Järna-Åby, kurvor och dynamit (Bana)

av mormorsgruvan, Saturday, February 06, 2021, 13:51 (1169 dagar sedan)

Denna statsbana byggdes ganska kurvig, men ändå med en rekordhög förbrukning av dynamit, hela 664 kg dynamit per kilometer.
*Har någon senare byggd järnväg i Sverige haft högre dynamitåtgång(eller motsvarande mängd annat sprängämne) ?

Järna-Åby, kurvor och dynamit

av Olof W, Saturday, February 06, 2021, 17:25 (1169 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Denna statsbana byggdes ganska kurvig, men ändå med en rekordhög förbrukning av dynamit, hela 664 kg dynamit per kilometer.
*Har någon senare byggd järnväg i Sverige haft högre dynamitåtgång(eller motsvarande mängd annat sprängämne) ?

Båstad Östra - Förslöv?
Fast en hel del av jobbet där gjordes av tunnelborrmaskiner.

/Olof

Järna-Åby, kurvor och dynamit

av K Lemming, Saturday, February 06, 2021, 17:54 (1169 dagar sedan) @ Olof W

Denna statsbana byggdes ganska kurvig, men ändå med en rekordhög förbrukning av dynamit, hela 664 kg dynamit per kilometer.
*Har någon senare byggd järnväg i Sverige haft högre dynamitåtgång(eller motsvarande mängd annat sprängämne) ?


Båstad Östra - Förslöv?
Fast en hel del av jobbet där gjordes av tunnelborrmaskiner.

/Olof

Båstad Norra menar du gissar jag.

Järna-Åby, kurvor och dynamit

av Olof W, Saturday, February 06, 2021, 19:38 (1169 dagar sedan) @ K Lemming

Denna statsbana byggdes ganska kurvig, men ändå med en rekordhög förbrukning av dynamit, hela 664 kg dynamit per kilometer.
*Har någon senare byggd järnväg i Sverige haft högre dynamitåtgång(eller motsvarande mängd annat sprängämne) ?


Båstad Östra - Förslöv?
Fast en hel del av jobbet där gjordes av tunnelborrmaskiner.

/Olof


Båstad Norra menar du gissar jag.

Tack, det var den jag avsåg

Järna-Åby, kurvor och dynamit

av Harald, Saturday, February 06, 2021, 18:53 (1169 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Frågan är om det går att få tag i sådana uppgifter, men Grödingebana bör ha krävt en hel del sprängämnen liksom Botniabanans södra del.

Järna-Åby, kurvor och dynamit

av Richard Loe, Saturday, February 06, 2021, 18:53 (1169 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Denna statsbana byggdes ganska kurvig, men ändå med en rekordhög förbrukning av dynamit, hela 664 kg dynamit per kilometer.
*Har någon senare byggd järnväg i Sverige haft högre dynamitåtgång(eller motsvarande mängd annat sprängämne) ?

Fast här får du nog vara mer exakt i din fråga. Vad menar du med 664kg dynamit - menar du den totala vikten på dynamitstubbarna eller menar du den totala vikten nitroglycerin? Frågan är rätt viktig eftersom man kan köpa dynamitstubbar med olika mängder nitroglycerin (20%, 40% och 60% är de normala).

Järna-Åby, kurvor och dynamit

av Göran Kannerby, Saturday, February 06, 2021, 19:36 (1169 dagar sedan) @ Richard Loe

Denna statsbana byggdes ganska kurvig, men ändå med en rekordhög förbrukning av dynamit, hela 664 kg dynamit per kilometer.
*Har någon senare byggd järnväg i Sverige haft högre dynamitåtgång(eller motsvarande mängd annat sprängämne) ?


Fast här får du nog vara mer exakt i din fråga. Vad menar du med 664kg dynamit - menar du den totala vikten på dynamitstubbarna eller menar du den totala vikten nitroglycerin? Frågan är rätt viktig eftersom man kan köpa dynamitstubbar med olika mängder nitroglycerin (20%, 40% och 60% är de normala).

Annars får man göra som militären, räkna om det till trotyl-sprängkraft.

Järna-Åby, kurvor och dynamit

av Alex, Sunday, February 07, 2021, 00:02 (1169 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Stockholms Tunnelbana?