Okänd banvaktstuga 13. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Monday, January 18, 2021, 17:58 (1166 dagar sedan)

[image]
Ännu en okänd banvaktstuga, vilken?

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Monday, January 18, 2021, 20:01 (1166 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Denna stuga liknar ju mycket de som låg mellan Tierp och Gävle, med sina träsniderier på taknock o.s.v.

Jag tycker mig ana rälsen till vänster om stugan?

Ett förslag kan vara 660 Knaperåsen

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Tuesday, January 19, 2021, 14:45 (1165 dagar sedan) @ jean

Jag tror fortfarande att stugan är från norra Uppland någonstans men det finns / har funnits stugor på Gotland som är mycket lika, de har dessutom ett liknande snedtak som man anar på ursprungsbilden.

Högbro banvaktstuga mellan Visby och Hemse är ett rätt bra förslag men som sagt, de fina taknocksdekorationerna vet jag inte om de funnits på Gotlandsstugorna.

Okänd banvaktstuga 13.

av Bengt Gustavsson, Tuesday, January 19, 2021, 23:59 (1164 dagar sedan) @ jean

Min teori är att det är Högbro banvaktsstuga på linjen Visby – Hemse. Jag baserar detta på en bild på sidan 39 i boken Gotlands järnvägsbroar, stationshus och perrongen skriven av Torsten Daun. Bildtextens inledning lyder: ”Högbro banvaktstuga. Nu privat. På baksidan löper banvallen på en ganska hög bädd”. Bilden i boken uppvisar stora likheter i byggnadsstil med den bild av byggnaden som Per-Olov Brännlund bifogat, liksom att huset ligger på lägre nivå än spåret. Bilden av banvaktsstugan ser för övrigt identisk ut med Jöran Johanssons bild på banvakt.se.

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Wednesday, January 20, 2021, 07:04 (1164 dagar sedan) @ Bengt Gustavsson

Min teori är att det är Högbro banvaktsstuga på linjen Visby – Hemse.

Jag tycker att Högbro är ett bra alternativ men det finns några avgörande skillnader trots allt:

- Den har liggande panel medan det är stående panel på ursprungsbilden. Det kan ju skett utbyte med åren men tror det är osannolikt. Flera av de gotländska stugorna har liggande panel så jag tror det var "standard"
- Avsaknaden av takdekorationerna som är typiska för banvaktstugor på UGJ.
- Jag tycker även taklutning skiljer något.
- Troligen har de gotländska stugorna haft en förstuga likt SJ modell 1855, se t.ex 8 Buttle. Den kan ju förvisso varit borttagen på ursprungsbilden men det är tveksamt.

Jag har varit inne på 662 Järvsta strax söder om Gävle, tycker att banvakten och till viss del även barnaskaran uppvisar likheter. Men då verkar inte banans läge stämma riktigt då den som det verkar på ursprungsbilden går högre än stugans läge.

Okänd banvaktstuga 13.

av Harald, Wednesday, January 20, 2021, 09:42 (1164 dagar sedan) @ jean

Men Järvsta har också liggande panel. Dessutom har skorsten kvadratiskt tvärsnitt. Stugan i trådstarten har rektangulärt tvärsnitt, tre stenar tvärs huset och två längs med. Om det är spåret man ser till vänster så ligger stugan öster om banan.

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Wednesday, January 20, 2021, 11:17 (1164 dagar sedan) @ Harald

Ja, jag märkte det sen att även Järvsta har liggande panel.

Jag har hört att det är skickat en fråga till någon kännare på Gotland för verifikation av bilden.

Det är väl så att Högbro kanske är det hetaste alternativet för närvarande trots allt. Dock har jag fått för mig att den ligger med gaveln mot banan, och att den har den lilla förstugan kvar som inte syns på ursprungsbilden.

Jag har även varit inne på tanken att det inte är en svenskt stuga.

Okänd banvaktstuga 13.

av Harald, Wednesday, January 20, 2021, 12:28 (1164 dagar sedan) @ jean

Högbro kan nog uteslutas eftersom skorstenen inte stämmer. Panel kan bytas och förstugor byggas eller rivas, men att man skulle riva murstocken och bygga en ny är inte särskilt troligt.

