Falsterbo station 1947 (Järnväg allmänt)

av Bengt Nylén, Saturday, February 20, 2021, 17:16 (1150 dagar sedan)

Nu kan ni få lite nytt att kolla på. Hittade en bild som min pappa tog 1947 på Falsterbo station i färg!!! Jag det var inte så mycket färg kvar men jag har försökt återställa den så gott det går i Photoshop. Jag tror bilden är ganska unik för det kan inte finns så många färgbilder på stationen från 1947.
[image]

Falsterbo station 1947

av A.Svenson, Saturday, February 20, 2021, 18:50 (1150 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Tack Bengt!

En fantastisk vardagsbild som nu är något helt annat än vardag. Synd man inte ser mer av kvinnorna på bilden, dammodet vid denna tid var ju så elegant. Loket kan jag inte identifiera avseende littera men väl till hemvist. Stallpersonalen i Malmö hade uppenbarligen redan 1947 börjat manifestera sitt främsta signum.

Tkl är på väg fram till loket eller möjligen kärran med fisklådor för inlastning i F-utrymmet. Undrar om han inte borde tagit semaforen till stopp när tåget är inne på station. Men han har förståss inte mält ”Tåg in” ännu. Så något efterföljande tåg torde nog inte rusa in på stationen på denna banan.

Gustaf W skulle uppskattat bilden, salig i åminnelse.

Än en gång tack för intressant tidsdokument!
Anders S

Falsterbo station 1947

av K Lemming, Saturday, February 20, 2021, 18:53 (1150 dagar sedan) @ A.Svenson

Tack Bengt!

En fantastisk vardagsbild som nu är något helt annat än vardag. Synd man inte ser mer av kvinnorna på bilden, dammodet vid denna tid var ju så elegant. Loket kan jag inte identifiera avseende littera men väl till hemvist. Stallpersonalen i Malmö hade uppenbarligen redan 1947 börjat manifestera sitt främsta signum.

Än en gång tack för intressant tidsdokument!
Anders S

Instämmer, underbar bild.
Loket ser ut att vara av någon L typ, eller?

Falsterbo station 1947

av Ola Almquist, Saturday, February 20, 2021, 19:12 (1150 dagar sedan) @ K Lemming

Tack Bengt!

En fantastisk vardagsbild som nu är något helt annat än vardag. Synd man inte ser mer av kvinnorna på bilden, dammodet vid denna tid var ju så elegant. Loket kan jag inte identifiera avseende littera men väl till hemvist. Stallpersonalen i Malmö hade uppenbarligen redan 1947 börjat manifestera sitt främsta signum.

Än en gång tack för intressant tidsdokument!
Anders S


Instämmer, underbar bild.
Loket ser ut att vara av någon L typ, eller?

L11. 1656 verkar överensstämma men det verkar som att pannbyte utfördes efter att bilden togs.

/Ola

Falsterbo station 1947 - L11 1656

av K Lemming, Saturday, February 20, 2021, 19:39 (1150 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack Bengt!

En fantastisk vardagsbild som nu är något helt annat än vardag. Synd man inte ser mer av kvinnorna på bilden, dammodet vid denna tid var ju så elegant. Loket kan jag inte identifiera avseende littera men väl till hemvist. Stallpersonalen i Malmö hade uppenbarligen redan 1947 börjat manifestera sitt främsta signum.

Än en gång tack för intressant tidsdokument!
Anders S


Instämmer, underbar bild.
Loket ser ut att vara av någon L typ, eller?


L11. 1656 verkar överensstämma men det verkar som att pannbyte utfördes efter att bilden togs.

/Ola

Bör stämma, det var vad jag kom fram till också efter lite snokande, man kan se 165X på buffertbalken. Enligt Svenska-Lok var det i Malmö 1954 och 1957, hittar inget om var det var stationerat 1947. F.d CHJ 16, systerloket CHJ 17 finns bevarat i Kristianstad.

https://digitaltmuseum.se/021018125574/statens-jarnvagar-sj-l11-1656

Falsterbo station 1947 - L11 1656

av Thomas Tell, Saturday, February 20, 2021, 20:52 (1150 dagar sedan) @ K Lemming

Tack Bengt!

En fantastisk vardagsbild som nu är något helt annat än vardag. Synd man inte ser mer av kvinnorna på bilden, dammodet vid denna tid var ju så elegant. Loket kan jag inte identifiera avseende littera men väl till hemvist. Stallpersonalen i Malmö hade uppenbarligen redan 1947 börjat manifestera sitt främsta signum.

