F-lok motorer (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Thursday, January 21, 2021, 14:35 (1189 dagar sedan)

3 olika motortyper anges för det svenska F-loket. KJ106, KJ106A och KJ106B. Har alla samma effekt (875 hk, 652,5 kW vid 1100-1570 varv/min)? Är denna effekt timeffekt eller kontinuerlig effekt.

F-lok motorer

av Torbjorn_Forsman, Friday, January 22, 2021, 08:07 (1189 dagar sedan) @ mormorsgruvan

3 olika motortyper anges för det svenska F-loket. KJ106, KJ106A och KJ106B. Har alla samma effekt (875 hk, 652,5 kW vid 1100-1570 varv/min)? Är denna effekt timeffekt eller kontinuerlig effekt.

I en handhavandebok för F-loket från 1952 som jag har, omnämns endast KJ 106 B. Där anges 645 kW / 875 hk som timeffekt.
Man kan anta att de två tidigare motortyperna bara användes på de tre förserie-exemplaren av F.
Det verkar som om olika omräkningsfaktorer mellan hk och kW har använts i de båda fallen. Troligen har din källa använt brittisk hp som motsvarar 746 W, medan handhavandeboken har räknat med metrisk hk , 736 W. Och så har man avrundat lite lagom i båda fallen, eller kanske fått in tidstypiska små avvikelser pga räknesticka.

F-lok motorer

av Sven Bårström, Friday, January 22, 2021, 11:54 (1188 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Den effekt man kan ta ut kontinuerligt under en timme är det som menas med timeffekt. Det är denna effekt som anges som nominell motoreffekt i elektroloken. Den kan under kortare tider överskridas väsentligt. Tiden för denna "övereffekt" begränsas av att motorn kan bli för varm.
Sven B