Vad är det jag har kommit över? (Obs felroterade bilder) (Järnväg allmänt)

av Urban Åkesson, Wednesday, January 13, 2021, 19:03 (1199 dagar sedan)

[image][image]

Ropade in denna på Tradera. Har länge varit ute efter en slutsignallykta till samlingen så jag antar att det är en sådan från Cristianstad Hässleholms Järnväg. Blev de lagda i mobföråd efter förstatligandet och varför behölls isåfall signaturen?
Hur länge anvädes slutsignaler med fotogenbelysning? Har i princip bara sett gas och elbelysning innan.

Vad är det jag har kommit över? (Obs felroterade bilder)

av Christer Fredriksson, Wednesday, January 13, 2021, 23:28 (1199 dagar sedan) @ Urban Åkesson

En aktersignal/slutsignal!

Vad är det jag har kommit över? (Obs felroterade bilder)

av HJP, Thursday, January 14, 2021, 10:37 (1198 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

En aktersignal/slutsignal!

****
Inte aktersignal. Akter finns på fartyg.

Vad är det jag har kommit över?

av Ulf Pålsson, Thursday, January 14, 2021, 12:49 (1198 dagar sedan) @ HJP

En aktersignal/slutsignal!

****
Inte aktersignal. Akter finns på fartyg.

En slutsignallykta, skulle jag vilja säga, om man nu ska vara noga. Slutsignalen på ett tåg kunde utgöras av t.ex. två slutsignallyktor (tända nattetid), eller av en slutsignallykta och en slutsignalskärm, eller dagtid av två slutsignalskärmar.

Vad är det jag har kommit över? Påspårning

av Harald, Thursday, January 14, 2021, 13:01 (1198 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

En aktersignal/slutsignal!

Nu ska vi väl inte låta ett irrelevant svar spåra ur tråden från det som var trådstartarens fråga. Frågan var inte vad saken heter för det står i det första inlägget. Frågorna var tre:
1) Hade slutsignallyktan lagts i mobförråd efter förstatligandet? (Den är märkt "mob" )
2) I så fall, varför har den kvar signaturen CHJ?
3) Hur länge användes slutsignallyktor med fotogenbelysning?

Vad är det jag har kommit över? Påspårning

av Leif B, Thursday, January 14, 2021, 13:49 (1198 dagar sedan) @ Harald

En aktersignal/slutsignal!


Nu ska vi väl inte låta ett irrelevant svar spåra ur tråden från det som var trådstartarens fråga. Frågan var inte vad saken heter för det står i det första inlägget. Frågorna var tre:
1) Hade slutsignallyktan lagts i mobförråd efter förstatligandet? (Den är märkt "mob" )
2) I så fall, varför har den kvar signaturen CHJ?
3) Hur länge användes slutsignallyktor med fotogenbelysning?

1) Jag tror inte förkortning står för "mobiliseringsförråd". Jag tror snarare står för en plats, avdelning eller nåt sånt på CHJ där lyktan hörde hemma.

Vad är det jag har kommit över? Påspårning

av Ulf Pålsson, Thursday, January 14, 2021, 14:12 (1198 dagar sedan) @ Leif B

En aktersignal/slutsignal!


Nu ska vi väl inte låta ett irrelevant svar spåra ur tråden från det som var trådstartarens fråga. Frågan var inte vad saken heter för det står i det första inlägget. Frågorna var tre:
1) Hade slutsignallyktan lagts i mobförråd efter förstatligandet? (Den är märkt "mob" )
2) I så fall, varför har den kvar signaturen CHJ?
3) Hur länge användes slutsignallyktor med fotogenbelysning?


1) Jag tror inte förkortning står för "mobiliseringsförråd". Jag tror snarare står för en plats, avdelning eller nåt sånt på CHJ där lyktan hörde hemma.

1) Jag håller med Leif B.
2) Jag tror att slutsignallyktan är märkt med CHJ för att märkningen gjordes vid en tidpunkt före 1 juli 1944, då Kristianstad--Hässleholm järnvägar förstatligades (källa: Järnvägsdata 2009). Det var ingen som senare brydde sig om att ta bort eller ändra denna märkning.

Vad är det jag har kommit över? Påspårning

av Urban Åkesson, Thursday, January 14, 2021, 18:59 (1198 dagar sedan) @ Leif B

Vet inte om jag håller med. CHJ märkningen känns betydligt äldre och inte i samma typsnitt. Mob däremot verkar överenstämma i typsnitt med märkningen på min kamin som har varit placerad i Mobförråd.

[image][image][image]
Forumets bilduppladdning verkar inte gilla bilder tagna med stående mobilkamera.