Än en gång tack för intressant tidsdokument!
Anders S


Instämmer, underbar bild.
Loket ser ut att vara av någon L typ, eller?


L11. 1656 verkar överensstämma men det verkar som att pannbyte utfördes efter att bilden togs.

/Ola


Bör stämma, det var vad jag kom fram till också efter lite snokande, man kan se 165X på buffertbalken. Enligt Svenska-Lok var det i Malmö 1954 och 1957, hittar inget om var det var stationerat 1947. F.d CHJ 16, systerloket CHJ 17 finns bevarat i Kristianstad.

https://digitaltmuseum.se/021018125574/statens-jarnvagar-sj-l11-1656

Enligt artikel i TÅG om L11-loken hade 1656 en annan panna 1944 vilket bör vara denna. Den byttes sen till en "vanlig" för L11-loken. Tendern finns i dag kopplad till CHJ 17.
/tell

Falsterbo station 1947 - L11 1656

av Torger, Saturday, February 20, 2021, 20:58 (1150 dagar sedan) @ K Lemming

Det är L11 1656, f d CHJ 16. Loket hade enligt Yngve Holmgren under några år ca 1943-51 en reservpanna inlagt med ångdomen främst, men den byttes mot en panna lik originalet med domerna i omvänd ordning. Jag minns loket från Hästvedabanan i slutet av 50-talet. L11 1562 hade en liknande panna och gick också på Falsterbobanan, men det loket såg något annorlunda ut och numret är det här ingen tvekan om.
Christer Torgersson, Malmö

Falsterbo station 1947 - L11 1656

av Ulf Diehl, Sunday, February 21, 2021, 17:25 (1149 dagar sedan) @ Torger

Så här såg 1656 ut i Sölvesborg sommaren 1959 då den gick på Olofströmsbanan. Denna och andra skånska L11-lok har en mycket dimhöljd pannhistoria där pannbyten inte verkar ha avsatt sig i rapporteringen till Stockholm vare sig som revision eller pannnummer.
Ulf Diehl
[image]

Falsterbo station 1947

av Bengt Nylén, Saturday, February 20, 2021, 19:12 (1150 dagar sedan) @ K Lemming

Jag vet inte själv vad det är för loktyp så det är kul om någon kan komma på det. Det gick ju J-lok hit ner men det är inget J-lok.

Falsterbo station 1947

av K Lemming, Saturday, February 20, 2021, 19:51 (1150 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Jag vet inte själv vad det är för loktyp så det är kul om någon kan komma på det. Det gick ju J-lok hit ner men det är inget J-lok.

L11 1656 fd CHJ 16.

I ett inlägg av Kjell Aghult från 2011 står följande om loktyper på Falsterbobanan.
"Enligt 1955 års linjebok fick litt. J, L11, L12, L29 och S11 framföras hela sträckan. Vagnvikter fanns för litt. J, L11 och S11 (Men alltså inte L12 och
L29).

Enbart Vellinge-Fotevik (Alltså ej över kanalbron) fick litt. E, E2, E4, K4, N3, S, S6, S7, S8, S10 och W2 framföras. Ingen vagnvikt för denna sträcka
fanns för någon av typerna och uppgiften verkar smått krystad.
"

Falsterbo station 1947

av A.Svenson, Saturday, February 20, 2021, 20:02 (1150 dagar sedan) @ A.Svenson

Men vänta här nu....

Fortfarande underbar bild. Men är det Falsterbo? Det är ju en T-semafor och inget tåg lär ANKOMMA i motsatt riktning. Kan det vara Skanör eller Ljunghusen? Närmsta tågrörelse söder stationen är ju tillhörande DR eller PKP.

Om jag letar i forumet eller på Ekebomg och hittar en naturlig förklaring så får jag skämmas. Vi ska inte misstänkliggöra pappa Nylén på något sätt men jag har själv upplevt att norr i från kommande (i synnerhet Östermalm, Danderyd och Örgryte) gärna berättar att de tillbringat sommaren i Faaalsterbo när de i själva verket fått hålla tillgodo med Skanör.

A.Svenson
Under stundom rödglödgad såssialist andra dagar fosterländsk rojalist men alltid svensk.

