Tenhult 1975 (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Tuesday, January 19, 2021, 21:18 (1187 dagar sedan)

Vid ett tågmöte här 23 mars tog jag några foton.

[image]
Möte med X8 och tkl lägger ny tågväg i söder.

[image]
Mitt tåg rullar iväg efter avgång från tkl.

[image]
Ett likadant stationshus fanns på nästa station Forserum. En mycket snygg modell tycker jag. Forserum hade också ett fint vevställverk där jag nån gång fick äran att manövrera semaforen. 1975 var det borta sedan några år och det fina stationshuset var rivet.

[image]
En bit mot Forserum fanns denna enkla viadukt. Loket ser ut att vara ett Da-lok.
/tell

Tenhult 1975

av Henrik H, Tuesday, January 19, 2021, 21:35 (1187 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hej Thomas
Tack för härliga bilder från den tiden när det var normal med snö i slutet på mars även på småländska höglandet
Håller med om stationshus modellen är vacker
Hur vanligt var det med X8 på denna bandel

Mvh Henrik

Tenhult 1975

av Rolf Johansson, Tuesday, January 19, 2021, 21:53 (1187 dagar sedan) @ Henrik H

Hur vanligt var det med X8 på denna bandel

Ganska vanligt. Gick bl a i förbindelsen Göteborg - Falköping - Nässjö - Norrköping - Västerås och åter. Även i andra tåg Nässjö - Falköping vid den här tiden, t ex mitt på dagen då dessa bilder är tagna.
/Rolf J

Tenhult 1975 - X8

av Thomas Tell, Tuesday, January 19, 2021, 23:33 (1187 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Hur vanligt var det med X8 på denna bandel

Ganska vanligt. Gick bl a i förbindelsen Göteborg - Falköping - Nässjö - Norrköping - Västerås och åter. Även i andra tåg Nässjö - Falköping vid den här tiden, t ex mitt på dagen då dessa bilder är tagna.
/Rolf J

Här passerar ett av tågen, på väg mot Falköping, Forserum i september 1974. Runt hörnet står tkl på plattformen för att ge avgång till tåget.

[image]
Här syns även lokomotorstallet i Forserum.

/tell

Tenhult 1975 X5?

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, January 20, 2021, 08:19 (1186 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Hur vanligt var det med X8 på denna bandel

Ganska vanligt. Gick bl a i förbindelsen Göteborg - Falköping - Nässjö - Norrköping - Västerås och åter. Även i andra tåg Nässjö - Falköping vid den här tiden, t ex mitt på dagen då dessa bilder är tagna.
/Rolf J

Är det inte en X5 på bilden från Tenhult?

Tenhult 1975 X5?

av Ola Almquist, Wednesday, January 20, 2021, 08:27 (1186 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Hur vanligt var det med X8 på denna bandel

Ganska vanligt. Gick bl a i förbindelsen Göteborg - Falköping - Nässjö - Norrköping - Västerås och åter. Även i andra tåg Nässjö - Falköping vid den här tiden, t ex mitt på dagen då dessa bilder är tagna.
/Rolf J


Är det inte en X5 på bilden från Tenhult?

Jag sätter en krona på att det är X8 253.

/Ola

Tenhult 1975 X8

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, January 20, 2021, 08:39 (1186 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hur vanligt var det med X8 på denna bandel

Ganska vanligt. Gick bl a i förbindelsen Göteborg - Falköping - Nässjö - Norrköping - Västerås och åter. Även i andra tåg Nässjö - Falköping vid den här tiden, t ex mitt på dagen då dessa bilder är tagna.
/Rolf J


Är det inte en X5 på bilden från Tenhult?


Jag sätter en krona på att det är X8 253.

/Ola

Ja, det är nog fyra vagnar - så X8!
23 mars 1975 var en söndag och då gick bägge X8-orna normalt i trafik.
De möttes för övrigt i Sandhem vid 12-tiden, ett lite udda söndagsmöte där tkl
i Mullsjö fick ta bilen till Sandhem.
De sista söndagarna fick man hoppa av i gruset då plattformen på spår 2 var borta
i och med fjb-bygget som pågick. Fjb-huset i Tenhult syns f ö på kortet.
Får gräva fram ett eget kort från det där X8-mötet i Sandhem. Finns någonstans.
Persontrafiken i Sandhem upphörde till sommartidtabellen 1975 och/men kom tillbaka 2002.

