Handtag från järnvägsfordon? (Fordon: allmänt)

av Rasmus Axelsson, Saturday, January 23, 2021, 00:44 (1188 dagar sedan)

[image]
[image]
Häromdagen fick jag ett handtag av min sambo... hon hittade detta på banvallen utanför min banvaktstuga men frågan är om någon kan komma på om det kommer från ett järnvägsfordon och i så fall vilken typ? Det är en rätt nätt skapelse som ledigt får plats i min inte alltför stora hand.

Handtag från järnvägsfordon?

av Svante, Saturday, January 23, 2021, 08:25 (1188 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Invändigt dörrhandtag till personvagn?

Handtag från järnvägsfordon?

av S-O Johansson, Saturday, January 23, 2021, 10:34 (1188 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Liknar handtaget på en genomgångsdörr i fronten på en X16/X17.

Handtag från järnvägsfordon?

av Martin Långström, Saturday, January 23, 2021, 10:38 (1188 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tycker det ser ut att kunna vara det inre dörrhandtaget till en dressin, t.ex. MDR133 m.fl.

Handtag från järnvägsfordon?

av Sune Nylén, Saturday, January 23, 2021, 12:20 (1188 dagar sedan) @ Martin Långström

Hyggligt av ER att ge frågeställaren ett handtag.;-)

Handtag från järnvägsfordon?

av Herbert Paalberg, Saturday, January 23, 2021, 12:28 (1188 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hyggligt av ER att ge frågeställaren ett handtag.;-)

Ja här på forat är vi händiga av oss men just nu gäller lovikavantar på händerna om vi nu skall gå händelserna i förväg. Mitt tips vad gäller handtaget är att det är ett handtag till insidan av en gaveldörr till Y-motorvagn 891/1435 inkl. X16/17, men om någon händelsevis har ett annat greppbart förslag så är jag öppen för det. Palle i Vika;-)

Handtag från järnvägsfordon?

av S-O Johansson, Saturday, January 23, 2021, 15:51 (1188 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Det fanns väl inga handtag av den typen på insidan av dörren. Däremot ett fast för att kunna dra igen dörren efter sig. X16/X17 med tillhörande släp var de sista fordon som trafikerade banan så chansen är stor att det kommer från ett sådant även om det ser välbehållet ut för att ha legat utomhus i c:a 35 år.

Handtag från järnvägsfordon?

av K Lemming, Saturday, January 23, 2021, 18:14 (1188 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det fanns väl inga handtag av den typen på insidan av dörren. Däremot ett fast för att kunna dra igen dörren efter sig. X16/X17 med tillhörande släp var de sista fordon som trafikerade banan så chansen är stor att det kommer från ett sådant även om det ser välbehållet ut för att ha legat utomhus i c:a 35 år.

Det bör ju med största sannolikhet komma från utsidan på ett fordon, X16/X17 hade väl denna typen av handtag på utsidan av gaveldörrarna. Hade det suttit sådana handtag på insidan av gaveldörrarna kunde det ju förstås ha trillat av vid någon passage mellan fordonen, men på insidan satt ett fast handtag vill jag också minnas. Men har för mig att även dörrarna in i resandeavdelningarna samt mellandörren hade denna typen av handtag som på bilderna, men då måste ju någon kastat av det från tåget. Vilket ju inte är omöjligt men jag tror mer på att det lossnat och kommer från utsidan.
Denna typ av handtag satt väl på en hel del fordon, hade inte B6 vagnarna också denna handtagstyp? Men då måste handtaget legat i banvallen ännu längre än 35 år.

Handtag från järnvägsfordon?

av Överkörmästaren, Saturday, January 23, 2021, 20:49 (1188 dagar sedan) @ K Lemming

Det fanns väl inga handtag av den typen på insidan av dörren. Däremot ett fast för att kunna dra igen dörren efter sig. X16/X17 med tillhörande släp var de sista fordon som trafikerade banan så chansen är stor att det kommer från ett sådant även om det ser välbehållet ut för att ha legat utomhus i c:a 35 år.


Det bör ju med största sannolikhet komma från utsidan på ett fordon, X16/X17 hade väl denna typen av handtag på utsidan av gaveldörrarna. Hade det suttit sådana handtag på insidan av gaveldörrarna kunde det ju förstås ha trillat av vid någon passage mellan fordonen, men på insidan satt ett fast handtag vill jag också minnas. Men har för mig att även dörrarna in i resandeavdelningarna samt mellandörren hade denna typen av handtag som på bilderna, men då måste ju någon kastat av det från tåget. Vilket ju inte är omöjligt men jag tror mer på att det lossnat och kommer från utsidan.
Denna typ av handtag satt väl på en hel del fordon, hade inte B6 vagnarna också denna handtagstyp? Men då måste handtaget legat i banvallen ännu längre än 35 år.

Varför pratar alla om X16/X17, hade dessa andra dörrhandtag än de hundratals dieselmotorvagnarna av liknande utförande? ;-)

Jag tycker att handtaget verkar vara i klenaste laget för att vara ett sådant handtag, dessutom ifrågasätter jag att det skulle vara ett utvändigt handtag överhuvudtaget. Brukar inte de utvändiga handtagen sitta ihop med fyrkantstången mer eller mindre i ett stycke med en kupol som täcker dess "bakände", medan det invändiga handtaget ser ut mer som detta?

Handtag från järnvägsfordon?

av K Lemming, Saturday, January 23, 2021, 22:34 (1188 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det fanns väl inga handtag av den typen på insidan av dörren. Däremot ett fast för att kunna dra igen dörren efter sig. X16/X17 med tillhörande släp var de sista fordon som trafikerade banan så chansen är stor att det kommer från ett sådant även om det ser välbehållet ut för att ha legat utomhus i c:a 35 år.


Det bör ju med största sannolikhet komma från utsidan på ett fordon, X16/X17 hade väl denna typen av handtag på utsidan av gaveldörrarna. Hade det suttit sådana handtag på insidan av gaveldörrarna kunde det ju förstås ha trillat av vid någon passage mellan fordonen, men på insidan satt ett fast handtag vill jag också minnas. Men har för mig att även dörrarna in i resandeavdelningarna samt mellandörren hade denna typen av handtag som på bilderna, men då måste ju någon kastat av det från tåget. Vilket ju inte är omöjligt men jag tror mer på att det lossnat och kommer från utsidan.
Denna typ av handtag satt väl på en hel del fordon, hade inte B6 vagnarna också denna handtagstyp? Men då måste handtaget legat i banvallen ännu längre än 35 år.


Varför pratar alla om X16/X17, hade dessa andra dörrhandtag än de hundratals dieselmotorvagnarna av liknande utförande? ;-)

Nej det hade dom inte, men dom trafikerade banan där handtaget hittades, vilket inte Y6/Y7/Y8 gjorde. ;-)

Handtag från järnvägsfordon?

av K Lemming, Saturday, January 23, 2021, 13:51 (1188 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tycker det påminner om handtaget till skjutdörren på vagnsgavlarna på passvagnar.

Handtag från järnvägsfordon?

av Rolf Johansson, Saturday, January 23, 2021, 17:19 (1188 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Utan att kunna bidra med uppgifter om handtagets ursprung kan jag i alla fall konstatera att linjalen är målad med samma gröna färg som förekom här och var på interiören i Y6/Y7 rälsbussarna. Så den kommer nog därifrån :-)