En ångloksresa med ett snöpligt slut (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén @, lördag, februari 20, 2021, 08:58 (13 dagar sedan)

refererades i GP - Göteborgs Posten den 20/2 68, ser jag i ett urklipp jag gjort. Själv stod jag i "kroken" och väntade förgäves tills 724 dök upp. I "kroken" tillkopplades 2 S7 fvb. mot Falköping.
[image]
[image]

En ångloksresa med ett snöpligt slut

av Ulf Nyström @, lördag, februari 20, 2021, 11:39 (13 dagar sedan) @ Sune Nylén

Se där, en artikel av min tidigare kollega Bertil Stridsberg.
Då placerad på redaktionen i Trollhättan, under början på 1970-talet omlokaliserad till huvudredaktionen i Göteborg.

En ångloksresa med ett snöpligt slut

av Sune Nylén @, lördag, februari 20, 2021, 11:43 (13 dagar sedan) @ Ulf Nyström

Se där ja!!!Då kom mitt inlägg alltid till någon glädje.;-)

En ångloksresa med ett snöpligt slut

av LasseE, lördag, februari 20, 2021, 13:19 (13 dagar sedan) @ Sune Nylén

400 tons dragkraft! Det måste varit världens starkaste lok ;-). IORE kanske kan komma upp i bortåt 100 ton.

OBS: Ni behöver inte påpeka för mig att det nog rörde sig om 400 tons tågvikt.

En ångloksresa med ett snöpligt slut

av Ulf Diehl @, söndag, februari 21, 2021, 17:32 (11 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vid uppehållet i Brålanda 1968 tog jag denna bild. När jag frågade lokföraren i Bk-loket om han inte saknade de gamla ångloken sade han "nä, fy f-n"
Ulf Diehl
[image]

powered by my little forum