Tenhult 1975 X8

av Thomas Tell, Wednesday, January 20, 2021, 10:21 (1186 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Det sitter luftslangar mellan buffertlyktorna vilket inte X5 hade.
/tell

Tenhult 1975 X8

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, January 20, 2021, 10:35 (1186 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det sitter luftslangar mellan buffertlyktorna vilket inte X5 hade.
/tell

Yes, det där tåget var X8 på söndagar. (X5 M-F.)
F ö samma tåg som mötte den andra X8:an i Sandhem. Mvh

Tenhult 1975

av HP, Tuesday, January 19, 2021, 21:35 (1187 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack! Fantastiskt fina bilder. Där är jag uppväxt och vid denna tid hälsade min mor och jag på tkl Stig Gustafsson där, och där grundlades mitt intresse!

/HP

Tenhult 1975 -- typ av infartssignal?

av Ulf Pålsson, Tuesday, January 19, 2021, 22:37 (1187 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Möte med X8 och tkl lägger ny tågväg i söder.

Hade Tenhult semaforer eller huvudljussignaler som infartssignaler vid denna tid?

Tenhult 1975 -- typ av infartssignal?

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, January 20, 2021, 07:05 (1186 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Möte med X8 och tkl lägger ny tågväg i söder.

Hade Tenhult semaforer eller huvudljussignaler som infartssignaler vid denna tid?

Huvudljussignaler.
FJB installerades under 1975 på sträckan Falköping-Nässjö.
Till sommartidtabellen 1975 återstod persontrafik endast vid Mullsjö och Jönköping samt ett par koncessionsliknande uppehåll vid Tenhult och Forserum.

Tenhult 1975 -- typ av infartssignal?

av HP, Wednesday, January 20, 2021, 11:32 (1186 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

[image]
Möte med X8 och tkl lägger ny tågväg i söder.

Hade Tenhult semaforer eller huvudljussignaler som infartssignaler vid denna tid?


Huvudljussignaler.
FJB installerades under 1975 på sträckan Falköping-Nässjö.
Till sommartidtabellen 1975 återstod persontrafik endast vid Mullsjö och Jönköping samt ett par koncessionsliknande uppehåll vid Tenhult och Forserum.

Var det inte i juni 76 förbi Tenhult?/HP

Tenhult 1975 -- typ av infartssignal?

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, January 20, 2021, 11:57 (1186 dagar sedan) @ HP

[image]
Möte med X8 och tkl lägger ny tågväg i söder.

Hade Tenhult semaforer eller huvudljussignaler som infartssignaler vid denna tid?


Huvudljussignaler.
FJB installerades under 1975 på sträckan Falköping-Nässjö.
Till sommartidtabellen 1975 återstod persontrafik endast vid Mullsjö och Jönköping samt ett par koncessionsliknande uppehåll vid Tenhult och Forserum.


Var det inte i juni 76 förbi Tenhult?/HP

Kan det ha varit. Såg fjb-huset på bilden från Th som visades.
Arbetet pågick för fullt under 1975 från tidig vår, på hela sträckan F-N.

Tenhult 1975 -- inkoppling fjb

av D Olson, Wednesday, January 20, 2021, 15:04 (1186 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Fjb mellan Falköping och Nässjö kopplades in enligt följande:

1976-03-01 (Falköping C)-(Bankeryd)
1976-03-25 Bankeryd-Jönköping C)
1976-05-30 (Jönköping C)-(Nässjö)

Station inom parentes innebär att den stationen inte berördes av inkopplingsetappen.

Tenhult 1975 -- inkoppling fjb

av HP, Wednesday, January 20, 2021, 16:25 (1186 dagar sedan) @ D Olson

Fjb mellan Falköping och Nässjö kopplades in enligt följande:

1976-03-01 (Falköping C)-(Bankeryd)
1976-03-25 Bankeryd-Jönköping C)
1976-05-30 (Jönköping C)-(Nässjö)

Station inom parentes innebär att den stationen inte berördes av inkopplingsetappen.

Tack Dan! Intressant att fjb-kuren var på plats met än ett år i förväg./HP

Tenhult 1975 -- typ av infartssignal?

av Sune Göthe, Wednesday, January 20, 2021, 09:29 (1186 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tenhult hade huvudljussignaler men inga K15-lås som kunde manövrera dessa. I stället för K15 fanns i en låg låda ovanpå ställverket tågvägsspärrar med K10T-nyckel (profilen liknade K10 men mindre). Med dessa kunde linjalerna för viss tågväg låsas upp.Signalerna kunde sedan ställas till ¤kör" med en röd signalvev som troligen också låste en tågvägsskiljande växel

Tenhult 1975 -- typ av infartssignal?

av Ulf Pålsson, Wednesday, January 20, 2021, 15:20 (1186 dagar sedan) @ Sune Göthe

[image]
Möte med X8 och tkl lägger ny tågväg i söder.

Hade Tenhult semaforer eller huvudljussignaler som infartssignaler vid denna tid?

