Apparat för tester av trafiksäkerhetspersonal (Historiskt material)

av Emelie, Friday, February 12, 2021, 09:57 (1140 dagar sedan)

Hej!

I Järnvägsmuseets samlingar finns en vad vi i brist på benämning valt att kalla för "reaktionstestapparat". Nu har det kommit fram mer information till min kännedom som visar att det kanske inte rör sig om utbildning utan snarare en form av test som utfördes tillsammans med test av färgseende. Alltså kanske mer ett kunskapstest och psykologiskt test än ett reaktionstest.

I artikeln "Från spett och spade till datoriserade maskiner" i Spår 2009 berättar Rune Pettersson om när han genomgick läkarundersökning, färgprov och ett "psykologiskt prov" innan han blev antagen som banvaktsaspirant den 1 januari 1944. "I en liten låda med tittglugg och ett par tangenter för kör och stopp visades en film som om man körde ett lok. Olika hinder eller körsignaler uppenbarade sig som man skulle reagera på med kör- eller stoppknapparna. Ett skriftligt prov ingick även med några frågor och olika kombinationer."

Länk till apparaten med olika delar på DigitaltMuseum:

https://digitaltmuseum.se/search/?q=reaktionstestapparat

Är det någon här som har erfarenhet av eller har sett denna apparat i något arkiv och kanske till och med vet vad den kallas?

Hälsningar

Emelie Svensson, intendent, JVM

Apparat för tester av trafiksäkerhetspersonal

av Jan Frelin, Saturday, February 13, 2021, 21:42 (1139 dagar sedan) @ Emelie

Har du någon aning om hur gammal den är?

Apparat för tester av trafiksäkerhetspersonal

av Per Olofsson, Sunday, February 14, 2021, 16:52 (1138 dagar sedan) @ Emelie

Hej,
Intressant apparatur.
Jag kan komplettera med en datering och lite mer fakta.

I SvD berättar den 15 maj 1935 överinspektör Tor Emers om Psykotekniska prov:

Stationskarlar, banvakter och blivande maskinbiträden vid statens järnvägar äro just nu föremål för psykotekniska prov eller intelligensprov, som man säger i dylikt tal. De har betydelse både vid nyrekryteringen och för dem som önska avancera till fast anställning. Proven ske på olika platser i landet; i Stockholm prövas f n 120 personer

De ombyggda morsetelegraferna, bildskiva och manual stämmer väl in på den typen av tester som Emers berättar, även om apparaterna inte omnämns i artikeln. Apparaturen kan givetvis kommit till senare.

Tillverkare och tillvnr avser den ursprungliga morseapparaten. Jag tror att det var SJ som byggde om dessa på egen verkstad.

Apparat för tester av trafiksäkerhetspersonal

av Emelie, Monday, February 15, 2021, 10:01 (1137 dagar sedan) @ Per Olofsson

Tack så mycket Per! Jag ska försöka komma över hela artikeln senare. Det verkar krävas en prenumeration hos SvD eller en sökning i KBs tidningsdatabas från stadsbibliotekets dator (vilka tyvärr har dragit ned på vissa av sina verksamheter p g a Covid-19). Vad mycket intressant man kan hitta bara man vet hur man söker!

Hälsningar
Emelie Svensson, intendent JVM

Apparat för tester av trafiksäkerhetspersonal

av Per Olofsson, Monday, February 15, 2021, 10:17 (1137 dagar sedan) @ Emelie

Du har tidningsklippet i din "tjänste e-postlåda"
Per