SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Friday, February 12, 2021, 13:40 (1163 dagar sedan)

[image]
Snöslungan SNA 0482B, ägs nu av Järnvägsmuseet. Slungan är en av fyra Beilhack HB6S byggd någon gång mellan 1962-1967 och levererad till SJ som Qdb 945 0482.
Den hade en annan hytt från början som enligt uppgift byggdes av ner hos Beilhack för ca 40 år sedan till den nu mer Tb/Tc-liknande.
Slungan har förut funnits i Vännäs, men har de sista ca 10 åren stått i Östersund som reservslunga för Överåsen-slungan, och den har tillhört Infranord.

Maskinen kan höja och sänka slungaggregratet, ploga och imaka (man backar då) med sidvingar, samt spårrensa. Den är ej vändbar, och den har en Scania (ev DS8) för framdrift och en Deutz V12 för slungmaskineriet. SLungan kan tas av sommartid och man kan då använda maskinen som ett litet lok.

Nu tar vi alltså över slungan och den planeras transporteras till Gävle i april.

Det finns ganska lite dokumenterat kring dessa så några frågor kommer här:
-Var var dessa fyra stationerade? 9-11 bandistriktet nämns i Tjänstevagnsboken.
-Var detta den enda som fick den här typen av hytt? Vet någon mer om när det var?
-Har någon bilder på dessa typer av slungor i aktiv tjänst? Det finns en del på Digitalt museum, men mest "snösprut-bilder".

Fotot togs i Östersund för 3-4 år sedan.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM

av Ola Almquist, Friday, February 12, 2021, 15:32 (1163 dagar sedan) @ HP

Det finns ganska lite dokumenterat kring dessa så några frågor kommer här:
-Var var dessa fyra stationerade? 9-11 bandistriktet nämns i Tjänstevagnsboken.
-Var detta den enda som fick den här typen av hytt? Vet någon mer om när det var?
-Har någon bilder på dessa typer av slungor i aktiv tjänst? Det finns en del på Digitalt museum, men mest "snösprut-bilder".

Fotot togs i Östersund för 3-4 år sedan.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Jag vet inte om det tillför något men [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=146520]här[/link] finns en tråd med en icke ombyggd slunga.

/Ola

SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM

av Sven Bårström, Friday, February 12, 2021, 16:35 (1163 dagar sedan) @ HP

Mina minnesbilder av Beilhack HB 6 är tyvärr suddiga. Men vi hade på 11 bd en i Boden och troligen en i Kiruna för den mer vanliga snöröjningen där. Där fanns ju också den stora dieseldrivna slungan - efterföljare till de gamla elslungorna. Under min Sundsvallstid (9 bd) fanns det en i Ånge, vill jag minnas. Möjligen var den stationerad i Östersund. Den ägnades mycket tid av "snöröjningsingenjören" på bdx i Sundsvall. Sen bör det ha funnits en på 10 bd i Vännäs.
Det förvånar mig att de inte ska ha varit vändbara! Jag har faktiskt för mig att de kunde vändas på egen pivå; något i stil med Tb- och Tc-loken. Men visst kan jag missminna mig. Kanske har den utrustningen tagits bort senare?
Hytterna var annorlunda från början som visas på bilden av den sommarrustade slungan. Jag vet inte om alla byggdes om.
På 70-talet kom ju nya snöröjningsfordon - Tb-loken (10 st) och Tc-loken (20 st). De kom nog att i många sammanhang användas i stället för HB 6-orna.
Om det i jvm bildsamling finns många bilder på snöslungande HB 6, bör de visas på någon utställning. Snöslungning är fascinerande och lite spektakulärt!
Sven B

SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM

av Ola Almquist, Friday, February 12, 2021, 17:10 (1163 dagar sedan) @ Sven Bårström

Om det i jvm bildsamling finns många bilder på snöslungande HB 6, bör de visas på någon utställning. Snöslungning är fascinerande och lite spektakulärt!
Sven B

[link=https://digitaltmuseum.org/search/?q=qd*%20jvm*&o=0&n=128]Här[/link] finns nog de bilder som Henrik tänkte på.

