Smörja i Daglösen (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson ⌂ @, NÖ Småland, söndag, februari 21, 2021, 19:45 (14 dagar sedan)

[image]

H3s 112 får en skvätt olja i Daglösen på hemväg under den fantastiska jubileumsresan Göteborg - Falun - Göteborg 1979.

--
www.banvakt.se

Smörja i Daglösen

av Legenden @, söndag, februari 21, 2021, 20:30 (14 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det ser ut som Anders Mennerholm.

Smörja i Daglösen

av A.Svenson @, söndag, februari 21, 2021, 21:16 (14 dagar sedan) @ Legenden

Rätt!

Det är min högt uppskattade broder ”Sanders”. Broder i den bemärkelse att vi hade inte samma far men varsin mor. Men bröder i anden det är vi.

Anders ”Baronen” Svenson

PS. Smeknamnet ”Sanders” kommer från StLyJ/AGJ där det fanns flera Anders och kom av att Anders är från Sandared där hans far förestod stationen. Järnvägsungar är vi flera av.

Smörja i Daglösen

av V1 @, Västerås, måndag, februari 22, 2021, 00:11 (14 dagar sedan) @ Jöran Johansson

H3S verkar påminna om ett B lok med sin vindklyvarhytt. Vad är skillnaden mot ett SWB H3 lok?

Smörja i Daglösen

av A.Svenson @, måndag, februari 22, 2021, 07:39 (14 dagar sedan) @ V1
Redigerad av A.Svenson, måndag, februari 22, 2021, 07:44

Hej!
Trecylindrig maskin som är 3m längre, 22t tyngre och har STH 100km/h samt har fyraxlig tender i jämförelse med SWB H3. H3s har också större drivhjul och är som typ 17 år yngre än H3.
BJ beställde H3s som snäll- och persontågslok medan SJ’s B-maskiner var allroundlok.

Med vänlig hälsning!
Anders S

Smörja i Daglösen

av Anders M, måndag, februari 22, 2021, 15:59 (13 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det var roligt att få se sig själv med smörjsprutan 42 år senare! Väcker fina minnen från skakiga lokhytter och domnande ben tillsammans med Bertil Svenson, Nisse Axelsson och andra vänliga lokmän. Tio år tidigare hade jag fått stå i ett hörn av hytten med de två när VGJ 31 forcerade över Västgötaslätten. Hade förmånen att som ung svepas in i den järnvägshistoriska väckelserörelsen som gav vänner för livet och ovärderliga erfarenheter.

Det var den speciella dynamik som kunde uppstå kring Morrgan Claesson och BJs som resulterade i att parkopplade H3s blev verklighet och andra tågupplevelser av aldrig skådat slag! Det hände i en svunnen tid då inga spårbundna äventyr var omöjliga.

Tack för bilden av en ung man som härmed kan betrakta sig som museal!

powered by my little forum