Okänd banvaktstuga 13.

av Henrik H, Wednesday, January 20, 2021, 18:27 (1164 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Hej P-O
Tack för spännande bilder, något som jag har fastnat för är att man som banvakt har haft intresse för bin.
Har sett bikupor i halm och nu på denna bild i trä. Kan det vara så att man höll sig med för att dryga ut hushållskassan
Mvh Henrik

Inte UGJ eller GJ - FLJ?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 20, 2021, 23:12 (1163 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[image]
Ännu en okänd banvaktstuga, vilken?

Jag har läst kommentarer som både föreslår banvaktstugor längs UGJ och GJ, men jag tror inte på det. Stugan på bilden skiljer sig på flera sätt från de stugor jag sett från dessa linjer hittills. Stugan på bilden har visserligen fönster med "krysspröjs" som den i Högbro på Gotland har i förstugan mot spåret samt dekorationer på/ovan vindskivorna som Knaperåsen.

Högbro och andra banvaktstugor som verkar ha sitt ursprung i SJs första banvaktstugetyp, har till skillnad mot stugan på bilden både en förstuga med sadeltak på gaveln mot banan och ett "bakbygge" med pulpettak på motstående gavel. Denna banvaktstuga har bara "bakbygget".

Knaperåsen å andra sidan, har likt liknande banvaktstugor vid exempelvis BJ, HMMJ men även i viss utsträckning vid SJs södra del av södra stambanan, nocken orienterad parallellt med spåret och förstugan placerad längs med långsidan, vilket stugan på bilden inte har.

Stugan har alltså ett bakbygge men ingen förstuga och man kan inte avgöra exakt var ingången är belägen från denna vinkel. Den skulle rent teoretisk kunna ha en sidobyggnad på andra långsidan, likt 1872 års banvaktstuga vid SJ, till exempel Prinsfors. Stugor av samma typ som SJs modell 1872 brukar dock normalt inte också ha ett bakbygge.

Vad jag däremot ser på denna stuga som jag finner underligt, är den byggnadsdel med fönster och dekorationer på vindskivorna, som sticker ut till vänster om husets bortre, vänstra hörn. Är detta ett ovanligt välarbetat uthus eller är stugan byggd som en vinkel?

Om man bortser från den eventuella delen byggd i vinkel, påminner denna något "avhuggna" version av SJs tidigaste banvaktstuga om banvaktstugorna mellan Frövi och Ludvika på FLJ, som senare blev en del av TGOJ. Som av en tillfällighet dök sedan ett flygfoto med banvaktstuga 93 Storå upp, där den stugan tycks ha varit försedd med en sidobyggnad i vinkel.

Jag tar därmed inte detta som ett bevis för att bilden är från forna FLJ, men kanske kan det vara ett ställe att börja leta på?

Inte UGJ eller GJ - FLJ?

av jean, Thursday, January 21, 2021, 06:31 (1163 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]

Knaperåsen å andra sidan, har likt liknande banvaktstugor vid exempelvis BJ, HMMJ men även i viss utsträckning vid SJs södra del av södra stambanan, nocken orienterad parallellt med spåret och förstugan placerad längs med långsidan, vilket stugan på bilden inte har.

Bra synpunkter Rasmus, du har gett mig nya ögon på denna bild. Jag har förutsatt att stugan ligger med långsidan mot banan men det gör den kanske inte då trots allt. Svårt att se viken vinkel rälsen har mot stugan men jag antog att den gick parallellt.

Stugan har alltså ett bakbygge men ingen förstuga och man kan inte avgöra exakt var ingången är belägen från denna vinkel. Den skulle rent teoretisk kunna ha en sidobyggnad på andra långsidan, likt 1872 års banvaktstuga vid SJ, till exempel Prinsfors. Stugor av samma typ som SJs modell 1872 brukar dock normalt inte också ha ett bakbygge.

Intressant att du nämner 642 Prinsfors, stäckan mellan Jönköping och Falköping är en av få sträckor där jag hittat att man använder takdekorationer/utsmyckningarna (Rasmus, du har säkert det korrekta namnet på dessa..) som t.ex 628 Gunnarsmo. Nu är ju inte heller dessa utsmyckningar helt lika den på ursprungsbilden.

Frågan är hur pass vanliga dessa utsmyckningar var? Och var de likadana på stugor på samma linje?

Vad jag däremot ser på denna stuga som jag finner underligt, är den byggnadsdel med fönster och dekorationer på vindskivorna, som sticker ut till vänster om husets bortre, vänstra hörn. Är detta ett ovanligt välarbetat uthus eller är stugan byggd som en vinkel?