/Ola

SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM

av Göran Kannerby, Friday, February 12, 2021, 17:04 (1163 dagar sedan) @ HP

Intressant!

1989 fick jag som representant för Nässjö bandistrikt åka till Östersund för att diskutera utlåning av den slunga som då var placerad i Nässjö. Utöver den fick jag intrycket att det bara fanns två andra slungor, eller möjligen att den ena av dessa utgjordes av två icke vändbara slungor som kördes tillsammans. Eftersom dessa var av "äldre modell" kan de mycket väl ha varit av samma sort som denna. Norrlandsslungorna var på den tiden placerade i Storlien och Abisko om jag inte minns fel. Att det fanns en slunga i Nässjö var egentligen kopplat till (sällan) återkommande behov av snöslunga i Skåne. Tanken var att låna ut Nässjö-slungan som ersättare till de båda trotjänarna, som istället skulle köra någon annan stans i Norrland. Tror mötet ägde rum framemot mars månad så snö-problem i Götaland ansågs nog uteslutna.

Min roll på mötet blev väldigt obetydlig så frampå eftermiddagen erbjöds jag en tjänstebil för att passa på att göra en rundtur. Minns att jag körde ut på Frösön och ända fram till ett av dess vägfärjelägen.

SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM

av Bobo L, Friday, February 12, 2021, 19:49 (1162 dagar sedan) @ HP

Är detta den slunga som tidigare stod i miserabelt skick i Falköping innan den togs till heder och rustades upp? Falköpingsslungan hamnade sedan i det ungefärliga området Ånge-Östersund-Storlien, så vitt jag vet. Men hade Falköpingssnurran denna ombyggda hytt..? **grubblar**

SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM

av HP, Friday, February 12, 2021, 22:46 (1162 dagar sedan) @ Bobo L

Är detta den slunga som tidigare stod i miserabelt skick i Falköping innan den togs till heder och rustades upp? Falköpingsslungan hamnade sedan i det ungefärliga området Ånge-Östersund-Storlien, så vitt jag vet. Men hade Falköpingssnurran denna ombyggda hytt..? **grubblar**

Nej, det var en Beilhack som hette SNS 011 2702 som till 98% användes som motortralla i Nässjö. Inköpt på 80-talet. Ägs nu av NRC och används på Mittbanan tills TRV fått fart på den nya Zauggen./HP

SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM, Bilder

av Joakim L, Saturday, February 13, 2021, 14:13 (1162 dagar sedan) @ HP

Kul!

Har tyvärr inga bilder från när den var i drift, men här är i alla fall två halvdåliga bilder på när den servades i Östersund 2010. På den tiden så hade InfraNord fortfarande stallet, så den och en annan slunga stod inne för service. I jobbet så har jag varit mycket i kontakt med framförallt den stora Överåsenslungan (2x Deutz MWM motorer i den).

Är det inte en BF12L716 i Beilhacken? I så fall har ni redan fått en massa dokumentation av mig. Om det inte är det så hör av er, så ska jag försöka bistå med dokumentation. Det är dessvärre skralt med delar till de motorerna, så jag skulle rekommendera att ni försöker säkra upp någon begagnad spis. Är ju samma till Z65an ni har.

Jocke (som till vardags jobbar på Deutz)

[img]images/uploaded/202102131310356027cfcb6598c.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202102131311006027cfe4674e4.jpg[/img]

Och här en bild på den stora slungan:

[img]images/uploaded/202102131312316027d03fde8a6.jpg[/img]

SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM

av mormorsgruvan, Monday, February 15, 2021, 16:05 (1160 dagar sedan) @ HP

Hur får ni plats med alla fordon ?

SNA 0482B, Beilhack HB6S, tillhör nu JVM

av HP, Monday, February 15, 2021, 18:13 (1159 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur får ni [b]plats[/b] med alla fordon ?

Det är en ständig huvudvärk, för helst vill vi ha dem inne. Proriteringen är hård, och vi avvecklar också. 11 fordon skrotades 2020, och fyra gick till andra föreningar./HP