Trästallet i Borlänge (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Friday, January 15, 2021, 10:12 (1195 dagar sedan)

kom nog dit 1944 för att inhysa elloken som trafikerade den då i nov/dec nyelektrifierade bandelen Ludvika - Falun. Det var nog O loken som gick Ludvika Domnarvet med malmtåg,som stallades där. I okt 1940 hade sträckan Åmål Kil elfierats och ett trästall då uppförts i Kil. Ett år senare hade elnätet utsträckts till Daglösen och Kilstallet blivit överflödigt. M3s och G3 loken Falun Daglösen stallades i Grythyttan där man hade en stor eldriven vändskiva, fd bron över Säveån, som jag tidigare berättat om i inlägget om Lärje. I Daglösen fanns väl plats i rundstallet för elloken. Stallet i Ludvika - tidigare avhandlat - kom väl till av samma anledning.

Trästallet i Borlänge

av Göran Sohlberg, Friday, January 15, 2021, 10:19 (1195 dagar sedan) @ Sune Nylén

Var i Kil fanns det stallet?

Trästallet i Borlänge

av Sune Nylén, Friday, January 15, 2021, 10:46 (1195 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Ingen aning, som Palme sa´. Kanske någon har någon spårplan med ett spår som slutar i ingenstans.

Jag hade en bok om Kil

av Sune Nylén, Friday, January 15, 2021, 10:53 (1195 dagar sedan) @ Sune Nylén

som jag sålde för en del år sedan. Kanske det står något i den om detta.

Trästallet i Borlänge

av Jan-Anders Wihrén, Friday, January 15, 2021, 13:55 (1195 dagar sedan) @ Sune Nylén

Är det det bortre av de båda stallen som avses? Bilden tog jag den 10 augusti 1962.
[img]images/uploaded/20210115125519600190b715c08.jpg[/img]

Trästallet i Borlänge

av Sune Nylén, Friday, January 15, 2021, 15:12 (1195 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ja, jag var själv där vid den tidpunkten, 61 till och med, men jag vet inte såååå mycket utöver vad jag läst. BJ måste ju haft ett ångloksstall där tidigare också för malmtågsloken Gränges Ludvika Borlänge. Emellan Gränges Ludvika användes N3. Det bar ju i stort utför hela vägen. Emellan Ludvika Borlänge G3/ SJ Ga. Det första stallet är ju elfierat, så där härbärgerades väl elloken. Men om trästallet var så långt från början det vet jag ej, och förmodligen ingen annan heller. Våren 1947 elfierades Krylbo Borlänge och då försvann ju också behovet av ånglok för den sträckan. GDG var ju bolag till 30 juni 48 och innan dess hade SJ nog i stort ingen inflytande på skötseln.1946 elfierades sträckan Ludvika Daglösen och elloken i stort gick då till Falun.

Trästallet i Borlänge

av Anders.k., Friday, January 15, 2021, 16:36 (1195 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, jag var själv där vid den tidpunkten, 61 till och med, men jag vet inte såååå mycket utöver vad jag läst. BJ måste ju haft ett ångloksstall där tidigare också för malmtågsloken Gränges Ludvika Borlänge. Emellan Gränges Ludvika användes N3. Det bar ju i stort utför hela vägen. Emellan Ludvika Borlänge G3/ SJ Ga. Det första stallet är ju elfierat, så där härbärgerades väl elloken. Men om trästallet var så långt från början det vet jag ej, och förmodligen ingen annan heller. Våren 1947 elfierades Krylbo Borlänge och då försvann ju också behovet av ånglok för den sträckan. GDG var ju bolag till 30 juni 48 och innan dess hade SJ nog i stort ingen inflytande på skötseln.1946 elfierades sträckan Ludvika Daglösen och elloken i stort gick då till Falun.

När startade malmtågstrafiken från Grängesberg till Domnarvet ?
Kördes det sådan trafik alls under GDG tiden?
Domnarvet byggde ju ut ganska rejält i slutet /efter GDG tiden.


M.V.H Anders.k.

Trästallet i Borlänge

av BM, Friday, January 15, 2021, 15:14 (1195 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för bilden.
Vattentornet placerar in anläggningen geografiskt.

På bilden syns tydligt vändskivan från Grythyttan, som senare på 60-telet kom att flyttas en gång till, nu till Borlänges nya lokstallsanläggning långt ute på Lusmyren.