K4 914 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Sunday, February 14, 2021, 23:58 (1165 dagar sedan)

K4 914 Tillberga april 1971. OBS Torvhatten. Loket hade ett förflutet på KJ. Så frågan är om loket var torveldat och när isåfall (under KJ tiden efter 1937)? Fick överhettning sent (1950). Loket var driftlok till 1957-07-23. Överfördes då till beredskapsfordonsparken. Sista åren tillhörande 6 driftdistriktet (huvudort Stockholm) och uppställd i lokhus i Nykvarns grusgrop. Skrotad 1971 i Tillberga
[img]images/uploaded/202102142256406029aaa80c2da.jpg[/img]

K4 914

av Thomas Tell, Monday, February 15, 2021, 09:53 (1165 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

[img]images/uploaded/20210215085050602a35eaca293.jpg[/img]
Loket blev nog torveldat under KJ-tiden. Här i Kalmar 1946 fotograferat av Snell (Jvm,KBIA04367).
Loket var ensamt bland K3/4-loken om att ha sidofönster i hytten.
/tell

K4 914

av Anders Sandgren, Monday, February 15, 2021, 13:11 (1165 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]images/uploaded/20210215085050602a35eaca293.jpg[/img]
Loket blev nog torveldat under KJ-tiden. Här i Kalmar 1946 fotograferat av Snell (Jvm,KBIA04367).
Loket var ensamt bland K3/4-loken om att ha sidofönster i hytten.
/tell

På [link=https://digitaltmuseum.se/021018093616/statens-jarnvagar-sj-k3-914-och-k4-1265/media?slide=0]denna bild på digitaltmuseum (KBIA04491)[/link] är loket alltjämt våtånglok och har torvhatten kvar. Torvhatt och påbyggd kolbox har även K4 1265. Bilden är från 1949.

På [link=https://digitaltmuseum.se/021018093718/statens-jarnvagar-sj-b-1288-sj-k4-914-och-sj-s10-1730-utanfor-lokstalle/media?slide=0]denna bild (KBIA04591)[/link] från 1952 har loket blivit K4 då ledskenegnistsläckaren är borta men har alltjämt påbyggnaden på kolboxen kvar.

På Conny's bild från Tillberga verkar kolboxpåbyggnaden vara borta, för den man ser verkar sitta på bortre loket. Vilket är det?

K4 914

av Kent Hedqvist, Monday, February 15, 2021, 14:01 (1165 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Men på den här bilden från 1950 KBIA05544 är torvhäcken nedtagen!
[image]
Kent

K4 914

av Stefan Olsson, Monday, February 15, 2021, 17:15 (1165 dagar sedan) @ Anders Sandgren

914 har ingen uppbyggd kolbox utan den tillhör förmodligen 871.
Här en bild på 914 i Hagalund när det just anlänt från Nykvarn.

[img]images/uploaded/20210215161030602a9cf6be6b3.jpg[/img]

Tror jag pryade i Hagalund då. Blev givetvis sugen på en skylt, men dan efter dom kommit skruvades dom ner av gubbarna, som också tog hand om lokens gamla ombyggda fotogenlyktor. Släpade i alla fall hem en fotogenlykta utan rökhuv och en aga tror jag. Ligger någonstans i källaren fortfarande troligen...

K4 914

av Kent Hedqvist, Monday, February 15, 2021, 17:37 (1165 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Titta på bilderna ovan i tråden! Där ser du både numret och torvhäcken.
På Thomas bild från 1949 sitter torvhäcken uppe, på min bild från 1950 är den nedtagen och på Anders bild från 1952 sitter den uppe igen.
Kent

K4 914 - KBIA04591

av Anders Sandgren, Monday, February 15, 2021, 23:26 (1164 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

När jag tittar litet närmare på KBIA04591 noterar jag att K4-loket saknar sidofönster så det är nog inte K4 914. Troligen togs torvpåbyggnaden ner senast vid ombyggnaden till K4. Slutsiffran på skorstenen är en siffra typ 8 eller 9 men är svår att se. Jag tror inte på en 5's men 1265 syns på en annan bild från Kalmar.
För övrigt verkar det inte vara B 1288 heller då de synliga siffrorna på skorsten är ett nummer som slutar på 19, kanske B 1319 som fanns i området då.
Bildtexterna gå inte alltid att lita på.