Jag har nog (felaktigt) tolkat denna del som ingången på långsidan som en del stugor har, som t.ex 607 Lövlund på NrSlJ. Men nu när du säger det så sticker den ut alldeles för långt från fotovinkeln för att vara en enkel förstuga, det måste vara en vinkelbyggnad som sticker ut, alternativt en separat byggnad. Exemplet från Storå är bra och kanske man kan hitta stugan på FLJ?

Eller varför inte Kalmar-Berga där många av stugorna var byggda i vinkel? Stationshusen längs den banan var ju pampiga och vackra och många av dem hade även sniderier på taknock.

Inte UGJ eller GJ - FLJ? Ja, troligen

av jean, Thursday, January 21, 2021, 13:18 (1163 dagar sedan) @ jean

Att denna stuga kan finnas/funnits på FLJ har ökat i sannolikhet tycker jag.

[image]

På denna bana finns det stationshus som är utsmyckade med i det närmaste identiska dekorationer, jämför t.ex med detta urklipp från ett foto på Vedevåg station:

[image]

Inte UGJ eller GJ - FLJ? Ja, troligen

av Henrik H, Thursday, January 21, 2021, 18:02 (1163 dagar sedan) @ jean

Så har även Rällså stn enligt bild på banvakt

Okänd banvaktstuga 13.

av Eric Womelo, Saturday, January 23, 2021, 17:02 (1161 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Jag är nästan helt hundra på att stugan befinner sig utefter OFWJ eller FLJ. Kan dock inte se att den tillhör någon av stugorna 1-119, då det stora flertalet av dessa stugor hade entrén från spårsidan
Nedan stugor av normaltyp
[image]
Eskilstuna Museers Samling
[image]
Sedan har ju samma typ används fast då är de vridna 90°, till vänster på vykortet syns den
[image]
Så då har vi uteslutit minst 119 stugor.
Så har det funnits/finns banvaktsstugor byggda runt 1900-talets första år såsom stugorna 25 och 112 tillhör. Där är det inte alls samma snickarglädje
[image]
Så då har vi de från 200-serien som fotot tror jag kommer ifrån, klurar bara ut var någonstans, ett problem är dock att den serien är dålig dokumenterad
, nedan kommer 2 stugor ur 200-serien
[image]
[image]
Bv 207 Vrena Qvarn, Nyköpings Fotoklubbs Samling
Men jag letar vidare längs OFWJ/FLJ, för längs ÖKJ och Stråssabanan Är det andra typer av stugor
[image]
[image]

/Eric

Okänd banvaktstuga 13.

av Rasmus Axelsson, Saturday, January 23, 2021, 18:17 (1161 dagar sedan) @ Eric Womelo

Jag är nästan helt hundra på att stugan befinner sig utefter OFWJ eller FLJ. Kan dock inte se att den tillhör någon av stugorna 1-119, då det stora flertalet av dessa stugor hade entrén från spårsidan
Så då har vi de från 200-serien som fotot tror jag kommer ifrån, klurar bara ut var någonstans, ett problem är dock att den serien är dålig dokumenterad
, nedan kommer 2 stugor ur 200-serien
[image]
[image]
Bv 207 Vrena Qvarn, Nyköpings Fotoklubbs Samling

[image]

Nu börjar det likna något! Båda dessa stugor ovan, tycks vara byggda i vinkel, utan förstuga på (det som antas vara) gaveln mot banan och en av dem har ett synligt bakbygge. Jag börjar tro på OFWJ!

Men jag letar vidare längs OFWJ/FLJ, för längs ÖKJ och Stråssabanan Är det andra typer av stugor

[image]

Det där tror jag är en banvaktstuga för AKJ till och med! De tidiga stugorna längs KHJ/ÖKJ verkar ha varit putsade och byggda i vinkel?

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Saturday, January 23, 2021, 19:32 (1161 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag har gått igenom alla stugor jag kan hitta info om men hittills inte hittat någon som passar.

Som Eric säger är det rätt bristfälligt dokumenterat. Dessutom verkar många stugor särskilt i Sörmland vara ombyggda / tillbyggda väldigt tidigt så det gör även det svårt att finna likheter även på foton från typ 30-talet.

