Falsterbobanan (Järnväg allmänt)

av Torger, Sunday, January 17, 2021, 12:14 (1185 dagar sedan)

[image][image][image][image]

Färgbilder från Falsterbobanan från 50-talet torde vara mycket sällsynta. Tor Netterby har via Facebook bidragit med några sådana tagna av hans mor, vilka här med benäget tillstånd återges. De 3 första visar tåg med J-lok, troligen 1235, på Kulladal station år 1958. Därefter följer L11-lok med tåg på linjen vid Kulladal i mitten av 50-talet. Loket är förmodligen nr 1562 från CWJ, det enda L11-lok som tillverkades av Nydqvist & Holm och som hade ångdomen främst hela sin "livstid". En utbytespanna av liknande utseende låg i ett par av loken på 40-50-talen, vad jag vet 1656, men det liknar inte det loket. Kommentarer välkomna.
Christer Torgersson, Malmö

Falsterbobanan

av Sven Bårström, Sunday, January 17, 2021, 13:30 (1185 dagar sedan) @ Torger

Mycket trevliga bilder!
Jag flyttade till Malmö sommaren 1958. Vi bodde då i ett höghus nära Falsterbobanan, som syntes från balkongen. Jag minns de där söndagsbadtågen. De första jag erinrar mig hade L11-lok (troligen 1562) och något år senare var det oftast J-lok.
Sven B

Falsterbobanan. Eller Trelleborgsbanan?

av Leif B, Sunday, January 17, 2021, 14:21 (1185 dagar sedan) @ Sven Bårström

Mycket trevliga bilder!
Jag flyttade till Malmö sommaren 1958. Vi bodde då i ett höghus nära Falsterbobanan, som syntes från balkongen. Jag minns de där söndagsbadtågen. De första jag erinrar mig hade L11-lok (troligen 1562) och något år senare var det oftast J-lok.
Sven B

Fanns det vändskiva som rymde L-lok i Falsterbo?


Eller kan det möjligen vara ett Trelleborgståg?

Falsterbobanan. Eller Trelleborgsbanan?

av Sven Bårström, Sunday, January 17, 2021, 14:44 (1185 dagar sedan) @ Leif B

L11-loken hade 11,4 - 11,6 m största axelavstånd (varierade något mellan utförandena). En 12 m vändskiva bör alltså ha klarat dem. Det är väl troligt att Falsterboskivan varit så pass lång.
Jag tror mig inte minnas att det efter 1958 gick lokdragna tåg Södervärn - Trelleborg.
Sven B

Falsterbobanan. Eller Trelleborgsbanan?

av Jonny Saljefeldt, Sunday, January 17, 2021, 14:55 (1185 dagar sedan) @ Sven Bårström

L11-loken hade 11,4 - 11,6 m största axelavstånd (varierade något mellan utförandena). En 12 m vändskiva bör alltså ha klarat dem. Det är väl troligt att Falsterboskivan varit så pass lång.
Jag tror mig inte minnas att det efter 1958 gick lokdragna tåg Södervärn - Trelleborg.
Sven B

Loktåg Södervärn-Trelleborg gick nog inte efter 1956.

Bilden på L11-loket anges dock vara från mitten av 1950-talet, vilket innebär att det möjligen kan vara ett Trelleborgståg.

Falsterbobanan. Eller Trelleborgsbanan?

av Jan-Anders Wihrén, Monday, January 18, 2021, 12:54 (1184 dagar sedan) @ Sven Bårström

L11-loken hade 11,4 - 11,6 m största axelavstånd (varierade något mellan utförandena). En 12 m vändskiva bör alltså ha klarat dem. Det är väl troligt att Falsterboskivan varit så pass lång.
Jag tror mig inte minnas att det efter 1958 gick lokdragna tåg Södervärn - Trelleborg.
Sven B

Enligt Olofsson "Sveriges järnvägar" 1921 hade vändskivan i Falsterbo en diameter på 6 m och det var nog samma skiva som fanns där till nedläggningen. I så fall kunde väl inte L11-loken vändas där? Men detta är lite märkligt eftersom just L11-lok användes i tågen till Falsterbo under 1950-talet (tillsammans med eller innan J-loken kom)? Pga att bron över Falsterbokanalen inte hade så stor bärighet fick endast vissa loktyper gå över bron. I tidtabellsbok från början av 1960-talet anges att endast lok littera J, L11, L12, L29 och S11 fick gå över bron.