Falsterbo station 1947

av Bengt Nylén, Saturday, February 20, 2021, 20:08 (1150 dagar sedan) @ A.Svenson

Min pappa, som var noggrann, har skrivit Falsterbo på tejpen på diaramen. Så det skulle förvåna mig om det är något annat. Vi bodde på somrarn ner i Skanör-Falsterbo från 1947 så alternativet är Skanör. Jag tror dock knappast att han for till Ljunghusen för att ta just denna bild. Vi hade ju inte bil förrän 1954.

Falsterbo station 1947

av A.Svenson, Saturday, February 20, 2021, 20:22 (1150 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Bengt!

Ingen skugga ska falla på Din pappa, Ljunghusen går bort. Men kanske kan det vara Skanör då? Bilden och minnena från somrarna ”på näset” blir ju inte sämre för det.

Trevlig fortsatt kväll!
Anders

Falsterbo station 1947

av Ola Almquist, Saturday, February 20, 2021, 20:09 (1150 dagar sedan) @ A.Svenson

Men vänta här nu....

Fortfarande underbar bild. Men är det Falsterbo? Det är ju en T-semafor och inget tåg lär ANKOMMA i motsatt riktning. Kan det vara Skanör eller Ljunghusen? Närmsta tågrörelse söder stationen är ju tillhörande DR eller PKP.

Om jag letar i forumet eller på Ekebomg och hittar en naturlig förklaring så får jag skämmas. Vi ska inte misstänkliggöra pappa Nylén på något sätt men jag har själv upplevt att norr i från kommande (i synnerhet Östermalm, Danderyd och Örgryte) gärna berättar att de tillbringat sommaren i Faaalsterbo när de i själva verket fått hålla tillgodo med Skanör.

A.Svenson
Under stundom rödglödgad såssialist andra dagar fosterländsk rojalist men alltid svensk.

Jag har kommit fram till samma sak. Har aldrig besökt Falsterbo (i Skåne - och var inte gammal när banan lades ned) men bara två spår och T-semafor tyder på någon av de andra stationerna.

/Ola

Falsterbo station 1947

av K Lemming, Saturday, February 20, 2021, 20:27 (1150 dagar sedan) @ Ola Almquist

Men vänta här nu....

Fortfarande underbar bild. Men är det Falsterbo? Det är ju en T-semafor och inget tåg lär ANKOMMA i motsatt riktning. Kan det vara Skanör eller Ljunghusen? Närmsta tågrörelse söder stationen är ju tillhörande DR eller PKP.

Om jag letar i forumet eller på Ekebomg och hittar en naturlig förklaring så får jag skämmas. Vi ska inte misstänkliggöra pappa Nylén på något sätt men jag har själv upplevt att norr i från kommande (i synnerhet Östermalm, Danderyd och Örgryte) gärna berättar att de tillbringat sommaren i Faaalsterbo när de i själva verket fått hålla tillgodo med Skanör.

A.Svenson
Under stundom rödglödgad såssialist andra dagar fosterländsk rojalist men alltid svensk.


Jag har kommit fram till samma sak. Har aldrig besökt Falsterbo (i Skåne - och var inte gammal när banan lades ned) men bara två spår och T-semafor tyder på någon av de andra stationerna.

/Ola

Hade inte en tanke på T-semaforen, men när det nu nämns måste jag instämma. Och som du skriver, bara två spår stämmer inte med Falsterbo som dessutom inte hade buskage/träd så nära inpå spåren.
Tidigare bilder från Falsterbo:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=228846

Del av bangårdsritning:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J5-Jpeg/Jvm1184_J5_-0194.jpg

Falsterbo station 1947 - Lokets hemstation

av S-O Johansson, Saturday, February 20, 2021, 20:36 (1150 dagar sedan) @ A.Svenson

Tror inte att loket har Malmö som hemstation. 1947 löd maskintjänsten på Falsterbobanan under 28 maskinsektionen med huvudort i Ystad. Under 28 ms låg väl i princip alla fd privatbanor söder och öster om Malmö. Skulle gissa att hemstation för loket år antingen Ystad eller Trelleborg.
12 metersvändskivan i Falsterbo klarade av att vända en L11 även om marginalen inte var så stor.

Ljunghusen station 1947?

av Patrik Eriksson, Saturday, February 20, 2021, 20:11 (1150 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Fantastisk bild. Men Falsterbo är det inte.

