Klotgetterna (Fordon: lok)

av mormorsgruvan @, fredag, februari 19, 2021, 15:57 (13 dagar sedan)

FLJ lok nr 11 och 12 kallades för klotgetterna. Varför ?

Klotgetterna

av Klas Blomberg @, Skövde, fredag, februari 19, 2021, 16:01 (13 dagar sedan) @ mormorsgruvan

https://tag.ifokus.se/discussion/641758/klotbanan

--
Det var bättre förr och ju förr desto bättre. Nostalgin var bättre förr. Det var inte bättre förr, det var sämre - fast på ett bättre vis. Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.
Det var bättre förr, när vi hade det sämre.

Klotgetterna bild

av mormorsgruvan @, fredag, februari 19, 2021, 16:05 (13 dagar sedan) @ Klas Blomberg

På samlingsportalen finns två identiska bilder ?
En tagen av Alfred Michelson och en tagen av Helfrid Gullberg.

Klotgetterna

av Christer Fredriksson @, fredag, februari 19, 2021, 16:29 (13 dagar sedan) @ mormorsgruvan

"Klotgeta" kallades tåget för som gick mellan Bånghammar och Kloten på grund av banans starka lutning och skarpa kurvor.

Andra namn loken är senare tiders påfund.

De två loken användes på BKJ i de få tåg som gick, mestadels två tåg i veckan och efter 1900 bara ett varje helgfri lördag! Naturligtvis extratåg vid behov för sågen och hyttan, nedlagd 1910.

Första tåg upp till Grängesberg från Kopparberg varje vardag och sista ned drogs från början av något av loken 11/12 fram till dess ett lokstall byggdes i Grängesberg 1888, då alltid ett av loken var placerat i Grängesberg, tillsammans med något av FLJ loken 1 - 4 och 9-10.

Lokens huvudsakliga uppgifter var att sköta växlingen på Klotens eget spår in i Skärningen från Norra Bergets lastplats, dvs dagbrottet, där inga andra FLJ lok kunde gå, ty de var för breda och infartsspåret gick i en bergsskärning och tunnel in till dagbrottet. Sidorna i skärningen och i tunneln lutade 70 grader som berget i övrigt och inkräktade på fria rummet.

I slutet på 1890-talet inköptes ett nytt lok av samma typ för att sköta denna trafik, dvs FLJ No 17.

Efter förstärkning av BKJ trä-broar så ersattes dessa små lok med FLJ No 13, senare TGOJ litt U No 113, som skötte trafiken ensamt fram till nedläggningen.

Ersättningen för Klotgeta

av Kjell Aghult @, fredag, februari 19, 2021, 17:24 (13 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

BKJ lades ned 1934. TGOJ drev sedan 1931 en mindre bussrörelse längs FLJ med trafik bl a Stråssa-Lindesberg. Verksamheten utökades nu med en ersättningslinje för BKJ, som dock snart blev olönsam: Därför såld till f:a Dahlbergs åkeri i Kloten. Under sin glanstid trafikerad M-L, men på senare år enbart fredagar. D. sålde den 1981-01-01 till dåvarande Örebro Läns Regionaltrafik AB, som än körde all sin trafik självt.

Ersättningen för Klotgeta

av Sune Nylén @, fredag, februari 19, 2021, 19:43 (13 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag har för mig att man här för några år sedan lade ut en film om trafiken? Hur är det med det.

powered by my little forum