Jag tror också p.g.a skuggorna i bilden att stugan bör ha legat öster - norr om spåret, då TGOJ i stort går i nordvästlig riktigt sett från Oxelösund. Det har begränsat urvalet en hel del i och med att flertalet verkar legat väster / söder om banan.

En stuga som är riven är 34 Husby söder om Skogstorp. Den låg på östra sidan och ag tycker även att topografi och miljö runtomkring skulle kunna passa in, kollar man på Google StreetView från platsen så kan man ana att stugan borde legat under banans nivå.

Okänd banvaktstuga 13.

av Eric Womelo, Saturday, January 23, 2021, 19:52 (1161 dagar sedan) @ jean

En stuga som är riven är 34 Husby söder om Skogstorp. Den låg på östra sidan och ag tycker även att topografi och miljö runtomkring skulle kunna passa in, kollar man på Google StreetView från platsen så kan man ana att stugan borde legat under banans nivå.

En foto på 34:an banvaktsstuga från omkring 1937 ca. utdrag ur boken, här har du farstukvisten kvar så jag tror inte på Husbyvägen heller
[image]
Grunden till 34:an finns kvar och är en del av stödet till Husbyvägen

Jag hänger kvar i 200-serien då stugan inte har en nummerskylt, stugorna 1-119 hade ju tydliga siffror samt Banmästarstugorna hade ett Stort B, Ekenäs, så det gäller ju Nyköping, Vadsbro(ekenäs),Hälleforsnäs, Kungsör, Strömsholm, så det begränsar en hel del

Det fanns tre stugor i grindvaktsstug-typen som försvann tidigt, den ena är 203:an i Nyköping, riven omkring 1913 och sedan 208:an Bettna Kyrka (riven 1926) samt 210:an Silinge (riven ca 1918)

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Sunday, January 24, 2021, 07:15 (1160 dagar sedan) @ Eric Womelo

Jag hänger kvar i 200-serien då stugan inte har en nummerskylt, stugorna 1-119 hade ju tydliga siffror samt Banmästarstugorna hade ett Stort B, Ekenäs, så det gäller ju Nyköping, Vadsbro(ekenäs),Hälleforsnäs, Kungsör, Strömsholm, så det begränsar en hel del

Det fanns tre stugor i grindvaktsstug-typen som försvann tidigt, den ena är 203:an i Nyköping, riven omkring 1913 och sedan 208:an Bettna Kyrka (riven 1926) samt 210:an Silinge (riven ca 1918)

OK, då kan vi lägga 34 Husby till handlingarna, tack för bilden.

208 Bettna Kyrka låg på västra sidan av banan så den kan det inte ha varit heller.

210 Silinge låg på östra sidan av banan men enligt Häradsekonomisk karta så gick det en väg vid sidan av stugan som borde synts på fotot kan jag tycka. Fotografen kan ju förvisso stått på vägen ifråga men den verkar gått såpass nära stugan att det borde vara svårt att få till samma vy utan att vägen synts. Men omöjligt är det ju inte kanske.

När och varför började man med 200-numrering?

Jag har även funderat på 42 Åby vid Tumbo. Den revs tydligen 2012 men finns kvar på Google StreetView från 2011

Jag har även funderat på om bilden kan vara spegelvänd?

Okänd banvaktstuga 13.

av Kent Hedqvist, Sunday, January 24, 2021, 09:03 (1160 dagar sedan) @ jean

Med hänsyn till kavajernas knäppning är den rättvänd.
Kent

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Sunday, January 24, 2021, 10:00 (1160 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Med hänsyn till kavajernas knäppning är den rättvänd.
Kent

OK, vad bra, då kan vi slå fast att den är rättvänd då.

Förresten, är det två banvakter på bilden? En yngre och en äldre?

Okänd banvaktstuga 13.

av Eric Womelo, Monday, January 25, 2021, 00:34 (1159 dagar sedan) @ jean

När och varför började man med 200-numrering?