K4 914 - KBIA04591

av Thomas Tell, Tuesday, February 16, 2021, 00:26 (1164 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När jag tittar litet närmare på KBIA04591 noterar jag att K4-loket saknar sidofönster så det är nog inte K4 914. Troligen togs torvpåbyggnaden ner senast vid ombyggnaden till K4. Slutsiffran på skorstenen är en siffra typ 8 eller 9 men är svår att se. Jag tror inte på en 5's men 1265 syns på en annan bild från Kalmar.
För övrigt verkar det inte vara B 1288 heller då de synliga siffrorna på skorsten är ett nummer som slutar på 19, kanske B 1319 som fanns i området då.
Bildtexterna gå inte alltid att lita på.

I Kalmar fanns vid denna tid enligt Snells foton 914, 1224 och 1265. 1224 hade förenklad AGA-belysning ovh 914 hade sidofönster så dem kan vi utesluta. Jag är övertygad om att det står en 5:a på skorstenen.
Nog är det 1319 det står på B-lokets skorsten. 1319 var också i Kalmar vid den tiden och finns på bild från 1951 och -54.
/tell

K4 914 - KBIA04591

av Anders Sandgren, Tuesday, February 16, 2021, 10:27 (1164 dagar sedan) @ Thomas Tell

När jag tittar litet närmare på KBIA04591 noterar jag att K4-loket saknar sidofönster så det är nog inte K4 914. Troligen togs torvpåbyggnaden ner senast vid ombyggnaden till K4. Slutsiffran på skorstenen är en siffra typ 8 eller 9 men är svår att se. Jag tror inte på en 5's men 1265 syns på en annan bild från Kalmar.
För övrigt verkar det inte vara B 1288 heller då de synliga siffrorna på skorsten är ett nummer som slutar på 19, kanske B 1319 som fanns i området då.
Bildtexterna gå inte alltid att lita på.


I Kalmar fanns vid denna tid enligt Snells foton 914, 1224 och 1265. 1224 hade förenklad AGA-belysning ovh 914 hade sidofönster så dem kan vi utesluta. Jag är övertygad om att det står en 5:a på skorstenen.
Nog är det 1319 det står på B-lokets skorsten. 1319 var också i Kalmar vid den tiden och finns på bild från 1951 och -54.
/tell

Jo det måste vara 1265 för det är definitivt inte en 4 man ser på skorstenen. Man kan undra varifrån uppgifterna om lokidentiteterna kommer. Men det verkar vara rätt S10 i alla fall...

K4 914

av Kent Hedqvist, Monday, February 15, 2021, 13:56 (1165 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan Nm-vagnen med påbyggda lämmar möjligen vara torvförråd?
Kent

K4 914 - Mer K4:or i Tillberga april 1971.

av S-O Johansson, Monday, February 15, 2021, 16:00 (1165 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Den 18 april 1971 var jag och några till i Tillberga. Vi såg inte 914 och den som står bakom, vilken det nu är. Antagligen för att de stod inne på verkstadsområdet. Däremot såg vi K4 920, 1079, 1162 och 1215 på bangården. Alla 4 skrotade i Tillberga 1971.

K4 914 - ritn torvhäcken

av Thomas Tell, Monday, February 15, 2021, 20:50 (1164 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

[img]images/uploaded/20210215194456602acf388794c.jpg[/img]

Samtidigt som man flyttade ut buffertbalken utökades kolförrådet för den stora torvhäcken. Mbr ritning 50013 från 1942. Det saknas några mått för modellbyggarna.
Vid buffertbalkens utflyttning skulle man som alternativ I och här på ritningen använda bufferthylsor som förlängning mellan ordinarie buffertbalken och den" utflyttade".
/tell