Tåget på de första bilderna med J-loket kan mycket väl vara ett extratåg för skolbarn. Det var vanligt med skolutflykt på våren till just Falsterbo. Kanske hade en del skolbarn gått på vid Södervärn och sedan att man stannade även i Kulladal för skolbarnen därifrån. Eller så hade man reserverat en vagn i ordinarie tåg för barnen från Kulladal.

Jag tror inte på att tåget skulle gå till Trelleborg eftersom jag inte hört att J-lok användes där utan S-lok. Men om det är ett extratåg så är ju även J-lok möjligt.

Falsterbobanan. Eller Trelleborgsbanan?

av Kent Hedqvist, Monday, January 18, 2021, 13:13 (1184 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Den gamla 6 meters vändskivan i Falsterbo byttes på 1930-talet till en 12 meters enligt Malte Ljunggrens "Sveriges lokstationer" och därmed kunde L11-loken vändas. Även J-loken vändes ju i Falsterbo och de klarade inte heller 6 meters skivor.
Kent

Falsterbobanan. Eller Trelleborgsbanan?

av Jan-Anders Wihrén, Monday, January 18, 2021, 17:21 (1184 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Den gamla 6 meters vändskivan i Falsterbo byttes på 1930-talet till en 12 meters enligt Malte Ljunggrens "Sveriges lokstationer" och därmed kunde L11-loken vändas. Även J-loken vändes ju i Falsterbo och de klarade inte heller 6 meters skivor.
Kent

Jag insåg det sedan jag skickat iväg mitt inlägg. Vid besök i Falsterbo på 1960-talet tyckte jag att skivan var liten men den ursprungliga var alltså bara hälften så stor!

Falsterbo - vändskivan

av Stefan Olsson, Monday, January 18, 2021, 20:30 (1184 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Under en vintrig tur till Falsterbo (troligen nyårsdan 1971) tyckte jag att sagda skiva var värd en bild. Dessvärre var då Falsterbos magnifika lokstall redan borta. Och någon lokvändning fick jag heller aldrig se i samband med nedläggningen, för J 1393 vändes aldrig.

[image]

Falsterbo - vändskivan

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, January 19, 2021, 19:12 (1183 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Under en vintrig tur till Falsterbo (troligen nyårsdan 1971) tyckte jag att sagda skiva var värd en bild. Dessvärre var då Falsterbos magnifika lokstall redan borta. Och någon lokvändning fick jag heller aldrig se i samband med nedläggningen, för J 1393 vändes aldrig.

Jodå, både J 1393 och de andra J-loken som gick i badtågen till Falsterbo på 1960-talet vändes på skivan. Men enstaka dagar förekom det att man inte vände loket av någon anledning. Så du måste ha haft otur om du råkade komma förbi just då.

Falsterbobanan. Skolpolis?

av Leif B, Sunday, January 17, 2021, 14:19 (1185 dagar sedan) @ Torger

[image]

Fantastiskt!

Bara synd att Falsterbobanefantasten Gustaf Wadsten inte fick se dessa bilder. Jag tror han hade uppskattat dem.

Är det möjligen en skolpolis som håller tillbaka sina yngre kamrater från plattformskanten?

Kulladal

av Olof W, Sunday, January 17, 2021, 18:53 (1185 dagar sedan) @ Torger

Kulladals station i färg, det är det inte så ofta man ser. Har bott i trakterna men aldrig funderat på att stationen tagit så mycket plats.

Tack för dessa bilder
Olof

Kulladal. Historiska flygfoton

av Leif B, Sunday, January 17, 2021, 21:50 (1185 dagar sedan) @ Olof W

Kulladals station i färg, det är det inte så ofta man ser. Har bott i trakterna men aldrig funderat på att stationen tagit så mycket plats.

Tack för dessa bilder
Olof

Eniros historiska flygfoton ser det ut som att som att spåren på bangården är rivna med undantag av ett passerande spår, men man får en god uppfattning om hur stor bangården varit.

Kulladal -sista dagen med trafik

av Stefan Olsson, Monday, January 18, 2021, 14:24 (1184 dagar sedan) @ Olof W

Kulladals fd bangård sista dagen med trafik. Tåget är sista dagens första ångtågsvända från Falsterbo. Den andra vändan på kvällen blev det allra sista personförande tåget på banan.

En rätt tråkig järnvägsbild, men som för oss äldre ändå visar litet kul bilar.

[image]

Kulladal -sista dagen med trafik

av Olof W, Monday, January 18, 2021, 16:16 (1184 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tack för bilden, nu vet jag precis var stationen låg. Jag hade trott att den skulle ligga närmare skolan.

/Olof