Märkning av tjänstefordon på 80-talet (Järnväg allmänt)

av Hugo K ⌂ @, Skedala, måndag, januari 11, 2021, 22:21 (5 dagar sedan)

Som ämnet syftar på gäller detta märkningen av de gummihjulsburna tjänstefordonen på 80-talet. Jag har kommit över en folkapickup från 1986 där tanken är att bevara och återställa den till tjänstebil. Ett frågetecken som då kommer upp är hur dessa var märkta när de tillhörde SJ. Som banverksfordon satt det vanligtvis bara en stor BV-dekal på förardörrarna eller dörrarna till "bakhytten". Än så är det en bit kvar innan denna brandgula fara kommer ut på de svenska vägarna igen, men förhoppningen är att den ska ut och rulla till sommaren!

[image]

Märkning av tjänstefordon på 80-talet

av Anders C @, Sollentuna, tisdag, januari 12, 2021, 21:15 (4 dagar sedan) @ Hugo K

Denna, av något äldre datum, stod i Berga i Sälen 2008.
[image]

Men även på nyare bilar, som denna 245 från 1984 (?), verkar samma SJ-märke användas även om det på den bilden delvis är övertäckt.

Här en LT från 1983.

av Göran Kannerby @, tisdag, januari 12, 2021, 21:19 (4 dagar sedan) @ Hugo K

På ett sådant fordon har jag bestämt för mig att SJ-märket satt på framdörren, under fördjupningen, centrerat i både höjd- och sidled.

av A.Svenson @, tisdag, januari 12, 2021, 23:29 (4 dagar sedan) @ Göran Kannerby

På VW-pickuper av samma typ men de sista årgångarna har förekommit med ”frimärket” på dörren i st f ” köttstämpeln”. På äldre tjänstebilar satt en (gjuten?) skylt med Tjänstebil eller möjligen Tjänstefordon bak. Innebar den märkningen något mer än att fordonet skulle användas i tjänsten? Till exempel skattebefrielse motsvarande militär regskylt.

A.Svenson

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, januari 13, 2021, 00:27 (4 dagar sedan) @ A.Svenson

På VW-pickuper av samma typ men de sista årgångarna har förekommit med ”frimärket” på dörren i st f ” köttstämpeln”. På äldre tjänstebilar satt en (gjuten?) skylt med Tjänstebil eller möjligen Tjänstefordon bak. Innebar den märkningen något mer än att fordonet skulle användas i tjänsten? Till exempel skattebefrielse motsvarande militär regskylt.

A.Svenson

Här finns några blandade exempel.
Här nämns saken. Enligt detta forum användes den på statliga bilar för vilka skatt och trafikförsäkring inte behövde erläggas.

/Ola

OT - Försäkring av statliga fordon

av Anders Sandgren @, Bredäng, onsdag, januari 13, 2021, 12:49 (3 dagar sedan) @ Ola Almquist

Alla statliga fordon är oförsäkrade i konventionell mening. Istället sköter Riksgälden i Kristinehamn (åtm när jag drabbades) försäkringsskador orsakade av statliga fordon. Jag fick prova på det när en polisbil under utryckning mosade min brevlåda. Det tog ett år att reda ut vilket mest orsakades av att den vållande polismannen inte hade gjort skadeanmälan, men vittnen fanns. Ärendet låg längst hos polisen och inte hos Riksgälden.

Hos statligt ägda bolag gäller nog andra regler.

OT - Försäkring av statliga fordon

av Göran Kannerby @, onsdag, januari 13, 2021, 13:04 (3 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Alla statliga fordon är oförsäkrade i konventionell mening. Istället sköter Riksgälden i Kristinehamn (åtm när jag drabbades) försäkringsskador orsakade av statliga fordon. Jag fick prova på det när en polisbil under utryckning mosade min brevlåda. Det tog ett år att reda ut vilket mest orsakades av att den vållande polismannen inte hade gjort skadeanmälan, men vittnen fanns. Ärendet låg längst hos polisen och inte hos Riksgälden.

Hos statligt ägda bolag gäller nog andra regler.

Stämmer, fast jag hade fått för mig att det var Kammarkollegiet.

Statligt ägda bolag är juridiskt att anse som privata, dvs de fungerar på samma sätt som privat-ägda, avseende att vara arbetsgivare, fordonsägare etc.

av Hugo K ⌂ @, Skedala, onsdag, januari 13, 2021, 12:39 (3 dagar sedan) @ A.Svenson

A.Svenson

På min pickup sitter en plåtskylt med texten "tjänstebil" popnitad på baklämmen.

[image]

RSS-feed av trådar