torup. En av få stationer i landet vid oelektrifierad bandel som har s.k. plattformssignal för tågklareraren.

(Fanns också i Sölvesborg, säger Per Forsströms Ställverksregistret.)

Bild på plattformssignaler i Sölvesborg:

[image]

HNJ och SSJ - utfärd 1974 -- plattformssignal på Stockholm C

av Göran Kannerby, Monday, January 11, 2021, 16:25 (1173 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Javisst, Torup. En av få stationer i landet vid oelektrifierad bandel som har s.k. plattformssignal för tågklareraren.

(Fanns också i Sölvesborg, säger Per Forsströms Ställverksregistret.)

På bilden överst i detta inlägg ser det ut som att sådana funnits även på Cst. Huru härmed?

-- plattformssignal på Stockholm C

av Ulf Pålsson, Monday, January 11, 2021, 17:17 (1173 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Javisst, Torup. En av få stationer i landet vid oelektrifierad bandel som har s.k. plattformssignal för tågklareraren.

(Fanns också i Sölvesborg, säger Per Forsströms Ställverksregistret.)


På bilden överst i detta inlägg ser det ut som att sådana funnits även på Cst. Huru härmed?

Plattformssignaler av denna typ var inte ovanliga på stationer med ställarställverk (och kanske sådana möjligen fanns också på stationer med andra ställverkstyper). Men de var alltså ovanliga på stationer vid oleketrifierade bandelar.

HNJ och SSJ - utfärd 1974 -- plattformssignal i Torup

av Lennart Fransson, Monday, January 11, 2021, 18:31 (1173 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Kan vara Torup.

Javisst, Torup. En av få stationer i landet vid oelektrifierad bandel som har s.k. plattformssignal för tågklareraren.

(Fanns också i Sölvesborg, säger Per Forsströms Ställverksregistret.)

Och antagligen fanns de i Värnamo även under några år innan elektrifieringen.

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av Thomas Tell, Monday, January 11, 2021, 00:01 (1174 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]
Fotostopp med utfärdståget på SSJ och Y-tåg på HNJ.

Jag väntar fortfarande att få se mig själv på bilder från resor jag varit med på. Inte här heller men jag stod bredvid dig vid denna "fotokörning" fast det gjorde väl alla.
/tell

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av Anders Hallingberg, Monday, January 11, 2021, 09:04 (1173 dagar sedan) @ Thomas Tell

Här är par "publikbilder", kanske du eller någon annan känner igen er. Dock inte från platsen där man ser både HNJ och SSJ utan längre ned på SSJ och i Ljungby.

[image]
[image]

HNJ och SSJ - utfärd 1974 -- U-tavlor i Värnamo

av Ulf Pålsson, Monday, January 11, 2021, 00:04 (1174 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]
Värnamo. Mitt tåg, åter mot Göteborg.

Uppehållsmärkena (U-märkena), som de hette fram till 1973, började då kallas uppehållstavlor (U-tavlor), och de skulle vara kvadratiska i stället för runda. Runda märken/tavlor fick man dock fortsätta att använda tills vidare. Här ser vi ett stort antal f.d. U-märken, både med bokstaven 'U' och med axelantal.

(Först från 1987 började man ändra U-tavlor med siffror från axelantal till tåglängd i meter.)

I plattformstaket till höger hänger två s.k. plattformssignaler (för tågklareraren). De visar med sitt enda vita sken att ingen utfartstågväg är lagd från dessa spår.

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av Alex, Monday, January 11, 2021, 09:25 (1173 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Roliga bilder och tidsdokument att titta på. Sällan eller aldrig att jag sett bilder med T43 och B6 i kombination.

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av Jan-Anders Wihrén, Monday, January 11, 2021, 16:58 (1173 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Tågnummer var 1688 Hd-V, 31135 V-L och 31136 L-V. Vagnarna i tåget var Bo6a 3454 + 3832 + 4071 + Bo6b 3943 + FV2 55156.

HNJ och SSJ - utfärd 1974

av Kjell Aghult, Monday, January 11, 2021, 18:00 (1173 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tågnummer var 1688 Hd-V, 31135 V-L och 31136 L-V.

"1688" var ett mystiskt tågnummer i sammanhanget, låter mer som ett ordinarie tåg. Tillfälliga extratåg brukade numreras som de båda på Ljungby.

Varje trafikdistrikt var tilldelat egna tågnummerserier, som det fick fördela på olika bandelar. Extratågsnumren (disponerade av tågledningen) var de fyrsiffriga numren, med en s k överseriesiffra (här ´3´) tillagd. Ett sådant nummer fick användas bara en gång per tidtabellsår: Vilket framgick av ett ställe på S 4-blanketten (Extratågsordern). En uppgift att vara observant på runt tågplaneskiften.

De femsiffriga numren fanns i avprickningslistor, som planerande tågledare fick stryka i.