Nickelstål till vevaxlar (Fordon: lok)

av mormorsgruvan @, tisdag, februari 23, 2021, 15:02 (10 dagar sedan)

3%-igt nickelstål användes väl i vevaxlar för E och J-lok ? Vagn och maskinfabriken Falun skriver i en offert på E-lok år 1916, att priset avser 1,5%-igt nickelstål. Nya AB Atlas ger år 1916 pris både för vevaxlar av nickelstål och av martinstål för lok littera J. Vad beställde SJ ?

Nickelstål till vevaxlar

av Torbjorn_Forsman @, tisdag, februari 23, 2021, 15:10 (10 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Nickelstål och martinstål utesluter inte vartannat. På 1910-talet var det nog mest vanligt att man använde martinugn både för tillverkning av legerat och olegerat stål.

En av fördelarna med martinprocessen jämfört med äldre metoder för stålframställning (t ex bessemer) var just att man, sedan färskningen egentligen var klar, kunde behålla smältan flytande tillräckligt länge för att hinna analysera ett prov och ev justera tillsatser av legeringsämnen, innan utslag.

Bessemer, t ex, innebar ju att man bara hade en chans när man gjorde en blåsning, alla ev legeringsämnen måste vara tillsatta i förväg och man fick chansa eller lita till erfarenhet för att stoppa blåsningen och slå ut när man gissade att kolhalten var den önskade. Analys fick man göra i efterhand när stålet redan var klart, blev den inte som det var tänkt fick man låta stålet ligga på lager tills man fick en kund som önskade den kvalitet det hade råkat bli.

Nickelstål till vevaxlar

av BD @, tisdag, februari 23, 2021, 15:44 (10 dagar sedan) @ mormorsgruvan

3%-igt nickelstål användes väl i vevaxlar för E och J-lok ? Vagn och maskinfabriken Falun skriver i en offert på E-lok år 1916, att priset avser 1,5%-igt nickelstål. Nya AB Atlas ger år 1916 pris både för vevaxlar av nickelstål och av martinstål för lok littera J. Vad beställde SJ ?

Förvisso inte om E- och J-lok.
Lok litt A nr 1000 hade vevaxel från Krupp vilken hade god hållbarhet. Svenska smedjor kunde inte smida och genomarbeta materialet som Krupp kunde 1905.
Nedanstående akter visar hur det var 1909.

[image]

[image]

powered by my little forum