Bra fråga. De enskilda bolagen hade fram till 1900 egna stugnumreringar från 1 och uppåt, OFWJ, ÖKJ, FLJ, SGJ och BKJ. År 1900 blev det en gemensam nummerserie och dess början var Oxelösund och gick OFWJ, KHJ och FLJ, där stuga Lyviken med nr 108 var den sista. Nummerserien fortsatte sedan. Efter 1907/1909 år nummerserieändring så där Lyviken slutar på 119, 120-123 på Klotenbanan, 124 på Guldsmedshyttebanan, 125 på stråssabanan, 126 och 127 på Mossgruvebana.
200 blev nummer som delas ut i nybildade/ombildade bv-bostäder (Stk, Grv samt övriga bostäder med bv-nr över 128 i äldre serien, så blev den till 1907-1909 och blev en slags utfyllnad där ). Jag vet inte om en blir klokare av detta då jag inte har hittat någon logisk förklaring till 200-seriens placering förutom upp till Valskog. Omkring 1919 så förändrades 200-serien till en än så länge rörigare serie, sparad dokumentationen om 200-serien är mycket mycket sparsam tyvärr, men jag jobbar på den.

Men nu till fotot och placering
De flesta stugor som ombyggdes på OFWJ skedde omkring 1909-12 samt slutet på 1940-talet på en del. 2-3 stugor i huvudserien fick rum 2 1909-12, resterande utbyggda stugor på 40-talet. I första hand så inreddes vinden till rum II och därmed byggdes nytt trapphus på ombyggningarna på 1910-talet. Ombyggnationen som skedde på 40-talet var lite mer omfattande. ritningen kommer från 1940-talet
[image]
[image]

Så än så håller jag mig inom tilläggs-serien men inte lyckats klura ut det än, Dags att leta på fastighetsrullarna i mina samlingar samt personal-liggarn då det verkar som far och son har uniform. Måste dock bestämma mig var banan går, Är det till vänster om stugan eller är det på banan fotografen står?

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Monday, January 25, 2021, 06:23 (1159 dagar sedan) @ Eric Womelo

Tack för intressant information, Eric!

Måste dock bestämma mig var banan går, Är det till vänster om stugan eller är det på banan fotografen står?

[image]

Jag har fått för mig att banan skymtar till vänster om stugan, från början trodde jag den gick parallellt med taknocken men Rasmus gav med ett av sina inlägg mig nya ögon och jag tror att stugan ligger med någon slags vinkel mot banan. Detta tillsammans med skuggornas riktning gör att jag tror stugan låg öster/norr om banan. Jag baserar även antagandet att fotot är taget någorlunda mitt på dagen, och att det är sommar för skuggorna är korta.

En liten skiss över hur jag tänker mig stugans placering:

[image]

Men det behöver ju inte vara banan man ser till vänster, kan även vara en bit väg eller något annat. Står fotografen däremot på banan, då blir ju saker och ting helt annorlunda.

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Monday, January 25, 2021, 09:20 (1159 dagar sedan) @ jean

Måste dock bestämma mig var banan går, Är det till vänster om stugan eller är det på banan fotografen står?


Men det behöver ju inte vara banan man ser till vänster, kan även vara en bit väg eller något annat. Står fotografen däremot på banan, då blir ju saker och ting helt annorlunda.

En ny teori: Det kan ju vara både och, dvs att man ser en bana till vänster och att fotografen står på en annan banvall? T.ex mellan Ställdalen och Grängesberg går ju BJ och FLJ periodvis väldigt nära varandra. Det kan ju även vara ett stickspår eller liknande man ser till vänster?

Ett exempel: Stugan 106 Ställberg kan ha legat på ett sådant sätt (jag har inte hittat någon flygbild som visar stugans läge eller annan position) att fotografen kan fått med stickspåret till Ställbergsgruvorna i bakgrunden om han då stått på FLJ:s banvall. Enligt banvakt.se ska stugan ha legat ca 200m norr om Ställbergs station. Ett långskott, jag vet, med många obekanta variabler i ekvationen men som sagt, ett exempel.

Okänd banvaktstuga 13.

av Rasmus Axelsson, Monday, January 25, 2021, 10:51 (1159 dagar sedan) @ jean

Tack för intressant information, Eric!

Måste dock bestämma mig var banan går, Är det till vänster om stugan eller är det på banan fotografen står?


[image]

Jag har fått för mig att banan skymtar till vänster om stugan, från början trodde jag den gick parallellt med taknocken men Rasmus gav med ett av sina inlägg mig nya ögon och jag tror att stugan ligger med någon slags vinkel mot banan. Detta tillsammans med skuggornas riktning gör att jag tror stugan låg öster/norr om banan. Jag baserar även antagandet att fotot är taget någorlunda mitt på dagen, och att det är sommar för skuggorna är korta.

