Normalspår till smalspår (Järnväg allmänt)

av hassetotebo, Sunday, February 21, 2021, 18:05 (1132 dagar sedan)

Undrar vilka linjer har gått från normalspår till smalspår, mer än Stocksund-Långängstorp?

Normalspår till smalspår

av Överkörmästaren, Sunday, February 21, 2021, 18:14 (1132 dagar sedan) @ hassetotebo

Undrar vilka linjer har gått från normalspår till smalspår, mer än Stocksund-Långängstorp?

Läggesta-Mariefred/Taxinge-Näsby.

Normalspår till smalspår

av Gunnar Lilienberg, Sunday, February 21, 2021, 18:41 (1132 dagar sedan) @ hassetotebo

Undrar vilka linjer har gått från normalspår till smalspår, mer än Stocksund-Långängstorp?

Spåret till Munkedals hamn.

Normalspår till smalspår

av Joakim L, Sunday, February 21, 2021, 19:38 (1132 dagar sedan) @ hassetotebo

I Tyskland (Harz) så spårades Gernrode-Quedlingburg så sent som 2005-2006, man återanvände den gamla rälsen och la nya, för 1000mm spårvidd, betongslipers.

Normalspår till smalspår

av daniel, Sunday, February 21, 2021, 19:58 (1131 dagar sedan) @ hassetotebo

Undrar vilka linjer har gått från normalspår till smalspår, mer än Stocksund-Långängstorp?

I Sydafrika började man bygga med normalspår från Kapstaden 1859 och Durban 1860. Dessa lokala linjer spårades om till 1067 när det blivit klart att det Sydafrikanska järnvägsnätet skulle få den spårvidden.

Normalspår till smalspår

av Henrik Birath, Sunday, February 21, 2021, 20:14 (1131 dagar sedan) @ daniel

Risten-Lakviks järnväg

Normalspår till smalspår

av Baloo, Sunday, February 21, 2021, 23:16 (1131 dagar sedan) @ Henrik Birath

Risten-Lakviks järnväg

Linjen var ursprungligen inte normalspårig utan smalspårig 891 mm.

Normalspår till smalspår

av sverker, Monday, February 22, 2021, 11:47 (1131 dagar sedan) @ Baloo

På samma tema smalspår som blivit smalare så hade den närliggande sträckan Åtvidaberg-Bersbo ursprungligen 4 fot spårvidd, 1188 mm, och ändrades till 3 fot när den blev del av VÅBJ.

Normalspår till smalspår

av Lennart Petersen, Sunday, February 21, 2021, 23:46 (1131 dagar sedan) @ daniel

Undrar vilka linjer har gått från normalspår till smalspår, mer än Stocksund-Långängstorp?


I Sydafrika började man bygga med normalspår från Kapstaden 1859 och Durban 1860. Dessa lokala linjer spårades om till 1067 när det blivit klart att det Sydafrikanska järnvägsnätet skulle få den spårvidden.

Samma skedde väl i Thailand och Nya Zealand där man började bygga normalspår (1435)men sedan ändrade sig till att bygga smalspår .
Antar att befintliga linjer spårades om.
I nutid har sedan Sydafrika återfått normalspår och Thailand är på väg.
Sen har vi haft exempel där man ändrat tidigt byggt bredspår till smalare normalspår som Nederländerna, England, tyska Baden och USA , i Ryssland ändrar man till något smalare 1524.

Normalspår till smalspår

av Torbjörn Jansson, Monday, February 22, 2021, 10:59 (1131 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Som jag tolkat det har Thailand planer på att bygga helt nya normalspåriga höghastighetsjärnvägar och inte bredda det gamla 1000 mm-nätet! Dessa kommer som tidigare att utgå från Bangkok och dras till de största städerna i landet.