Tenhult hade huvudljussignaler men inga K15-lås som kunde manövrera dessa. I stället för K15 fanns i en låg låda ovanpå ställverket tågvägsspärrar med K10T-nyckel (profilen liknade K10 men mindre). Med dessa kunde linjalerna för viss tågväg låsas upp.Signalerna kunde sedan ställas till ¤kör" med en röd signalvev som troligen också låste en tågvägsskiljande växel.

Intressant att det fanns ställverk med tågvägsspärr och K10T-lås så sent som 1975.

Jag hoppas att tågklareraren på Thomas bild väntade med att lägga tillbaka den röda signalveven för infartssignalen för X8-tåget tills det tåget i sin helhet hade passerat alla växlar i in- och utfartstågvägen.
/up

Tenhult 1975

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 20, 2021, 23:17 (1186 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Ett likadant stationshus fanns på nästa station Forserum. En mycket snygg modell tycker jag. Forserum hade också ett fint vevställverk där jag nån gång fick äran att manövrera semaforen. 1975 var det borta sedan några år och det fina stationshuset var rivet.

Förutom Tenhult och Forserum, fanns liknande hus i Svartå, tidigare i Degerfors och Björneborg, i Lammhult och Bodafors samt finns ännu på sin ursprungliga plats i Knivsta.

Tenhult 1975

av Thomas Tell, Thursday, January 21, 2021, 00:05 (1186 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Förutom Tenhult och Forserum, fanns liknande hus ....

[image]
Här Forserum som det såg ut innan rivningen. Vykort från 1950-talet, tror jag.

[image]
Eget foto från 17 maj 1974. Nytt ställverk infördes ca sju år tidigare. Panelen finns på tågx innanför vänstra dörren. Där inne var jag mycket.
/tell

Tenhult 1975

av Ola Almquist, Thursday, January 21, 2021, 17:47 (1185 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]
Ett likadant stationshus fanns på nästa station Forserum. En mycket snygg modell tycker jag. Forserum hade också ett fint vevställverk där jag nån gång fick äran att manövrera semaforen. 1975 var det borta sedan några år och det fina stationshuset var rivet.


Förutom Tenhult och Forserum, fanns liknande hus i Svartå, tidigare i Degerfors och Björneborg, i Lammhult och Bodafors samt finns ännu på sin ursprungliga plats i Knivsta.

Jag vill komplettera med Strångsjö, Simonstorp och det första stationshuset i Stockaryd, nedbrunnet 1868.

/Ola

Tenhult 1975

av HP, Thursday, January 21, 2021, 20:34 (1185 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]
Ett likadant stationshus fanns på nästa station Forserum. En mycket snygg modell tycker jag. Forserum hade också ett fint vevställverk där jag nån gång fick äran att manövrera semaforen. 1975 var det borta sedan några år och det fina stationshuset var rivet.


Förutom Tenhult och Forserum, fanns liknande hus i Svartå, tidigare i Degerfors och Björneborg, i Lammhult och Bodafors samt finns ännu på sin ursprungliga plats i Knivsta.


Jag vill komplettera med Strångsjö, Simonstorp och det första stationshuset i Stockaryd, nedbrunnet 1868.

/Ola

Samt Habo!/HP

Tenhult 1975

av Ola Almquist, Thursday, January 21, 2021, 20:36 (1185 dagar sedan) @ HP

Jag vill komplettera med Strångsjö, Simonstorp och det första stationshuset i Stockaryd, nedbrunnet 1868.

/Ola


Samt Habo!/HP

Naturligtvis. Det kallas Habotypen i SJ 1856 - 1906.

Tenhult 1975

av HP, Thursday, January 21, 2021, 07:09 (1185 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

[image]
Tenhult station i somras.Flyttad några 100 m södeeut utmed vägen till Ödestugu./HP

Tenhult 1975. Vevställverket

av Per Ljungberg, Thursday, January 21, 2021, 09:46 (1185 dagar sedan) @ HP

Själva vevställverket från Tenhult finns idag utanför NJ:s klubbhus i Nässjö.

Tenhult 1975 - Flytt av stationshus

av K Lemming, Thursday, January 21, 2021, 10:53 (1185 dagar sedan) @ HP

Har för mig det finns en bild i Nordens Järnvägar på flytten av stationshuset, minns dock inte vilken årgång.

Tenhult 1975 - Flytt av stationshus

av Ola Almquist, Thursday, January 21, 2021, 11:01 (1185 dagar sedan) @ K Lemming

Har för mig det finns en bild i Nordens Järnvägar på flytten av stationshuset, minns dock inte vilken årgång.

1977.
banvakt.se

/Ola