En liten skiss över hur jag tänker mig stugans placering:

[image]

Men det behöver ju inte vara banan man ser till vänster, kan även vara en bit väg eller något annat. Står fotografen däremot på banan, då blir ju saker och ting helt annorlunda.

Själv är jag övertygad om att fotografen står på spårsidan av banvaktstugan, eftersom den låga påbyggnaden med pulpettaket på den motsatta gaveln i alla fall jag hittills sett aldrig tycks ha varit vänd mot spåret.

Om det är ett spår som syns till vänster bakom banvaktstugan, undrar jag var spåret tar vägen till höger om stugan där jag bara tycker mig se björkar?

Tyvärr har jag inget bra ritprogram för uppgiften, men som jag tolkar detta och liknande foton måste det röra sig om en banvaktstuga byggd i vinkel, men med en liten kvadratisk förstuga inklämd i vinkeln. Det är denna förstugas fönster och hängränna med utkastare man ser till vänster om den närmaste gaveln, på stugan som i övrigt saknar ordnad takavvattning.

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Monday, January 25, 2021, 11:30 (1159 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson


Själv är jag övertygad om att fotografen står på spårsidan av banvaktstugan, eftersom den låga påbyggnaden med pulpettaket på den motsatta gaveln i alla fall jag hittills sett aldrig tycks ha varit vänd mot spåret.

Om det är ett spår som syns till vänster bakom banvaktstugan, undrar jag var spåret tar vägen till höger om stugan där jag bara tycker mig se björkar?

Tyvärr har jag inget bra ritprogram för uppgiften, men som jag tolkar detta och liknande foton måste det röra sig om en banvaktstuga byggd i vinkel, men med en liten kvadratisk förstuga inklämd i vinkeln. Det är denna förstugas fönster och hängränna med utkastare man ser till vänster om den närmaste gaveln, på stugan som i övrigt saknar ordnad takavvattning.

OK, Rasmus, du menar att det ser ut så här på ett ungefär?
Men jag har svårt att släppa att det inte är en bit räls man ser till vänster om stugan trots allt. Men det kan ju vara en bit väg, en bit av ett staket eller vad det nu kan vara.

Jag har nu lagt stugan i "enligt kartan", dvs norr är uppåt.

[image]

Okänd banvaktstuga 13.

av Christer Fredriksson, Monday, January 25, 2021, 12:29 (1159 dagar sedan) @ jean

Då skulle stugans nummer ses på gaveln!

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Monday, January 25, 2021, 13:21 (1159 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Då skulle stugans nummer ses på gaveln!

Inte nödvändigtvis, Eric Womelo säger ju att de "Nya" stugorna som fick nummer 200 och uppåt inte blev numrerade på själva stugan.

Okänd banvaktstuga 13.

av Eric Womelo, Monday, January 25, 2021, 13:35 (1159 dagar sedan) @ jean

Ett fåtal stugor i 200-serien fick nummer på gaveln eller mot den sida som var mot banan, 222 resterande var det brukligt att numret satt ovanför dörren eller i dess närhet och var oftast av modellen mindre.

Okänd banvaktstuga 13.

av Christer Fredriksson, Monday, January 25, 2021, 13:39 (1159 dagar sedan) @ jean

Ja men de var ju inga Banvaksstugor, utan hus för järnvägspersonal i allmänhet, bla banarbetare, mm!

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Monday, January 25, 2021, 14:00 (1159 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ja men de var ju inga Banvaksstugor, utan hus för järnvägspersonal i allmänhet, bla banarbetare, mm!

Jaha, bra där Christer, då är det kanske en stuga för järnvägspersonal vi letar efter?

Fast Eric skrev nyss:

"Ett fåtal stugor i 200-serien fick nummer på gaveln eller mot den sida som var mot banan, 222 resterande var det brukligt att numret satt ovanför dörren eller i dess närhet och var oftast av modellen mindre."

Okänd banvaktstuga 13.

av Rasmus Axelsson, Monday, January 25, 2021, 14:09 (1159 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ja men de var ju inga Banvaksstugor, utan hus för järnvägspersonal i allmänhet, bla banarbetare, mm!

Menar du att TGOJ med föregångare normalt inte markerade sina egna järnvägsbyggnader med nummer, på sånt sätt såsom SJ brukade göra? Hus 8 i Kungsör har ju visserligen en modernare märkning, men det är nog det enda jag kan dra mig till minnes?

