Vattenhäst - Vilken plats? (Bana)

av StefanH, Tuesday, February 02, 2021, 12:07 (1173 dagar sedan)

Hej!
Inspirerad av alla fina bilder och intressanta diskussioner på detta forum så har jag scannat snart 700 bilder jag tog mellan 1981 och 1987, med bas i Sandviken/Gävle men också andra platser.
Hittade dock några lösa bilder där tid och plats är okänt. Bland annat av denna vattenhäst.
[image]
[image]

Jag gissar att någon på forumet direkt kan veta var den är tagen.
Bilderna på Ma-loken och Z4:an nedan (som jag tror är Kopparberg) låg i samma bunt så kanske kan bilden av vattenhästen vara tagen i närheten.

[image]
TGOJ Ma 404 + 2x Ma

[image]
TGOJ Z4 9


Vänliga hälsningar
Stefan Heino

Vattenhäst - Vilken plats?

av S-O Johansson, Tuesday, February 02, 2021, 13:28 (1173 dagar sedan) @ StefanH

Kan platsen med vattenhäst vara Holmsveden?

Vattenhäst - Vilken plats?

av StefanH, Tuesday, February 02, 2021, 14:01 (1173 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack för förslaget! Utan att veta exakt hur det ser ut i Holmsveden så undrar om det inte borde synas mer bebyggelse då? Bilden torde vara från 80-talet.

Vattenhäst - Vilken plats?

av S-O Johansson, Tuesday, February 02, 2021, 15:35 (1173 dagar sedan) @ StefanH

Det var någonting jag föreslog utan att titta på någon karta. Utgick från 15 ts tidtabellsbok från 15 maj 1935 som anger vilka vattenstationer som då fanns mellan Ljusdal-Krylbo. Dessutom sista tidtabellen med planerad ångdrift Krylbo-Bollnäs. Förutom Ljusdal och Storvik fanns de då i Karsjö, Holmsveden, Ockelbo och Byvalla. Holmsveden tyckte jag kunde stämma eftersom det var en trespårsstation. Men tittar jag på bilder från Holmsveden så är det som du säger för lite bebyggelse runt omkring.

Vattenhäst - Vilken plats?

av Herbert Paalberg, Tuesday, February 02, 2021, 15:15 (1173 dagar sedan) @ S-O Johansson

Kan platsen med vattenhäst vara Holmsveden?

Tveksamt med Holmsveden, enligt bangårdskartan över Holmsveden så står vattenhästen mellan det vänstra spåret och mittspåret men på denna bild så står ju "hästen" mellan mittspåret och det högra spåret. Palle i Vika.

Vattenhäst - Vilken plats?

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 02, 2021, 16:32 (1172 dagar sedan) @ StefanH

Det bortre spåret verkar inte vara något tågspår, utan det är bara de två närmaste spåren!

Vattenhäst - Vilken plats?

av jean, Tuesday, February 02, 2021, 17:14 (1172 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Håller med dig, Christer. Det yttre spåret ser inte använt ut på ett tag.

Eftersom du Christer som expert på TGOJ och banorna i norra Örebro län i synnerhet inte heller verkar känna igen detta ställe antar jag att det inte är i trakterna av Kopparberg kanske?

I detta inlägg ,"Kvarvarande vattenhästar" från 2009 så finns det ju ett antal tänkbara platser. Nu är ju fotot 20-25 år äldre än inlägget från 2009 så det har ju antagligen försvunnit ett antal men jag tänker att det är en bra lista att utgå ifrån kanske?

I synnerhet som de allra flesta verkar finnas på oelektrifierade banor och/eller smalspår så begränsar de urvalet en den.

Vattenhäst - Vilken plats?

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 02, 2021, 17:39 (1172 dagar sedan) @ jean

Inte TGOJ!

Är det sjö eller åker bortom spåren?

Vattenhäst - Vilken plats?

av StefanH, Tuesday, February 02, 2021, 18:06 (1172 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack för alla inlägg!
Jag har funderat om det skulle kunna vara en sjö, och letat lite på Eniros satellitbilder mellan Ställdalen och Kil, men inte kommit på nåt bra. Ser ut som spåret viker av mot höger i änden på bangården, samt att det ser ut som en lastområdesskylt på vänstra sidan. Funderade om det skulle kunna vara Ryggen, men troligen inte.
Man ser också ett hus på avstånd på andra sidan sjön/åkern.

Vattenhäst - Vilken plats?

av StefanH, Tuesday, February 02, 2021, 19:25 (1172 dagar sedan) @ jean

Tack för tipset! Har nu gått igenom listan, men kan inte hitta någon plats som riktigt stämmer med bilden. Just att platsen verkar vara en mindre mötesstation/lastplats och att banan är elektrifierad gör att inget verkar matcha, eller så missar jag något.

