SJK-resa Karlstad-Oslo-Karlstad 1970, 3 bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Friday, February 19, 2021, 09:12 (1162 dagar sedan)

Fler bilder har framkommit och skannats från SJK-resan till Norge den 8/5-10/5 1970.
Resan gick Karlstad-Kornsjö-Oslo-Charlottenberg-Karlstad.

[image]
Mellerud den 8/5 1970

[image]
Det står 349 på km-tavlan och på skylten till vänster över verkstad? med gula vindskivor står det Molanders trä. Det verkar stämma på Kil?

[image]
Det är okänt var den här bilden är tagen, den kan vara tagen var som helst under ovan beskriven resa.

SJK-resa Karlstad-Oslo-Karlstad 1970, 3 bilder

av Hans J, Friday, February 19, 2021, 09:36 (1161 dagar sedan) @ Ulfe

Du gissar helt rätt på bild 2, det är mycket riktigt Kil.:-)

SJK-resa Karlstad-Oslo-Karlstad 1970, 3 bilder

av Ulfe, Friday, February 19, 2021, 09:48 (1161 dagar sedan) @ Hans J

Du gissar helt rätt på bild 2, det är mycket riktigt Kil.:-)

Tack för svar!
Kan du se åt vilket håll tåget är på väg? Antingen på väg mot Mellerud den 8/5 eller har har det kommit från Charlottenberg den 10/5 och är på väg mot Karlstad? Bilderna har suttit i klisterramar så filmnumren går inte att läsa. Hälsar Ulf och Björn

SJK-resa Karlstad-Oslo-Karlstad 1970, 3 bilder

av lokfml, Friday, February 19, 2021, 09:57 (1161 dagar sedan) @ Ulfe

Bild 1 är Mellerud.
Bild 3 är Säffle på väg över Byälven norrifrån. Man ser det pågående bygget av bro förbifart E45.
Till vänster på fältet byggde Billerud ett reningsverk något år senare.
Min bror var med på det bygget.

SJK-resa Karlstad-Oslo-Karlstad 1970, 3 bilder

av Baloo, Friday, February 19, 2021, 10:04 (1161 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Det står 349 på km-tavlan och på skylten till vänster över verkstad? med gula vindskivor står det Molanders trä. Det verkar stämma på Kil?

På väg in i Kil från Karlstad, gissningsvis runt kl 9 förmiddagen med tanke på solens position.

SJK-resa Karlstad-Oslo-Karlstad 1970, 3 bilder

av Ulfe, Friday, February 19, 2021, 10:16 (1161 dagar sedan) @ Baloo

På väg in i Kil från Karlstad, gissningsvis runt kl 9 förmiddagen med tanke på solens position.

Tack för alla svar!
Då är alla bilder tagna den 8/5 1970 och tåget är på väg mot Mellerud-Kornsjö.
Hälar Ulf och Björn.

SJK-resa Karlstad-Oslo-Karlstad 1970 och Melleruds lager

av S-O Johansson, Saturday, February 20, 2021, 17:07 (1160 dagar sedan) @ Ulfe

Apropå SJK-resan i den här tråden så kom jag att tänka på att Spendrups har återupptagit produktionen av ett öl som heter "Melleruds utmärkta pilsner". På etiketten är det en bild på ett B-lok framför Mellerud stationshus. Bör ju vara tagen vid den här resan och jag tycker att den varit publicerad i tidigare, kanske TÅG, och möjligen tagen av någon som brukar visa bilder här.
Nedan ett dåligt försök att visa etiketten. Får den tyvärr inte i stående läge när den kommer till visning i forumet.
[image]

För övrigt kan ölet rekommenderas. Lagom starkt 4,5 %. Gott till en räkmacka bl.a.

SJK-resa Karlstad-Oslo-Karlstad 1970 och Melleruds lager

av David Sohlberg, Saturday, February 20, 2021, 17:38 (1160 dagar sedan) @ S-O Johansson

Apropå SJK-resan i den här tråden så kom jag att tänka på att Spendrups har återupptagit produktionen av ett öl som heter "Melleruds utmärkta pilsner". På etiketten är det en bild på ett B-lok framför Mellerud stationshus. Bör ju vara tagen vid den här resan och jag tycker att den varit publicerad i tidigare, kanske TÅG, och möjligen tagen av någon som brukar visa bilder här.
Nedan ett dåligt försök att visa etiketten. Får den tyvärr inte i stående läge när den kommer till visning i forumet.
[image]

För övrigt kan ölet rekommenderas. Lagom starkt 4,5 %. Gott till en räkmacka bl.a.

En tidigare tråd med bilden.

SJK-resa Karlstad-Oslo-Karlstad 1970 och Melleruds lager

av Thomas Tell, Saturday, February 20, 2021, 19:24 (1160 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jag har för mig att det finns/fanns andra varianter av bilden på etiketten. En tagen snett från höger på loket.
/tell