Okänd banvaktstuga 13.

av Christer Fredriksson, Monday, January 25, 2021, 14:23 (1159 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Från början numrerades ej alla byggnader tillhörande järnvägen. Banvaktsstugorna numrerades från början, men då kopplat till specifik bansträcka som banvakten ansvarade för!

När alla byggnader började numreras vet jag ej, men mina ritningar från TGOJ verkar inte ha nummer på byggnader före ca 1900. Därmed inte sagt att det gällde alla stationer vid TGOJ.

Okänd banvaktstuga 13, banmästare?

av Jöran Johansson, Monday, January 25, 2021, 16:16 (1159 dagar sedan) @ Eric Womelo

Ingen som funderat på de två uniformerade personerna? En ung man med ett litet enkelt märke i mösskullen. Det skulle kunna vara en son i familjen som fått anställning som extra banvakt. Men den äldre, familjefadern som man kan anta, är väl inte en vanlig banvakt? Han har uniformsmössa med en ganska bred galon, inte bara en träns, runt mössan. Är det inte något som pekar på en banmästare i stället för en banvakt? Är stugan därmed en banmästarstuga, snävas ju kretsen av möjliga stugkandidater in högst avsevärt.

Okänd banvaktstuga 13, banmästare?

av jean, Monday, January 25, 2021, 16:33 (1159 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ingen som funderat på de två uniformerade personerna? En ung man med ett litet enkelt märke i mösskullen. Det skulle kunna vara en son i familjen som fått anställning som extra banvakt. Men den äldre, familjefadern som man kan anta, är väl inte en vanlig banvakt? Han har uniformsmössa med en ganska bred galon, inte bara en träns, runt mössan. Är det inte något som pekar på en banmästare i stället för en banvakt? Är stugan därmed en banmästarstuga, snävas ju kretsen av möjliga stugkandidater in högst avsevärt.

Jag funderade ju på det i ett tidigare inlägg idag:

Med hänsyn till kavajernas knäppning är den rättvänd.
Kent


OK, vad bra, då kan vi slå fast att den är rättvänd då.

Förresten, är det två banvakter på bilden? En yngre och en äldre?

Det finns en stuga vid Kvicksund, 222 Mellansundet (Kuriosa / värdelöst vetande: Jag har en gång bott ca 1 km från denna stuga) där banvaktsparet Hjalmar och Hulda Granath poserar framför den troligen alldeles nyligen färdigställda stuga 222, som således är i den "nya" serien. Jag tycker det finns likheter mellan denne Hjalmar och den yngre mannen på ursprungsbilden. Eftersom stugan är ny så kan det ju varit så att denne Hjalmar kommit inflyttande från stugan på ursprungsbilden, det fotot bör vara taget någon gång runt 1905-1910.

Okänd banvaktstuga 13, banmästare?

av Ola Almquist, Monday, January 25, 2021, 17:06 (1159 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ingen som funderat på de två uniformerade personerna? En ung man med ett litet enkelt märke i mösskullen. Det skulle kunna vara en son i familjen som fått anställning som extra banvakt. Men den äldre, familjefadern som man kan anta, är väl inte en vanlig banvakt? Han har uniformsmössa med en ganska bred galon, inte bara en träns, runt mössan. Är det inte något som pekar på en banmästare i stället för en banvakt? Är stugan därmed en banmästarstuga, snävas ju kretsen av möjliga stugkandidater in högst avsevärt.

Jodå. Jag har funderat på det men haft ont om tid. Jag tror att han är banmästare eller något liknande och sonen eller motsvarande som är på besök är banvakt, stationskarl eller motsvarande.

Jämför med stuga 204 Nyköping i ett av Erics inlägg. Denna har dock ett B på gaveln men när fanns denna skylt? Eller sitter den på andra sidan? Jag skulle helst vilja se att fotografen hade stått på spåret men jag är inte övertygad. 207 Vrena qvarn är av rätt typ men är spegelvänd. Den hittar jag inte på banvakt.se.

I Folkesta fanns ett bostadshus som jag inte riktigt förstår hur det sett ut från början. Det liknar en påbyggd banvaktstuga. Nu tror jag inte att det är rätt hus men fanns det stugor av den aktuella modellen som bostadshus på stationerna?