Ljunghusen station 1947?

av Bengt Nylén, Saturday, February 20, 2021, 20:19 (1150 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag håller med. Det är nog fel på texten. Det liknar mer Skanör. Jag har för övrigt en bild från Skanör tagen 1958. Den hjälper inte ett dugg men är rätt kul ändå. Det är jag i den gula tröjan som välkomnar de bekanta som kommer med tåget från Malmö för att hälsa på oss.[image]

Ljunghusen station 1947?

av Jan Frelin, Monday, February 22, 2021, 21:26 (1148 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Vad är vagnen till vänster för något?

Ljunghusen station 1947?

av Thomas Tell, Tuesday, February 23, 2021, 00:44 (1148 dagar sedan) @ Jan Frelin

Vad är vagnen till vänster för något?

För det första vill jag vända på bilden så litterabeteckningarna kommer i rätt hörn. Sen står det även RÖKNING FÖRBJUDEN med det längre ordet sist.

[image]

Vagnen kan vara en av Bo12/Bo15-vagnarna 1128-30 f.d. VKB.
/tell

Ljunghusen station 1947?

av Bengt Nylén, Tuesday, February 23, 2021, 08:45 (1148 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag får väl pinsamt erkänna att du har rätt. Det stämmer bättre också för att efter att våra vänner stigit av tåget så borde de gå åt vänster för att röra sig i riktning mot vår stuga.

Ljunghusen station 1947?

av Gunnar D, Tuesday, February 23, 2021, 09:28 (1148 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Jag får väl pinsamt erkänna att du har rätt. Det stämmer bättre också för att efter att våra vänner stigit av tåget så borde de gå åt vänster för att röra sig i riktning mot vår stuga.

Men en charmig bild är det i alla fall.
Tack för den!

Mvh Gunnar

Ljunghusen station 1947?

av Bengt Nylén, Saturday, February 20, 2021, 20:33 (1150 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

En troligare förklaring till att det är fel på bilden är nog att det inte funnits något mer än årtalet från far min. Falsterbo är skrivit senare med blyerts och det kan vara så att jag själv när jag hade framme bilden för 30-40 år sedan kollade på den genom att bra hålla den mot ljuset och då skrev Falsterbo på bilden.

Ljunghusen station 1947?

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, February 20, 2021, 22:42 (1150 dagar sedan) @ Bengt Nylén

En troligare förklaring till att det är fel på bilden är nog att det inte funnits något mer än årtalet från far min. Falsterbo är skrivit senare med blyerts och det kan vara så att jag själv när jag hade framme bilden för 30-40 år sedan kollade på den genom att bra hålla den mot ljuset och då skrev Falsterbo på bilden.

Falsterbo är det definitivt inte. Om det är Skanör så är tåget på väg mot Malmö. Det kan stämma. Skulle kunna vara Ljunghusen (tåget på väg mot Falsterbo) men vegetationen bakom tåget talar emot det.

Skanörs station 1947?

av Harald, Sunday, February 21, 2021, 09:05 (1150 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det är väl inte troligt att man sände fisk från Ljunghusen till Falsterbo och att det skulle vara så många påstigande i den riktningen en sen eftermiddag. Det är nog troligare att det är tidig morgon i Skanör.

Skanör station 1947?

av Göran Kannerby, Sunday, February 21, 2021, 09:10 (1150 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

En troligare förklaring till att det är fel på bilden är nog att det inte funnits något mer än årtalet från far min. Falsterbo är skrivit senare med blyerts och det kan vara så att jag själv när jag hade framme bilden för 30-40 år sedan kollade på den genom att bra hålla den mot ljuset och då skrev Falsterbo på bilden.


Falsterbo är det definitivt inte. Om det är Skanör så är tåget på väg mot Malmö. Det kan stämma. Skulle kunna vara Ljunghusen (tåget på väg mot Falsterbo) men vegetationen bakom tåget talar emot det.

Ljunghusen är avfärdat högre upp i tråden.

Skanör station 1947?

av Kjell Aghult, Sunday, February 21, 2021, 15:57 (1150 dagar sedan) @ Göran Kannerby

T-semaforen utbyttes 1956 mot huvudljussignaler. Snr blev infrastrukturellt håll- och
lastplats 1964 och bommarna vid Mellangatan automatiserades. Även som hlp hade hade Snr två skens körsignalering - ovanligt. Bommarna hade kort spårledning för sth 20 från Falsterbohållet och från gränstavla (plattformsände?) från Vellingehållet: Bommarna inte ligga nere under uppehållstiden.

Styckegodset hade överförts till Svelast redan 1948. All godstrafik i Snr nedlades 1967-01-01 och platsen avbemannades.