Ja, men det kan ni

av Sune Nylén, Tuesday, February 02, 2021, 19:45 (1172 dagar sedan) @ StefanH

ju direkt bespara er att leta på G D G nätet. Det syns ju direkt på kontaktledningens upphängning att det är på SJ GDG hade ju övre bärtråden liggande på en isolator - liksom tidigare -1935 - Göteborg Borås. TGOJ tillämpade väl samma system ...eller....?

Stavsjö?

av johanmmolin, Tuesday, February 02, 2021, 20:09 (1172 dagar sedan) @ Sune Nylén

En vild chansning kanske, men Stavsjö?

Stavsjö?

av S-O Johansson, Tuesday, February 02, 2021, 21:43 (1172 dagar sedan) @ johanmmolin

Stavsjö är det inte. Liknar inte Stavsjö och Stavsjö försvann som station, senast, i samband med fjb 1967-68. Bilden tagen mellan 1981-1987.

Vattenhäst - Vilken plats?

av jean, Tuesday, February 02, 2021, 20:46 (1172 dagar sedan) @ StefanH

Tack för tipset! Har nu gått igenom listan, men kan inte hitta någon plats som riktigt stämmer med bilden.

Listan var förmodligen mycket längre på 80-talet helt enkelt, många vattenhästar har säkert tagits bort. Men jag tänkte att det kunde vara en väg att gå, att studera den listan.

Det har kommit tips om Stavsjö, det kanske kan vara ett alternativ som sagt.

Undrar vad det är för byggnad som skymtar längst bort i bild? Kanske/troligen inte jvg-anknuten men byggstilen kanske kan hjälpa till med identifieringen?

Landskapet runt om kring känns ändå "Bergslagen" eller Gästrikland/Hälsingland på nåt sätt.

Vattenhäst - Vilken plats?

av Anders Svensson, Tuesday, February 02, 2021, 20:55 (1172 dagar sedan) @ jean

Jag har en annan vild gissning, Erikslund som är stationen närmast Ånge på banan mot Sundsvall - jag tycker naturen stämmer... Dock inte särskilt nära Kopparberg... //Anders

Vattenhäst - Vilken plats?

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 02, 2021, 21:52 (1172 dagar sedan) @ StefanH

Om man tittar på de två närmaste ktl-bryggornas längder, så verkar det finnas plats för ett till spår till vänster som har borttagits. Likaså verkar det finnas ett till spår på samma sida lite längre bort vid ca brygga 5-6.

Vattenhäst - Vilken plats?

av Per-Olov Brännlund, Tuesday, February 02, 2021, 22:00 (1172 dagar sedan) @ StefanH

Jag håller på att det är Håsjö?
Banvaktstugan som syns i bakgrunden revs 2007. Tidigare hyrstuga i SJ semesterhemsförening.

Vattenhäst - Vilken plats?

av Pelle Björkman, Tuesday, February 02, 2021, 22:21 (1172 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Jag håller på att det är Håsjö?
Banvaktstugan som syns i bakgrunden revs 2007. Tidigare hyrstuga i SJ semesterhemsförening.

Herr Brännlund kan nog ha träffat rätt.Det nu rivna vattentornet stod mellan hästen och sjön. Till vänster och möjligen bakom fotografen fanns även en gång ett mindre lokstall.

Vattenhäst - Vilken plats?

av Cargoman, Tuesday, February 02, 2021, 22:27 (1172 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Direkt när jag såg bilden tänkte jag också på Håsjö, där jag hyrde banvaktsstugan på bilden en sommar.
Men eftersom bilderna skulle vara tagna med Sandviken/Gävle som bas och det handlade en del om TGOJ, så släppte jag min tanke. :-)

Vattenhäst - Vilken plats? Tack! Håsjö var det!

av StefanH, Wednesday, February 03, 2021, 07:55 (1172 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Tusen tack Per-Olov och alla som bidragit och skrivit inlägg i tråden!
Trevligt att höra från Cargoman som till och med hyrt banvaktsstugan.
Mycket lärorikt, allt från olika kontaktledningstyper till var man kan hitta info om bangårdar, och inte minst geografi.

Nu trillar poletten ner! Bilden måste ha tagits på en semesterresa med min far och bror till Hammarstrands backtävlingar, men sorterats ut bland andra järnvägsrelaterade bilder.

Vattenhäst - Vilken plats? Tack! Håsjö var det!

av Jöran Johansson, Wednesday, February 03, 2021, 12:55 (1172 dagar sedan) @ jean

Bild från 1981-04-13

[image]

Vattenhäst - Vilken plats? Tack! Håsjö var det!

av StefanH, Wednesday, February 03, 2021, 13:45 (1172 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Fin bild!