Okänd banvaktstuga 11. (Järnväg allmänt)
Ännu en okänd banvaktstuga.
av Per-Olov Brännlund, Monday, January 11, 2021, 21:59 (1173 dagar sedan)
Ännu en okänd banvaktstuga.
av Rasmus Axelsson, Monday, January 11, 2021, 22:57 (1173 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Ännu en okänd banvaktstuga.
Detta är ingen modell jag känner igen alls, men den är ovanlig som banvaktstuga eftersom den verkar ha ingången på långsidan ut mot spåret utan utmärkande förstuga eller veranda, även om ett mindre skärmtak kan vara täckt med växtlighet. Detta påminner om "vanliga" enkelstugor och som banvaktstugetyp kan jag bara påminna mig en bild från Nora-Karlskoga järnväg på en sån, tror jag...
Ser inte spårvidden ut att vara väldigt smal? Är det till och med 600 mm? Det är troligen inte Jönköping-Gripenbergs järnväg, för de var rätt arbetade i formen...
av Ola Almquist, Monday, January 11, 2021, 23:18 (1173 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Ännu en okänd banvaktstuga.
Detta är ingen modell jag känner igen alls, men den är ovanlig som banvaktstuga eftersom den verkar ha ingången på långsidan ut mot spåret utan utmärkande förstuga eller veranda, även om ett mindre skärmtak kan vara täckt med växtlighet. Detta påminner om "vanliga" enkelstugor och som banvaktstugetyp kan jag bara påminna mig en bild från Nora-Karlskoga järnväg på en sån, tror jag...Ser inte spårvidden ut att vara väldigt smal? Är det till och med 600 mm? Det är troligen inte Jönköping-Gripenbergs järnväg, för de var rätt arbetade i formen...
Jag tror att vi ska leta i sydost. Jag kan tänka mig att stugorna på Kalmar - Berga såg ut så innan de tillbyggdes (om de nu gjorde det) men jag har inte hittat någon bild på en sådan. Övervåningens fönster stämmer dock.
Det fanns också en annan modell: 5 Rockneby
Samma bild på DigitaltMuseum
/Ola
av Stefan Olsson, Monday, January 11, 2021, 23:18 (1173 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Liknar oneklingen stugorna på gamla 802-nätet kring Degerfors. Olart om man hade stugorna längs med spåret...
av Rasmus Axelsson, Monday, January 11, 2021, 23:30 (1173 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Liknar oneklingen stugorna på gamla 802-nätet kring Degerfors. Olart om man hade stugorna längs med spåret...
Jag kikade igenom Thomas Ohlssons "Bredjsö-Degerfors järnväg och dess föregångare" och i den finns tre banvaktstugor med. Tyvärr visar bilderna bara ena långsidan och det är därför inte möjligt att dra slutsatsen hur den andra sidan såg ut och jämföra den med den okända banvaktstugan.
av Ola Almquist, Monday, January 11, 2021, 23:35 (1173 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Liknar oneklingen stugorna på gamla 802-nätet kring Degerfors. Olart om man hade stugorna längs med spåret...
Bra förslag. Det är inte lätt att hitta äldre bilder på dessa. Södra Hyttan har helt klart likheter men är ombyggd i modern tid.
/Ola
av jean, Tuesday, January 12, 2021, 07:07 (1172 dagar sedan) @ Ola Almquist
Liknar oneklingen stugorna på gamla 802-nätet kring Degerfors. Olart om man hade stugorna längs med spåret...
Bra förslag. Det är inte lätt att hitta äldre bilder på dessa. Södra Hyttan har helt klart likheter men är ombyggd i modern tid./Ola
De stugor jag lyckats få träff på längs Bredsjö-Degerfors ligger samtliga med gaveln mot banan, så även Södra Hyttan om jag fattat det hela rätt. Men dessa stugor är de som bäst liknar den på bilden.
Stugorna längs Neva-Gravendal-Hörken ligger också med gaveln mot banan och har ett något annorlunda utseende.
Hittills har jag inte hittat någon stuga längs Hällefors-Gravendal men letar vidare.
Därmed inte sagt att alla stugor låg med gaveln mot banan, det har vi ju sett hittills att det finns "undantag" även då man inte förväntat sig det.
Sitter och kikar på spårvidden, den känns väldigt smal trots allt. Nu är det inte helt lätt att se men det känns nästan som mannen på dressinen har en fot vid varje hjul. Om jag själv provar att sitta med benen ca 800 mm isär så ser det väldigt konstigt ut. Däremot ca 600 mm så ser det mera likt ut hur mannen sitter. Men samtidigt så känns det inte såpass smalt som 600 mm ändå.
av Harald, Tuesday, January 12, 2021, 09:36 (1172 dagar sedan) @ jean
Han har nog vänsterfoten rätt över vänsterrälen. Högerfoten ser han ut att ha på ett fotstöd på insidan av ramen. Högerhjulet sitter utanför ramen. Det är nog inte omöjligt att spårvidden är 891 mm.
av Kent Hedqvist, Tuesday, January 12, 2021, 09:57 (1172 dagar sedan) @ Harald
Jag håller med. Vänsterfoten håller han rakt över märkskylten på ramen. Den borde sitta mitt på balken. Fotavståndet kan man nog uppskatta till ca 45 - 50 cm vilket medför en spårvidd en på knappt metern. Spårvidden räknas ju från rälernas insidor så 891 verkar mycket trolig.
