SJ E 902 med haveri på fd MYJ 1968 (Fordon: lok)
Idag för exakt 53 år sedan (den 14 januari 1968) var det så stora snöproblem i Skåne att SJ upprätthöll viss persontrafik med ångtåg i stället för med rälsbuss littera YBo6/7. Sålunda framfördes pt 1769 Malmö C - Ystad (13.47-14.58) och pt 1774 Ystad - Malmö C (15.20-16.28) som loktåg. Det blev E 902 som fick den äran att dra på BFo14k 4094 + ABo7bk 4364, båda med ångvärme givetvis. Jag följde med detta tågpar. Avgången från Malmö C blev först 14.12 och ankomsten till Ystad 15.42. Här först en bild från uppehållet i Skurup kl 15.07-15.11 och under den efter ankomsten till Ystad.
På återvägen mot Malmö blev det givetvis samma vagnar men i omvänd ordningsföljd. Efter vändning och vattentagning (och kanske även koltagning) på loket avgick pt 1774 16.26 (1 tim 6 min efter tidtabellstid). Efter uppehåll vid Skånes Charlottenlund hördes plötsligt en kraftig smäll från loket när tåget var på ingång till Rynge. Att något var fel blev uppenbart då tåget tappade fart men ändå lyckades ta sig fram till plattform vid Rynge. Höger cylinder hade havererat på loket! Klockan var nu 16.46 och loket hade ingen kraft att starta. Jag tog en mycket dålig bild på fri hand av det havererade tåget och även om den är dålig kan jag inte låta bli att visa den här.
Tågpersonalen informerade resenärerna (det gick ingen nöd på oss i de härligt ånguppvärmda vagnarna) om sakernas tillstånd samt att hjälplok var rekvirerat. Detta hjälplok uppenbarade sig efter nästan två timmar i form av ångloket E 1090 som sänts ut från Malmö. Tågbefälhvaren stod beredd framför E 902 och visade röd stoppsignal mot E 1090, som sedan kopplades till och backgående drog hela det havererade tåget till Malmö C, dit vi ankom 20.54 (4 tim 26 min försenade). För den vanlige resenären var det här säkert inte så populärt men för mig var detta en intressant och givande tågresa!