Ervalla station 1965, bild (Järnväg allmänt)
T 24 till vänster.
av Ulfe, Wednesday, January 13, 2021, 07:58 (1171 dagar sedan)
T 24 till vänster.
av Stig Lagergren, Wednesday, January 13, 2021, 11:46 (1171 dagar sedan) @ Ulfe
Mycket fin bild med den blå NBJ-bussen. Och t.o.m. Ervallakärran kom med:-)
av Pelle Björkman, Wednesday, January 13, 2021, 11:53 (1171 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Även lok T 23 alternativt T24 kom också med.
av Stig Lagergren, Wednesday, January 13, 2021, 11:55 (1171 dagar sedan) @ Pelle Björkman
Även lok T 23 alternativt T24 kom också med.
T 24 står det ovanför bilden.
av Thomas K Ohlsson, Wednesday, January 13, 2021, 12:16 (1171 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Mycket fin bild med den blå NBJ-bussen. Och t.o.m. Ervallakärran kom med:-)
Och en affisch för Örebro stads 700-årsjubileum!
/TKO
av Kjell Aghult, Wednesday, January 13, 2021, 14:20 (1170 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Mycket fin bild med den blå NBJ-bussen...
NBJ busstrafik påbörjades 1928 med köp av linjen Örebro-Karlskoga. Linjen Nora-Ervalla öppnades
1930.
Vid bolagets 100-årsjubileum var bussen den större persontrafikgrenen - som vid NKlJ. NBJ persontåg trafikerade då 167 km spår och bussarna 958 km väg: 1.8 milj personer åkte buss och 0,2 milj tåg. Redan på 50-talet övertog bussen mesta persontrafiken på Bredsjöbanan och sträckan Strömtorp-Otterbäcken. Den senare låg fel persontrafikmässigt: Bussen servade bättre resorna till Mariestad, Degerfors/Karlskoga och Kristinehamn.
I längsled sträckte sig linjenätet från Hällefors till Mariestad, i tvärled från Örebro till
Kristinehamn. Skärningspunkten Karlskoga var bussavdelningens huvudort och här drev också NBJ stadstrafiken. Dagen H ägde NBJ totalt ca 60 vagnar, fördelade på fem garage.
Karlskoga stadstrafik såldes 1973 till kommunen och resten av bussrörelsen 1974 till GDG. NBJ blev ren fraktförare.
NBJ vägtrafik beskrivs i 100- och 125-årsböckerna.
av Kjell Aghult, Wednesday, January 13, 2021, 16:23 (1170 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Memoarskrivande bussförare är inte så vanliga. NBJ hade dock en, Agar Andersson i Grängen. Han startade 1922 linjen Grängshyttan-Nora, konkurrerade med Bredsjötåget. Sålde rörelsen till NBJ 1930 och blev anställd förare där. Som pensionär skrev han den lilla boken "Omnibuschauffören i Bergslagen berättar", ett rätt långt avsnitt citeras i NBJ 100-årsskrift.
A. var god berättare och även själv omtalad: Bl a hans kroppskrafter. Vid ett tillfälle lär hans busstur ha medfört ett parti tunga mjölsäckar: Bussen orkade då inte uppför en viss backe. A. lastade av säckarna och lät resenärerna stiga ur. Körde så upp bussen tom och bar säckarna en och en på ryggen uppför backen. Efter pålastning och påstigning gick turen vidare.
av Peter A, Wednesday, January 13, 2021, 11:59 (1171 dagar sedan) @ Ulfe
Verkligen en underbar bild. Du har möjligen inte fler bilder från samma besök?
/Peter
T 24 till vänster.
av Ulfe, Wednesday, January 13, 2021, 12:49 (1171 dagar sedan) @ Peter A
Tack! I det här inlägget är det en bild tagen vid samma tillfälle åt andra hållet.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=entry&id=241426
av Micael Lindgren, Wednesday, January 13, 2021, 13:55 (1170 dagar sedan) @ Ulfe
Inte att förglömma, Scania-Vabis med kaross från Hägglund & Söner i Örnsköldsvik, årsmodell 1957.
av Anders Wejryd, Wednesday, January 13, 2021, 17:18 (1170 dagar sedan) @ Micael Lindgren
Nog är det där väl en SKV-kaross, dvs en Katrineholmare?
av Ola Almquist, Wednesday, January 13, 2021, 17:34 (1170 dagar sedan) @ Anders Wejryd
Nog är det där väl en SKV-kaross, dvs en Katrineholmare?
Ja, ett tidigt exemplar med lättmetallkaross. Mer om bussen här.
/Ola
av Micael Lindgren, Wednesday, January 13, 2021, 19:39 (1170 dagar sedan) @ Ola Almquist
Nog är det där väl en SKV-kaross, dvs en Katrineholmare?
Ja, ett tidigt exemplar med lättmetallkaross. Mer om bussen här./Ola
På NBVJ´s hemsida står det Scania/Hägglunds och på locket mitt i fronten står det Hägglund & Söner, jag åkte med den senast 2008, jag ska leta bilder.
av Ola Almquist, Wednesday, January 13, 2021, 20:10 (1170 dagar sedan) @ Micael Lindgren
Nog är det där väl en SKV-kaross, dvs en Katrineholmare?
Ja, ett tidigt exemplar med lättmetallkaross. Mer om bussen här./Ola
På NBVJ´s hemsida står det Scania/Hägglunds och på locket mitt i fronten står det Hägglund & Söner, jag åkte med den senast 2008, jag ska leta bilder.
Bussen på bilden är NBJ 14 (T903). NBVJ:s är NBJ 7 (T711). Det har MaL skrivit i ett annat inlägg. Kjell Aghult skrev dessutom att NBJ hade ett 60-tal bussar 1967.
EDIT: NBVJ:s körbara buss är T430. Se hemsidan.
/Ola
av Kjell Aghult, Thursday, January 14, 2021, 09:15 (1170 dagar sedan) @ Ola Almquist
Bussen på bilden är NBJ 14 (T903). NBVJ:s är NBJ 7 (T711). Det har MaL skrivit i ett annat inlägg. Kjell Aghult skrev dessutom att NBJ hade ett 60-tal bussar 1967.
Enligt 125-årsboken fanns då 14 stadsbussar (Karlskoga) och 43 bussar för landsortslinjerna. Verkstad i Ksga. Garage där och i Hällefors, Nora, Gullspång och Rudskoga (vid sjön Skagern).
av MaL, Wednesday, January 13, 2021, 14:39 (1170 dagar sedan) @ Ulfe
Även jag ställer mig i hyllningskören för bilderna. I huvudtaget är det fantastiskt roligt att se bilder och läsa om NBJ.
Vi har en NBJ buss kvar, NBJ 7, T711. I skick "något för den händige" tror jag? Är mer inne på de svarta damerna..
MaL, NBVJ.