Kent
av jean, Tuesday, January 12, 2021, 12:25 (1172 dagar sedan) @ Harald
Ja, det verkar ju mer troligt med 891 mm faktiskt.
Stugorna i norra Roslagen / Uppland visar likheter. Men än så länge har jag inte hittat någon som är vänd med entren mot banan. De som ligger längs med spåret (många verkar göra det) har ingången åt andra hållet. Eller är de ombyggda kanske?
Här är ett exempel, 136 Harvik som ju ligger bra till i förhållande till spåret och skogen i bakgrunden men då är entren åt andra hållet.
av jean, Tuesday, January 12, 2021, 14:20 (1172 dagar sedan) @ jean
Nu har jag hamnat i södra Sverige.
Första stugan jag hittat med trappa mot banan och som liknar ursprungsbilden är 539 Hallandsboda. Men då handlar det om 1067 mm och det är kanske för brett?
Men den verkar ju putsad, på motsvarande bild på Digitaltmuseum står det "MODERNIS.B.V.STUGA MELLAN ÅKEHOLM & HEMSJÖ". Vad det innebär kan jag inte svara på.
av Stefan Olsson, Tuesday, January 12, 2021, 09:43 (1172 dagar sedan) @ jean
Det ser ut att vara för grov räls för 600. Tror bara att det var NAEJ som hade litet rejäl räls, men deras byggnader passar inte in.
Är det ett nummer på dressinen, eller står det något där? Kan vi få den förstorad?
av Per-Olov Brännlund, Tuesday, January 12, 2021, 09:51 (1172 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Det går tyvärr inte att göra något åt bilden, den är som den är.
av Stefan Olsson, Tuesday, January 12, 2021, 15:15 (1172 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Kan ändå vara värt ett försök, för när bilden laddas upp i forumet minskas den förmodligen en hel del.
Försök med följande på originalfotot: Högerklicka, Välj Öppna, välj redigera & skapa, välj filter, välj förbättra ditt foto.
Har vi tur kan det ge något av märkningen på dressinen.
av Per-Olov Brännlund, Tuesday, January 12, 2021, 19:10 (1172 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Bilden blev förvisso något bättre.
av John T, Tuesday, January 12, 2021, 21:01 (1172 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Bilden blev förvisso något bättre.
Stugan påminner lite om de ursprungliga banvaktstugorna på sträckan Uppsala Östra - Länna. Dessa hade långsidan mot spåret. En gavel på den idag kvarvarande banvaktstugan i Råberg mellan Selknä och Löt på museijärnvägen ULJ påminner en del om det vi ser på fotot. Skorstenen på stugan i Råberg är dock något mer kvadratisk. Banvaktstugan i Råberg, som har entrén mot spåret har dock en påbyggnad i form av en förstuga. Dessutom numera en del modernare inslag.
Banvaktstugan i Skölsta av liknande typ hade dock entrén bort från spåret. Det är inte så gott om bilder och ritningar på hur dessa banvaktstugor såg ut i original, och det är därför lite svårt att avgöra om de från början saknade de förstugor som troligen har byggts till senare (i Råberg och Skölsta).
Banvaktstugan i Årsta, som med tiden fick en omfattande tillbyggnad, verkar också haft entrén bort från spåret.
av jean, Wednesday, January 13, 2021, 08:17 (1171 dagar sedan) @ John T
Bra alternativ där John. Jag tror att stugan vi letar efter är i Uppland.
Ett bra alternativ kan vara 148 Kraftkällan. På den första bilden på Banvakt.se ser man att ingången varit mot banan. På de andra bilderna ser man att ingången flyttats. Jag tycker även att topografin stämmer bra med Kraftkällan.
Att den är ombyggd väcker ju även funderingar på andra liknande stugor. Bl.a 136 Harvik som jag var ute efter tidigare, man anar en liknande ombyggnad på bilden på Banvakt faktiskt. Men jag tycker ändå att Kraftkällan stämmer bättre.
Om man tänker att bilden är tagen ca år 1900 så borde det enligt infon på Banvakt.se om 148 Kraftkällan innebära att mannen på dressinen är ca 60 år, och frun i ungefär samma ålder. Kan isåfall vara någon dotter som är på besök som står bredvid?
av jean, Sunday, January 17, 2021, 20:51 (1167 dagar sedan) @ jean
Bilden visar banvaktstugan SRJ 148 Pinga / Kraftkällan som DHJ 12 foto cirka 1900. Stugan låg på linjen Knaby - Ramhälls gruvor. På bilden banvakt Anders Eriksson (f. 1842), hustrun Anna Stina (f. 1842) och dottern Kristina Augusta (f. 1873).