Normalspår till smalspår

av Nils-Eric Sääf, Monday, February 22, 2021, 11:39 (1131 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Det handlade inte inläggen om. Enl Rubriken i allafall

Normalspår till smalspår

av Lennart Petersen, Monday, February 22, 2021, 18:03 (1131 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Som jag tolkat det har Thailand planer på att bygga helt nya normalspåriga höghastighetsjärnvägar och inte bredda det gamla 1000 mm-nätet! Dessa kommer som tidigare att utgå från Bangkok och dras till de största städerna i landet.

Ja jag skrev inget annat, det är nybyggda höghastighetsbanor, Det byggs nu med kinesiska medel från Laos mot Bangkok och lite senare kommer Kina-Laos

Normalspår till smalspår

av Torbjörn Jansson, Monday, February 22, 2021, 20:33 (1130 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Lennart, du skrev:
"I nutid har sedan Sydafrika återfått normalspår och Thailand är på väg"! Jag ville bara förtydliga avseende Thailand men som uppenbarligen inte föll i god jord av någon underlig anledning....:-D :-D :-D ! Du upprepade ju bara vad jag skrev med lite kompletteringar...;-) ;-) ! Låt oss nu lämna detta då det inte hör hemma i denna tråd ;-) ! Lev väl och var försiktig....;-) !

Normalspår till smalspår: Schweiz

av Leif B, Sunday, February 21, 2021, 22:50 (1131 dagar sedan) @ hassetotebo

Bremgarten - Wohlen (Kanton Argau) spårades om från normalspår till meterspår efter en "övergångsperiod" med treskensspår 1912-2015! Under övergångsperioden gick godstågen på normalspår och persontågen på meterspår.

Saignelégier – Glovelier (då kanton Bern, nu kanton Jura) spårades om från normalspår till meterspår 1953 och elektrfifierades samtidigt.

Normalspår till smalspår: Schweiz

av Gunnar Lilienberg, Monday, February 22, 2021, 12:13 (1131 dagar sedan) @ Leif B

Bremgarten - Wohlen (Kanton Argau) spårades om från normalspår till meterspår efter en "övergångsperiod" med treskensspår 1912-2015! Under övergångsperioden gick godstågen på normalspår och persontågen på meterspår.

Saignelégier – Glovelier (då kanton Bern, nu kanton Jura) spårades om från normalspår till meterspår 1953 och elektrfifierades samtidigt.

Om vi nu ska avhandla Schweiz, får vi inte glömma banorna Aarau-Suhr och Reinach-Menziken. Båda sträckorna är före detta SBB-sträckor som togs över av Wynental- und Suhrentalban som på så sätt kunde avveckla bansträckningar som gick i gatan. Även dessa två sträckor ligger i kantonen Aargau.

Normalspår till smalspår

av Gunnar Lilienberg, Monday, February 22, 2021, 12:21 (1131 dagar sedan) @ hassetotebo

Sedan bör man kanske nämna Thamshavnsbanen i Norge som är ett gränsfall. Tyskarna byggde under krigets sista år om den meterspåriga banan till treskensspår, vilket möjliggjorde trafik med normalspåriga lok och vagnar. Arbetet blev klart omedelbart före krigets slut. Om några normalspårståg hann rulla på banan vet jag inte men efter kriget revs normalspårsskenan upp.

Thamshavnbanen

av Lennart Petersen, Tuesday, February 23, 2021, 01:28 (1130 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Sedan bör man kanske nämna Thamshavnsbanen i Norge som är ett gränsfall. Tyskarna byggde under krigets sista år om den meterspåriga banan till treskensspår, vilket möjliggjorde trafik med normalspåriga lok och vagnar. Arbetet blev klart omedelbart före krigets slut. Om några normalspårståg hann rulla på banan vet jag inte men efter kriget revs normalspårsskenan upp.

