Containertåg för 50 år sedan (Fordon: allmänt)

av Kent Hedqvist @, torsdag, februari 25, 2021, 13:15 (52 dagar sedan)

Skillnaden mot dagens containertåg är uppenbar. Containrarna är mindre, de är lastade på vanliga O-vagnar och dragkraften är ännu äldre.
N 1441 mellan Tomteboda och Hagalundstunneln i maj 1967.[image]
Kent

Containertåg för 50 år sedan

av Christer Fredriksson @, torsdag, februari 25, 2021, 13:41 (52 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Är det inte husmoduler?

Containertåg för 50 år sedan

av Kent Hedqvist @, torsdag, februari 25, 2021, 16:45 (52 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Du har förmodligen rätt! Vi får väl kalla det systemtåg istället, då i bemärkelsen enhetlig last.
Kent

Containertåg för 50 år sedan

av HJP @, torsdag, februari 25, 2021, 20:58 (52 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Du har förmodligen rätt! Vi får väl kalla det systemtåg istället, då i bemärkelsen enhetlig last.
Kent

****
Är det tåg, eller är det växling?

Containertåg för 50 år sedan

av tobbe @, torsdag, februari 25, 2021, 21:19 (52 dagar sedan) @ HJP

Gissar på att det är utdraget från Tomteboda rbg mot Hagalundstunneln och att det pågår en växlingsrörelse. N 1441 tjänstgjorde ju till o från i denna uppgift då vanligtvis Ub eller mestadels Ud-lok dels single eller i mult skötte denna uppgift. Har stått ett flertal gånger på höjden ovanför linjespåret och både fotat och bara skådat efter besök hos ELFA-butiken i området.
tobbe

Containertåg för 50 år sedan

av Kent Hedqvist @, torsdag, februari 25, 2021, 22:16 (52 dagar sedan) @ tobbe

Jo visst är det så. Det står ju i bildtexten så du behöver inte gissa!
Kent

Containertåg för 50 år sedan

av Kent Hedqvist @, fredag, februari 26, 2021, 09:12 (52 dagar sedan) @ tobbe

Jag tror att du menar denna kulle vid Centralskolan i Solna. (märkligt namn på en av Solnas mer perifera folkskolor belägen i ett industriområde utan närhet till bostadsbebyggelse). Bilden på containertåget är tagen från trappan vid tunnelmynningen, alltså några hundra meter längre norrut.
[image]
Kent

Containertåg för 50 år sedan

av O Magnus, lördag, februari 27, 2021, 09:32 (51 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Din bild var inte mindre intressant än N-loket med containrar! Du-lok, 60-talsvagnar varav en RBo2 och en ABo3 om jag inte ser fel. Vad kan detta ha varit för tåg?

Containertåg för 50 år sedan

av Kent Hedqvist @, lördag, februari 27, 2021, 13:04 (50 dagar sedan) @ O Magnus

Jag vet inte vilket tåg det är, men bilden är tagen 1969 03 17 och tåget är på väg in mot Stockhlom C. Du-lok i snälltågen var ju vardag då. Det kan komma från Dalarna, Gävle, Sundsvall eller någon annan ort norr om Stockholm, men det kan ju också vara ett tomtåg på väg från Hagalund mot Cst.
Kent

Containertåg för 50 år sedan

av Anders Jansson @, torsdag, februari 25, 2021, 22:44 (52 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Jag tycker nog att lasten är misstänkt lik SJs containers (under projekttiden kallade interkontinentala storbehållare) på mitten av 1960-talet. Banden med text var röda.

Slps med SJ containers

Containertåg för 50 år sedan

av BJ, fredag, februari 26, 2021, 00:23 (52 dagar sedan) @ Anders Jansson

Håller med. Visst är det container lastade på O-vagnar. Husmoduler var väll inte uppfunnet 1967? Eller?
Dessa container var väll i storlek som normala 20 fot container?
BJ

Containertåg för 50 år sedan

av HP @, fredag, februari 26, 2021, 07:25 (52 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag tycker nog att lasten är misstänkt lik SJs containers (under projekttiden kallade interkontinentala storbehållare) på mitten av 1960-talet. Banden med text var röda.

