Diverse broar i Dalarna (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Nordebring, Saturday, February 06, 2021, 02:37 (1168 dagar sedan)

Ur vol. D VI b 2:1 i Vägförvaltningens i Kopparbergs län (1944‒1978) arkiv, förvarat i Riksarkivet, Landsarkivet i Uppsala.


[image]

Bro över Österdalälven vid Tunsta å väg 12 Borlänge‒Rättvik. 1947. Uppströmsvy.


[image]

Mot Insjön.


[image]

Vägport vid Duvnäs station å väg 12 Borlänge‒Rättvik.


[image]


[image]

Bro över stickspår öster om Vansbro station å väg 242 Tyfors‒Malung. Bron utförd 1918 av Bergsunds mekaniska verkstad och ersatt av ny bro omkring 1965.


[image]

Bro vid Rämshyttans station å väg 648 Rämshyttan‒Skenshyttan (senare väg 60 Ludvika‒Borlänge). 1959. Mot Rämshyttan.


[image]

Mot Skenshyttan. Bron riven 1967.


[image]

Bro norr om Svarthyttan å väg 60 Ludvika‒Borlänge. Mot Ludvika.


[image]


[image]

Bro 1,5 kilometer sydost om Skärklackens fäbodar å väg 250 Grangärde‒Björbo. Ersatt av ny bro i oktober 1958.

Diverse broar i Dalarna

av Legion44, Saturday, February 06, 2021, 04:19 (1168 dagar sedan) @ Anders Nordebring

"bro över stickspår Tyfors-Vansbro".. Jag har lite svårt att placera denna bro. Kan det röra sig om bron över vägen Vansbro-Filipstad och linjen Fredriksberg-Neva?

Diverse broar i Dalarna

av Harald, Saturday, February 06, 2021, 09:20 (1168 dagar sedan) @ Legion44

Nej, det framgår av bilden över att det är normalspår under bron. Väg 242 genom Vansbro är nuvarande väg 26. Den och väg E16 (då 71) går på en gemensam bro över Vanån. Bron på bilderna ligger strax väster om ån och gick över ett spår vars läge jag har markerat här: https://kartor.eniro.se/m/3d35m
Malung som ändpunkt för väg 242 måste vara en felskrivning.

Diverse broar i Dalarna

av Legion44, Saturday, February 06, 2021, 09:41 (1168 dagar sedan) @ Harald

Ja, blandade ihop den med en annan jag sett rester av söderut.

Diverse broar i Dalarna

av Richard Loe, Saturday, February 06, 2021, 11:06 (1168 dagar sedan) @ Anders Nordebring

[image]


[image]

Bro 1,5 kilometer sydost om Skärklackens fäbodar å väg 250 Grangärde‒Björbo. Ersatt av ny bro i oktober 1958.

Den nya bron byggdes i samband med att vägen byggdes om. På denna sträcka blev nya vägen både rakare och bredare, det är ingen S-kurva över bron. Bron är kvar, även om banan är sedan länge nedlagd och riven. Vägen blev senare Lv 247, och är nu Rv 66.

Diverse broar i Dalarna

av Staffan Eriksson, Sunday, March 21, 2021, 23:04 (1124 dagar sedan) @ Richard Loe

Den gamla viadukten låg så att banan lutade utför åt båda hållen, vilket märktes tydligast med tåg från Björbo som hade en skaplig uppförsbacke dit. Vattendelare mellan Dalälven och Kolbäcksån. Den nya viadukten byggdes tydligen 1958. Då gick två rälsbussturer, ett blandat tåg och ett godståg. Hade man väntat till 1963 så hade tågtrafiken nästan försvunnit, möjligen fanns nåt godståg kvar. Men det går bra att köra på banvallen där.