En tågresa anno 1948 som inte blev av? (Historiskt material)

av Rolf Nordin, Thursday, February 18, 2021, 12:42 (1156 dagar sedan)

[image]
Den här bilden på en pensionärsbiljett figurerar i en grupp på Facebook. Bilden är en skärmdump därifrån. Biljetten ser att inte vara utnyttjad då den inte verkar viserad varken vid fram- eller återvägen. Intressant rundresa.

En tågresa anno 1948 som inte blev av?

av Lennart Petersen, Thursday, February 18, 2021, 19:29 (1156 dagar sedan) @ Rolf Nordin

[image]
Den här bilden på en pensionärsbiljett figurerar i en grupp på Facebook. Bilden är en skärmdump därifrån. Biljetten ser att inte vara utnyttjad då den inte verkar viserad varken vid fram- eller återvägen. Intressant rundresa.

Det var väl annars inte helt ovanligt att konduktörer hoppade över klippning av fribiljetter ?
Och på det ämnet minns jag min mor berätta om hur hon gick i skolan i Angelstad och i vanliga fall fick gå till skolan från Bolmen.
Men var det riktigt dåligt vinterväder så fick barnen pengar till att åka tåget och det fanns någon sorts partibiljett. Men som hon berättade så visste konduktörerna att barnen hade det knappt så dom tillämpade en princip att klippa varannan resa.

En tågresa anno 1948 som inte blev av?

av Nils-Eric Sääf, Thursday, February 18, 2021, 19:40 (1156 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det klipptes för det mesta utanför biljetten.Men vad vet jag som nästan alltid åkte på loket eller i hytten på rälsbussen.