Äldre betongslipers (Järnväg allmänt)
Jag har lagt in detta redan i Postvagnen, men kan även lägga in det här med :-)
Jag har i alla tider haft ett visst intresse för hur betongslipers utvecklades i Sverige under 1950-talet. Just perioden 1950-1955 verkade det hända en hel del. Det verkade provas ut en massa olika prototyper som sedan ledde till at de fick fram en typ under 1950-talet som de trodde på och som blev vanlig i Sverige.
De första i Sverige var hela slipers, inte tvådelade. Titta på länken nedan. Detta verkar så att säga vara generation 1 av de som lagts in på stambanorna. För mig ser de inte svenska ut. De ser mer ut som betongslipers i öststaterna. Ryska betongslipers har ofta denna form. Rälsbefästningen består av muttrar. men det är inte K-befästning. Troligen istället en fransk version. Även om det kanske inte känns som Sverige, så kan man se att det ändå är det. Kontaktledningsstolparna och signaler visar att det är Sverige.
https://digitaltmuseum.org/021018157898/jarnvagsspar-med-betongslipers/media?slide=0
Men titta på nästa länk nu: Här är det exakt samma form på själva sliprarna. Men nu är det FIST som rälsbefästning. Så detta är uppenbart Sverige. Men sliprarna har alltså kvar samma form som innan.
https://digitaltmuseum.org/021018157891/betongslipers-pa-strackan-mellan-nassjo-savsjo/...
Men på nästa bild så kan ni se att det förändrats lite: Man förstår att FIST är nu den befästning som gäller. Men de tycker sig inte vara "färdiga" med sliprarnas form. Ändarna på sliprarna har kvar samma form som föregångarna. Men titta på mittdelen. Den tidigare svängda formen är nu ändrad till att bli kantigare. En tjock del närmast rälerna och en tunn del i mitten.
https://digitaltmuseum.org/021018157888/betongslipers-med-fist-befastningar-pa-strackan...
Men ta nu en titt på nästa generation här: När har de även ändrat slipersändarna och gjort dem rakare. Nu börjar man känna igen en äldre svensk modell. Dessa har man träffat på ibland som tidiga betongslipers på stambanor. Detta var nog första typen som kom i lite större serier.
https://digitaltmuseum.org/021018157914/betongslipers-pa-strackan-mellan-solberga-och-n...
Och nu kommer den så klassiska modellen som sedan skulle bli så typisk för stambanorna i Sverige: Här har de nu alltså ersatt den tunna delen i mitten med ett stålrör istället. Och detta är alltså den typiska betongslipern som kallas för 101. Och denna lades in i stora serier och blev typisk för stambanorna. De verkar ha varit inspirerade av Frankrike när de tog fram den här typen :-)
https://digitaltmuseum.org/021018070245/sparrevision-rals-och-slipersbyte-betongslipers...
Ja här ser ni utvecklingen. Det är som en sorts "evolution" som ledde fram till den här typen 101. Jag tror att den allra tidigaste varianten man ser länkad längst upp här är rätt okänd idag.
Till slut kunde jag inte låta bli att länka till en härlig tidstypisk bild. Banarbetare som lägger in betongslipers av typen 101, och ett Da-lok som passerar förbi, se länk: :-)
https://digitaltmuseum.org/021018070256/sparrevision-rals-och-slipersbyte-betongslipers...