I väntan på ett tåg! (Järnväg allmänt)

av M.Svenson @, lördag, februari 20, 2021, 23:37 (12 dagar sedan)

Tack för denna Sune!

Inspirerad av Sunes inlägg om provkörning 1968.

Det var nog den dag allt började för mig, nästan 5 år gammal ståendes vid bomstativet mitt på Surte station. Lätt frusen väntandes på ett speciellt tåg, vilket tåg var jag nog inte helt klar över, men pappa, storebror och jag hade fått skjuts dit av den vänliga Ragnar Nilsen. Väntan blev lång och jag minns att pappa lokföraren gick fram till en signaltelefon och förhörde sig om tågläget. Unge Svenson känner lite olust när pappa går nära spåret, där får man ju inte vara, jag tar några steg efter pappa. Den snälle Ragnar lägger en hand på axeln på unge Svenson och bromsar honom, unge Svenson känner ilska och är för ung för att förstå omtanken i uppbromsningen. Pappa återvänder strax med information om att "de" är snart här.

Plötsligt smäller bomklockorna igång och pulsen ökar, något är på gång, det börjar surra i bomdrivet och bomarna går ned, de högljuda klockorna tystnar när bomarna finner sitt viloläge och allt blir tyst igen. Bara den stora röda lampan blinkar och ackompanjeras av ett taktfast dopp... dopp.. från det gröna skåpet vid planövergången. I norr börjar konturerna av ett tåg bygga sig upp, snön virvlar sig runt loket, men loket ser ut som ett vanligt ellok, plötsligt yr snön i kring oss och jag uppfattar att tåget har många vagnar. Tåget försvinner, bommarna går upp kvar står vi och stämmningen av antiklimax är jag för ung för att förstå men jag känner att, detta vill jag ha mer av!

Någon H3s fick jag inte uppleva de gången, men 13 år senare eldar jag H3s åt pappa, från Göteborg till Falköping på väg till SJ 125 års firande i Jönköping. I backen upp från Lerum får pappa lämna förarplatsen och hjälpa sonen med ett antal väl riktade skyfflar på med 3,2 kvm stora rosten för att hålla trycket på hög nivå. Den nu 18 åriga sonen får en högst tillfällig dipp i självkänslan och tänker nu jäklar får jag ligga i. Jag får ordning på fyren och är gott förberedd när vi stannar i Alingsås, laddar gott före start och underhåller fyren intensivt genom accelerationen, det blir en start för Gudar! Alltså ingen fotokörnings start där ångan snart tar slut utan en ihållade acceleration med en god och stabil ångproduktion och att dömma av Christer Bistings leende på förarplatsen på andra loket B 1138 så hade vi nu skapat den upplevelsen som jag inte fick i Surte 1968.

Frid över Pappa, Christer, Morrgan och alla andra som var med och bidrog när upplevelser skapades.

Mvh Martin ☺!

I väntan på ett tåg!

av A.Svenson @, söndag, februari 21, 2021, 00:47 (12 dagar sedan) @ M.Svenson

Bra skrivet lillebror!

Men på något sätt var en resa med motorvagn inblandad i transporten till och från Surte. Vi hamnade sedan i Jonsered där vi såg provkörningståget passera med två Y3or i koppling. (Sune skriver ju lite hädiskt om 2st S7or. Vad är det?:-P ) Kan vi ha åkt motorvagn till Sue och med den lågmält vänlige Ragnar därifrån till J?

Ansvariga för provkörningarna var Försvarsbyrån vid SJ centralförvaltning och chef där vid tillfället var Övlt Urban Thiel (brorson till skaparen av Thielska galleriet, Ernest Thiel). I hans bok ”Järnvägarna och försvaret” sätts datumet för provkörningen till 19e februari. Stämmer bra med Sunes anteckning på referatet till den 20e. Strax innan jag påbörjade min tjänstgöring i Bosnien 2007 (bl.a med monitorering av ZRS) så intervjuade Kenneth Landgren, jag och en uppskattad kamrat på MUST honom över en lunch på Militärsällskapet på Valhallavägen. Den intervjun finns hos JVM och jag hoppas den så småningom kan offentliggöras efter att den säkerhetsgranskats hos oss på beredskapsavdelningen. Urban som en period var ordförande i SJK blev 101 år och en månad och var en riktig hedersman.

Storebror
7år och 10 månader vid provkörningstillfället.

I väntan på ett tåg!

av Sune Nylén @, söndag, februari 21, 2021, 09:00 (12 dagar sedan) @ A.Svenson

:-D Rubriken passar mig också så den ändrar jag inte. Det var inte tagit direkt ur luften det där med S7. Det ena loket var f.d. L & HJ och jag gjorde reflexionen att, om jag
skriver två Y3,så kommer nog någon viktigpetter och skriver att det var det visst inte, för på den banan hade det litt. XYZ minsann, och det tänkte jag inte bjuda på:-D Men ett BJ Y3 var det i alla fall.
På tal om den gode Urban så hade han ibland - KVBJ resan från Halmstad på 60 talet t.ex.- en mörkt vinröd bonjour. dvs. en frackliknande rock, men rakskuren utan svalstjärt och dito cylinderhatt. Mycket elegant. Ehuruvida den hade speciell motståndskraft mot stenkolsröken undandrar sig min bedömning. Man kan ju alltid gissa :-P :-D , och hoppas han hyrt den. Mycket elegant var han i alla fall.

I väntan på ett tåg!

av A.Svenson @, söndag, februari 21, 2021, 10:07 (11 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej!

Hoppas Sune tålde skojet om BJ-litterors nästan liturgiska betydelse. Bra påminnelse att den utmärkta loktypen Y3/S5/S7/HVd fanns hos fler banor.

På sidan 44 i den tidigare nämnda boken (TNF, rekommenderas) hittar vi en bild, tyvärr svartvit, av Urban i den av Sune beskrivna klädseln under en SJK-resa till Oslo. Vid kontroll upptäckte jag i samma bok att jag missminde mig om släktskapet mellan Ernest och Urban. Farfar, inte farbror ska det vara.

Hlsn.
Anders S

I väntan på ett tåg!

av Sune Nylén @, söndag, februari 21, 2021, 10:20 (11 dagar sedan) @ A.Svenson

:-D :-D Nej!!Jag blev väldigt nedstämd:-D . Att du sedan inte hade bättre koll på släktskapet kommer säkert, även det, att förorsaka den djupaste förstämning hos läsekretsen.:-D

I väntan på ett tåg!

av A.Svenson @, söndag, februari 21, 2021, 12:09 (11 dagar sedan) @ Sune Nylén

:-D :-D :-D

I väntan på ett tåg!

av Sven-Erik B, söndag, februari 21, 2021, 17:47 (11 dagar sedan) @ A.Svenson

Tack för Din berättelse ! Sven-Erik B

powered by my little forum