En kålmask i Örebro (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Monday, January 18, 2021, 17:40 (1186 dagar sedan)

[image]
TGOJ Yoa202-1 (221-222) står redo att lämna Örebro C för färd mot Kopparberg (och kanske Ludvika) 4 juni 1966.

En kålmask i Örebro

av Hans Broman, Monday, January 18, 2021, 19:38 (1186 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]
TGOJ Yoa202-1 (221-222) står redo att lämna Örebro C för färd mot Kopparberg (och kanske Ludvika) 4 juni 1966.

Fin bild. Den dagen var en lördag, och ingick i tidtabellens begrepp vardagar. Varje vardagsmorgon under den tidtabellsperioden avgick en TGOJ-motorvagn från Örebro C mot Ludvika kl 7.40. Med tanke på hur solen står bör stationshuset Örebro C ha funnits utanför bildens vänsterkant.

En kålmask i Örebro

av Klas Blomberg, Monday, January 18, 2021, 20:17 (1186 dagar sedan) @ Hans Broman

Ja, det är husen vid Västra bangatan som syns i bakgrunden

En kålmask i Örebro - Tak över övergång?

av Peter A, Tuesday, January 19, 2021, 11:06 (1185 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för mycket fin bild. På bilden ser man ett tak som förbinder plattformstaken över spåren, så att man kan gå torrskodd hela vägen till tåget. Hur vanligt var detta eller liknande arrangemang? En banhall är givetvis en variant av detta och behöver inte nämnas här.

/Peter

[img]images/uploaded/202101181638276005b983dd0f7.jpg[/img]
TGOJ Yoa202-1 (221-222) står redo att lämna Örebro C för färd mot Kopparberg (och kanske Ludvika) 4 juni 1966.

En kålmask i Örebro - Tak över övergång?

av Peo Nylund, Tuesday, January 19, 2021, 11:24 (1185 dagar sedan) @ Peter A

Hur vanligt det var vet jag inte men det fanns i Uppsala innan senaste ombyggnaden.