/Ola

Okänd banvaktstuga 13, banmästare?

av jean, Monday, January 25, 2021, 17:39 (1159 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jämför med stuga 204 Nyköping i ett av Erics inlägg. Denna har dock ett B på gaveln men när fanns denna skylt? Eller sitter den på andra sidan? Jag skulle helst vilja se att fotografen hade stått på spåret men jag är inte övertygad. 207 Vrena qvarn är av rätt typ men är spegelvänd. Den hittar jag inte på banvakt.se.

Tror inte stuga 204 passar in då den låg väster om spåret, blir svårt att få till skuggor på rätt sätt och rätt fotovinkel med. Förutsatt att det är spåret man ser i bakgrunden förstås, om inte så kanske det faktiskt kan gå att få till bilden. Tror även att 204 låg lite under banans nivå så det kan ju vara möjligt även i det avseendet.


I Folkesta fanns ett bostadshus som jag inte riktigt förstår hur det sett ut från början. Det liknar en påbyggd banvaktstuga. Nu tror jag inte att det är rätt hus men fanns det stugor av den aktuella modellen som bostadshus på stationerna?

/Ola

Den i Folkesta har jag tittat på många gånger och undrat i stort sett samma sak. På Gusselby station fanns en annan typ av stuga, är den ursprunglig eller "en av de nya"?

Eric la ut denna bild förut, vilken stuga är det man ser i bakgrunden? Har försökt hitta den i Eskilstuna men inte lyckats.

[image]

Okänd banvaktstuga 13, banmästare?

av Christer Fredriksson, Monday, January 25, 2021, 18:07 (1159 dagar sedan) @ jean

På OFWJ söder om Eskilstuna nära Eskilstunaån, jag tror söder om Stålfors.

Okänd banvaktstuga 13, banmästare? Här!

av Christer Fredriksson, Monday, January 25, 2021, 18:25 (1159 dagar sedan) @ jean

[image]

Okänd banvaktstuga 13, banmästare?

av Ola Almquist, Monday, January 25, 2021, 18:45 (1159 dagar sedan) @ jean

Den i Folkesta har jag tittat på många gånger och undrat i stort sett samma sak. På Gusselby station fanns en annan typ av stuga, är den ursprunglig eller "en av de nya"?

Med tanke på stilen är den byggd tidigast i slutet av 1890-talet och alltså ganska nybyggd när bilden togs.

/Ola

Okänd banvaktstuga 13, banmästare?

av Eric Womelo, Tuesday, January 26, 2021, 03:09 (1158 dagar sedan) @ jean

Stugan låg vid korsningen Eniro

Här är ett till foto på Stålfors
[image]

Gusselby som du visar är en stationskarlsbostad och ingen banvaktsstuga, Boställhuset byggdes 1903, Banvaktsstugan låg närmare bron. [image]
Utdrag ur bangårdskartan
[image]
utdrag ur fastighetsrullen

Beträffande Folkesta så är det också ett boställhus i banvaktsstugetyp men vriden 90°, Betäckning senare är Fok 8A men hade under några Bv-nr 216.8A uppfördes 1870-tal och revs 1983.
[image]
[image]

Okänd banvaktstuga 13.

av Eric Womelo, Tuesday, January 26, 2021, 21:44 (1158 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Jaha, så om denna okända stuga så …

Är Järnvägen till vänster i bild utgår jag det är Nyköping (203:an) och det på bilden är i så fall Banvakten Carl Hjalmar Granath.
Den herre med mera glitter är troligtvis då Banmästare Johan Alfred Ericsson, boende i 204:an som är och hälsar på sin granne och årtalet är då 1907..
Bv Granath flyttade 1910 till 222 Berga, där troligtvis korten på han och Hulda togs och inte vid Strömsholm.
Banvaktsstuga 203 revs i samband med linjeändringen inför SJ:s linjes ankomst till Nyköping.

Banmästaren i Nyköping hade hand om Banområde II, dvs banan från norra utfartsväxeln i Oxelösund till km 36,600 samt grusgropen i Mälby.

/Eric

Okänd banvaktstuga 13.

av jean, Wednesday, January 27, 2021, 06:21 (1157 dagar sedan) @ Eric Womelo

Eric, tack för informationen, då får vi se denna gåta som löst då.

Jag har ett stort intresse för TGOJ och har kompletterande frågor som jag inte behöver ta i denna redan långa tråd, om du har tid och möjlighet så du får gärna höra av dig till mig via email så kan vi diskutera dem vidare.