Enligt ”Thamshavnbanen 75år 1908-1983” blev tredje skenan klar först till själva krigsslutet och kom aldrig till användning.
Bakgrunden var produktionen från gruvorna hade betydelse för den tyska krigsproduktionen så för den norska motståndsrörelsen blev det en angelägenhet att sabotera verksamheten och man riktade in sig på järnvägen, vartefter lyckades man spränga och förstöra all ellektrisk dragkraft inklusive motorvagnar som användes att dra tåg. Tyskarna skaffade fram två meterspåriga ånglok från Tyskland men dessa räckte inte till så sista lösning var att lägga in tredje skena och flytta över normalspårslok från Dovrebanan som sedan skulle dra smalspåriga godsvagnar. Arbetet med normalspår blev alltså klart i början på Maj 1945 och något normalspårslok kom aldrig. Smalspårsloken behöll man, som allt annat nu Tyskland lämnade kvar i Norge, men de avställdes 1947 och 1953 och vartefter fick man igång trafiken med ellok.
I dag är det en mycket besöksvärd museibana, en av mycket få med eldrift.

Normalspår till smalspår

av mamma Ulla, Monday, February 22, 2021, 13:01 (1131 dagar sedan) @ hassetotebo

Jag tänker på Great Western som byggdes om från bredspår till normalspår. Har absolut för mig att dom då kallade 1435 mm för narrow gauge.

Hela historien med ombyggnaden av sista sträckan till Penzance, nästan 30 mil, som i gjordes över helgen 21-22 maj 1892, är ju helt fantastisk. Det är bara att inse att något sånt skulle vi aldrig klara av att genomföra idag. Med all projektledning, konsulter, byggmöten...

Normalspår till smalspår

av Lennart Petersen, Monday, February 22, 2021, 18:17 (1131 dagar sedan) @ mamma Ulla

Jag tänker på Great Western som byggdes om från bredspår till normalspår. Har absolut för mig att dom då kallade 1435 mm för narrow gauge.

Hela historien med ombyggnaden av sista sträckan till Penzance, nästan 30 mil, som i gjordes över helgen 21-22 maj 1892, är ju helt fantastisk. Det är bara att inse att något sånt skulle vi aldrig klara av att genomföra idag. Med all projektledning, konsulter, byggmöten...

Även konverteringen 1524-1435 i USA skedde mycket snabbt. Men har man träslipers så kan det väl gå snabbt.
Under kriget Tyskland-Sovjet skedde storskaliga spårviddskonverteringar. Och inte allttid till den egna spårvidden, hade man mycket erövrade fordon så konverterade man för att få användning för dessa . Efter kriget fanns det 1524 hela vägen till Berlin och Stalins tåg kunde köras ända till Potsdam. Till viss förargelse för de västalllietade som inte önskat 1524 i de zoner som skulle bli Väst-Berlin.

Normalspår till smalspår

av Överkörmästaren, Monday, February 22, 2021, 19:13 (1131 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag tänker på Great Western som byggdes om från bredspår till normalspår. Har absolut för mig att dom då kallade 1435 mm för narrow gauge.

Hela historien med ombyggnaden av sista sträckan till Penzance, nästan 30 mil, som i gjordes över helgen 21-22 maj 1892, är ju helt fantastisk. Det är bara att inse att något sånt skulle vi aldrig klara av att genomföra idag. Med all projektledning, konsulter, byggmöten...


Även konverteringen 1524-1435 i USA skedde mycket snabbt. Men har man träslipers så kan det väl gå snabbt.
Under kriget Tyskland-Sovjet skedde storskaliga spårviddskonverteringar. Och inte allttid till den egna spårvidden, hade man mycket erövrade fordon så konverterade man för att få användning för dessa . Efter kriget fanns det 1524 hela vägen till Berlin och Stalins tåg kunde köras ända till Potsdam. Till viss förargelse för de västalllietade som inte önskat 1524 i de zoner som skulle bli Väst-Berlin.

Intressant! Hur länge fanns dessa bredspår i DDR kvar?

Normalspår till smalspår

av -RB-, Monday, February 22, 2021, 22:15 (1130 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det var väl bara ena spåret på den dubbelspåriga (?) delen genom Polen till Tyskland/Berlin .
Något som inte var så populärt bland (de "normalspåriga" ) PKP och DR järnvägspersonalen .
Och att man inte tog och breddade båda spåren hade nog försenat "exporten" österut av intressanta bytesobjekt .

mvh Rolf Berg

Normalspår till smalspår

av mamma Ulla, Monday, February 22, 2021, 19:37 (1131 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag tänker på Great Western som byggdes om från bredspår till normalspår. Har absolut för mig att dom då kallade 1435 mm för narrow gauge.

