En ångloksresa med ett snöpligt slut (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Saturday, February 20, 2021, 08:58 (1133 dagar sedan)

refererades i GP - Göteborgs Posten den 20/2 68, ser jag i ett urklipp jag gjort. Själv stod jag i "kroken" och väntade förgäves tills 724 dök upp. I "kroken" tillkopplades 2 S7 fvb. mot Falköping.
[img]images/uploaded/202102200754306030c036ae95b.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202102200755096030c05d0ff6d.jpg[/img]

En ångloksresa med ett snöpligt slut

av Ulf Nyström, Saturday, February 20, 2021, 11:39 (1133 dagar sedan) @ Sune Nylén

Se där, en artikel av min tidigare kollega Bertil Stridsberg.
Då placerad på redaktionen i Trollhättan, under början på 1970-talet omlokaliserad till huvudredaktionen i Göteborg.

En ångloksresa med ett snöpligt slut

av Sune Nylén, Saturday, February 20, 2021, 11:43 (1133 dagar sedan) @ Ulf Nyström

Se där ja!!!Då kom mitt inlägg alltid till någon glädje.;-)

En ångloksresa med ett snöpligt slut

av LasseE, Saturday, February 20, 2021, 13:19 (1133 dagar sedan) @ Sune Nylén

400 tons dragkraft! Det måste varit världens starkaste lok ;-). IORE kanske kan komma upp i bortåt 100 ton.

OBS: Ni behöver inte påpeka för mig att det nog rörde sig om 400 tons tågvikt.

En ångloksresa med ett snöpligt slut

av Ulf Diehl, Sunday, February 21, 2021, 17:32 (1132 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vid uppehållet i Brålanda 1968 tog jag denna bild. När jag frågade lokföraren i Bk-loket om han inte saknade de gamla ångloken sade han "nä, fy f-n"
Ulf Diehl
[img]images/uploaded/2021022116293560328a6f45c68.jpg[/img]