Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968 (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Sunday, January 17, 2021, 21:53 (1193 dagar sedan)

Min kusin tog studenten och vi var tvungna att gå ut med hunden. Kameran togs med och det blev en serie bilder vid en lugn godsbangård.

[image]
Freys Express höll till på Stockholm N

[image]
Inför helgen tomma kajer.

[image]
SLABs lastbilar vänta på uppdrag.

[image]
Isolerade vagnar Hs och Grf (47938 är en)

[image]
Tja 617010 ID 24 Ts Stockholm N

[image]
Ub 647 drog runt vagnar.

[image]

[image]

[image]

/tell

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av HJP, Sunday, January 17, 2021, 22:35 (1193 dagar sedan) @ Thomas Tell

****
Tack hunden, för att du tog ut husse på en fotorunda.
Det blev en bra bildserie :-)

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Stig Lagergren, Sunday, January 17, 2021, 22:46 (1193 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ja, väldigt förnuftigt av jycken att styra kosan mot Nst.
Just sådana här bilder är guld värda. Miljöer som fort blir glömda.

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Swempa_ÖTV, Monday, January 18, 2021, 10:04 (1192 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hade det funnit hästar på bilsidan 1 år tidigare? Vet att i Örebro så hade ASG och Bilspedition hästar då 1967,

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av John T, Monday, January 18, 2021, 20:06 (1192 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för bra och spännande bilder! På bild 3 syns det rivna klocktornet som tydligen ska återuppföras i det nya området Hagastaden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_norra_station

Tyvärr verkar de tidigare ambitionerna om en återuppbyggnad ha kommit på skam. Så vitt jag förstått finns teglet magasinerat, men några konkreta planer på återuppförande verkar inte längre vara aktuella.

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Alex, Monday, January 18, 2021, 20:07 (1192 dagar sedan) @ Ulfe

Vilken härlig röra!

Min far jobbade i slutet på Nst i slutet av sin bana på SJ. Då pratar vi 80-tal.

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Thomas Tell, Monday, January 18, 2021, 10:52 (1192 dagar sedan) @ Thomas Tell

Upptäckte att det saknas bilder och bildtexter då hamnat fel då det gick lite fort.
Här ett nytt försök.

[image]
Freys Express höll till på Stockholm N

[image]
Inför helgen tomma kajer.

[image]
SLABs lastbilar vänta på uppdrag.

[image]
Isolerade vagnar Hs och Grf (47938 är en)

[image]

[image]
Tjv 617010 ID 24 Ts Stockholm N

[image]
Ub 647 drog runt vagnar.

[image]

[image]

[image]

[image]

Så blev det bättre
/tell

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Bertil Bengtsson, Monday, January 18, 2021, 21:31 (1192 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för dessa bilder, Thomas!

Vilken bakgrund kan "Tjv 617010 ID 24 Ts Stockholm N" ha?

Ja - och som "tysklandsspecialist" är jag totalt okunnig om den korta högvälvda DR-vagn, som står framför de fyra cementvagnarna på en bild. Intill står en som jag tycker, österrikisk Gbs och sedan en SJ Gbs av första modellen.
D(D)R var specialister på att med enkla medel "modernisera" uråldriga vagnar. Vagnen ser ut som en gammal preussisk vagn enligt ritning IId8 - som har fått ett förhöjt tak.

Berra

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Thomas Tell, Monday, January 18, 2021, 23:44 (1192 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

D(D)R var specialister på att med enkla medel "modernisera" uråldriga vagnar. Vagnen ser ut som en gammal preussisk vagn enligt ritning IId8 - som har fått ett förhöjt tak.

Berra

Vagnen har ju glidlager men har fått snedsträvor på vagnsidorna.
På den andra bilden med Q14-vagnarna syns en plattakad tysk? vagn med kortare snedsträvor. Vagnen syns även längst till vänster på bilden du skrivit om.
/tell

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Ola Almquist, Wednesday, January 20, 2021, 00:26 (1191 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Tack för dessa bilder, Thomas!

Vilken bakgrund kan "Tjv 617010 ID 24 Ts Stockholm N" ha?

Om jag tolkar Roland Hanssons lista rätt:
Sopvagn Nst, tidigare ID 24 Ts Bgv 9, tidigare ID 3 Ts Bgv 102, tidigare YJ Gm 516.
Tillverkad av Landskrona Gjuteri 1874.

/Ola

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Kjell Friberg, Wednesday, January 20, 2021, 02:08 (1191 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vagnen var från början MYJ G 357.

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av David Sohlberg, Monday, January 18, 2021, 21:40 (1192 dagar sedan) @ Thomas Tell

En liten trådkapning, men kan du kontakta mig på förnamn@förnamnefternamn.se är du snäll?

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Christer Nyqvist, Tuesday, January 19, 2021, 08:23 (1191 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Vad hade denna smala kaj för funktion?

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Swempa_ÖTV, Tuesday, January 19, 2021, 21:25 (1191 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Jag tror den har någon funktion med städning av vagnar att göra. Är osäker men tror detta

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av BengtH, Thursday, January 21, 2021, 15:33 (1189 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fina bilder Thomas!

Du råkar inte ha någon bild på spåret som korsade Norra Stationsgatan in i Vin & Spritcentralens fastighet?

MVH Bengt

Sen eftermiddag på Stockholm Norra station i maj 1968

av Överkörmästaren, Friday, January 22, 2021, 23:39 (1188 dagar sedan) @ BengtH

Fina bilder Thomas!

Du råkar inte ha någon bild på spåret som korsade Norra Stationsgatan in i Vin & Spritcentralens fastighet?

MVH Bengt

Om inte Thomas har någon nyare bild så kan kanske denna duga: https://digitaltmuseum.se/021018138935/stockholm-norra