Hela historien med ombyggnaden av sista sträckan till Penzance, nästan 30 mil, som i gjordes över helgen 21-22 maj 1892, är ju helt fantastisk. Det är bara att inse att något sånt skulle vi aldrig klara av att genomföra idag. Med all projektledning, konsulter, byggmöten...


Men har man träslipers så kan det väl gå snabbt.

Det var just det man inte hade. Två delsträckor (några enstaka kilometer) hade fått tvärslipers, resten hade längsslipers under rälerna. Så dom åkte på att kapa och hantera tvärstagen. Det största jobbet lär ha varit den omständigheten att eftersom banan är skäligen kurvig, så blev det skillnad på rälernas längd när man flyttade ihop dem. Och då fick man kapa. Det fanns bara handverktyg till hands, typ bågfil. *pust*

Normalspår till smalspår

av Lennart Petersen, Monday, February 22, 2021, 19:57 (1130 dagar sedan) @ mamma Ulla

Jag tänker på Great Western som byggdes om från bredspår till normalspår. Har absolut för mig att dom då kallade 1435 mm för narrow gauge.

Hela historien med ombyggnaden av sista sträckan till Penzance, nästan 30 mil, som i gjordes över helgen 21-22 maj 1892, är ju helt fantastisk. Det är bara att inse att något sånt skulle vi aldrig klara av att genomföra idag. Med all projektledning, konsulter, byggmöten...


Men har man träslipers så kan det väl gå snabbt.


Det var just det man inte hade. Två delsträckor (några enstaka kilometer) hade fått tvärslipers, resten hade längsslipers under rälerna. Så dom åkte på att kapa och hantera tvärstagen. Det största jobbet lär ha varit den omständigheten att eftersom banan är skäligen kurvig, så blev det skillnad på rälernas längd när man flyttade ihop dem. Och då fick man kapa. Det fanns bara handverktyg till hands, typ bågfil. *pust*

Du talar alltså om Great Western specifikt, jag menade konvertering i allmänhet och har man träslipers så kan det ju gå snabbt.
En snabb ombyggnad var väl annars UWHJ

Normalspår till smalspår

av PeO, Monday, February 22, 2021, 21:56 (1130 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En snabb ombyggnad var väl annars UWHJ

21 dagar (och en natt, på stationen i H) 1899 vill jag minnas.
Även Borås - Herrljunga året innan lär ha gått snabbt.
Men nu ändrar vi åt Fel håll.

Vad gäller Thailand högre upp i tråden, har man även gjort en hel del åt det idigare eftersatta underhållet på den meterspåriga linjen Bangkok - Nong Khai (- Vientiane)
Jag åkte för två år sedan. Men att kalla rälsbussen för expresståg, njaäeee...

Normalspår till smalspår

av Mattias Jansson, Monday, February 22, 2021, 22:14 (1130 dagar sedan) @ PeO

En snabb ombyggnad var väl annars UWHJ

Men nu ändrar vi åt Fel håll.

Fast denna tråd har synbarligen endast en tidsfördrivsfunktion, och syftar knappast till någon regelrätt informationsförmedling. Och det kan väl vara gott och väl i en tid då åtskilliga sitter mer hemma än de skulle vilja.
(Jag ser exakt samma trend i Postvagnen, vilket understundom kräver litet mer moderering än vanligt; somligas tankar far litet hur som helst och oftast går det bra, men emellanåt blir det väl vildvuxet.)

Normalspår till smalspår

av Alex, Tuesday, February 23, 2021, 08:13 (1130 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det finns ju en del 1435 spår som går in i Litauen från Polen och möjligen har det skett några förändringar där de senaste 30 åren dvs. att normalspåret har fått lite längre sträckning in i Litauen på bredspårets bekostnad.