På TV2 just nu.... (bild =vagnfråga) (Fordon: vagnar)

av Granis, Saturday, February 20, 2021, 19:39 (1133 dagar sedan)

... går ett program om operasångerskan Christina Nilsson (1843-1921). Råkade "zappa" förbi just när denna bild visades (här en screenshot). Tydligtvis en järnvägsbild med en boggi(?)finka och en sommarvagn från Sverige. Christina Nilsson var från Småland (Växjötrakten) men jag får mer "600" än "891-vibbar" här, om man konkret kopplar till nämnda stad och dess järnvägar. Eller? Vad tror ni andra? (sångerskan i fråga t h)


/ L G
[image]

På TV2 just nu.... (bild =vagnfråga)

av Anders Sandgren, Saturday, February 20, 2021, 19:56 (1133 dagar sedan) @ Granis

Hon bodde från 1906 i Sandsbro utanför Växjö som ligger på VÅHJ. Månne är bilden därifrån.
Annars var ju hennes barndomhem närmare KVBJ och hon 'slog igenom' på Ljungby marknad. Men jag håller på VÅHJ.

På TV2 just nu.... (bild =vagnfråga)

av Ola Almquist, Saturday, February 20, 2021, 20:04 (1133 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hon bodde från 1906 i Sandsbro utanför Växjö som ligger på VÅHJ. Månne är bilden därifrån.
Annars var ju hennes barndomhem närmare KVBJ och hon 'slog igenom' på Ljungby marknad. Men jag håller på VÅHJ.

Bilden är känd. Finns här. Ska enligt uppgift vara tagen i Åseda.

/Ola

På TV2 just nu.... (bild =vagnfråga)

av Torbjörn Mårtensson, Saturday, February 20, 2021, 20:30 (1133 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är de uppgifter jag har också.

På TV2 just nu.... (bild =vagnfråga)

av Granis, Saturday, February 20, 2021, 20:54 (1133 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Ser man på. "600-vibbarna" stämde inte då. Kanske såg vagnarna lite för stora ut, men tvåaxliga sommarvagnar och boggifinkor (typ) kopplar jag gärna till denna spårvidd.

Tittade i "Olssons lista" för VÅHJ-passvagnar och där återfinns tre sådana sommarvagnar: N 92 samt "eventuellt" 94, båda med WKJ-förflutet, och så litt CNN (!) 224. Nån av dessa då kanske? Och finkan verkar väl vara en lång men ändå tvåaxlig sådan (tycker mig inte se några boggier)?


/ L G

På TV2 just nu.... (bild =vagnfråga)

av Thomas Tell, Saturday, February 20, 2021, 20:57 (1133 dagar sedan) @ Granis

Ser man på. "600-vibbarna" stämde inte då. Kanske såg vagnarna lite stora ut kanske, men tvåaxliga sommarvagnar och boggifinkor (typ) kopplar jag gärna till denna spårvidd.

Boggifinkan är två tvåaxliga finkor. Du ser vagnsaxlar under vagnarna inga boggier.
/tell

På TV2 just nu.... (bild =vagnfråga)

av Ola Almquist, Saturday, February 20, 2021, 21:15 (1132 dagar sedan) @ Granis

Ser man på. "600-vibbarna" stämde inte då. Kanske såg vagnarna lite för stora ut, men tvåaxliga sommarvagnar och boggifinkor (typ) kopplar jag gärna till denna spårvidd.

Tittade i "Olssons lista" för VÅHJ-passvagnar och där återfinns tre sådana sommarvagnar: N 92 samt "eventuellt" 94, båda med WKJ-förflutet, och så litt CNN (!) 224. Nån av dessa då kanske?

Bilden har (naturligtvis) diskuterats av Olssons, här. De hade dock hittat en annan kopia av bilden, denna.

/Ola