Slps med SJ containers

När började containers ö.h.t. köras på tåg?/HP

Containertåg för 50 år sedan

av Ola Almquist @, Göteborg, fredag, februari 26, 2021, 12:39 (51 dagar sedan) @ HP

Jag tycker nog att lasten är misstänkt lik SJs containers (under projekttiden kallade interkontinentala storbehållare) på mitten av 1960-talet. Banden med text var röda.

Slps med SJ containers


När började containers ö.h.t. köras på tåg?/HP

Det finns några gamla trådar i ämnet, bl.a. här, här och här.

Artiklar finns bl.a. här:
INTERKONTINENTAL STORBEHÅLLARE FRÅN ASJ SJ-nytt 1/64 BILD

NATTÅG MED CONTAINERS NÄSTA ÅR PÅ SJ STOCKHOLM-GÖTEBORG SJ-nytt 16/65
PERRY BAR VID BIRMINGHAM - INLANDSHAMN I ENGLAND FÖR CONTAINERTRAFIKEN SJ-nytt 23-24/65 BR
Signalen 1965/20-21 "LINER TRAINS" I ENGLAND (SNABBA CONTAINERTÅG I TÄT TRAFIK)"
SJ HAR BESTÄLLT 11 VAGNAR FÖR CONTAINERTRAFIK NÄSTA ÅR SJ-nytt 21-22/65
SJ:s NYA CONTAINER PÅ TRANSPORTUTSTÄLLNINGEN SJ-nytt 18/65 BILF

Signalen 1966/35-37 RUNDSVEPET: SJ:s NYA CONTAINERVAGN
BESTÄLLER CONTAINERFARTYG SJ-nytt 17/66 BR
CONTAINER EXPRESS STOCKHOLM-GÖTEBORG VARJE DAG SJ-nytt 5-6/66 BILD
CONTAINER GRUMS-HULL Bengt Holmqvist SJ-nytt 16/66 BILD
CONTAINERS I TRAFIK Göran Holmström SJ-nytt 12-13/66
CONTAINERVAGNAR 26m LÅNGA BOGGIEVAGNAR LEVERERAS SJ-nytt 14/66 BILD
HÖJER KAPACITETEN PÅ SINA CONTAINERTÅG SJ-nytt 5-6/66 BR
Järnvägsteknik: CONTAINERN - EN NY TRANSPORTFORM Lars Sjöholm JT6/66 DK 656.073.235 TEKN
NATTCONTAINER LONDON-GLASGOW & LONDON-LIVERPOOL SJ-nytt 22-24/66 BR
Signalen 1966/45 CONTAINERTÅGEN "LÖPANDE BAND""
TERMINALKLART FÖR CONTAINERS STOCKHOLM-GÖTEBORG SJ-nytt 18/66 BILD

/Ola

Containertåg för 50 år sedan

av Anders.k. @, fredag, februari 26, 2021, 19:41 (51 dagar sedan) @ HP

Jag tycker nog att lasten är misstänkt lik SJs containers (under projekttiden kallade interkontinentala storbehållare) på mitten av 1960-talet. Banden med text var röda.

Slps med SJ containers


När började containers ö.h.t. köras på tåg?/HP


Den första containern togs i drift ju 1956, uppfinnaren blev ju senare Sea-Land ett rätt känt företag.
Sedan gick det väl rätt fort , ISO införde en standard 1961 och sedan gick det nog ännu fortare.
Så första containern i Sverige var ju säkert en Sea-Land strax efter 1961, det är nog svårt att hitta rätt precis tidpunkt.

Containerhistorien på Engelska

Det gick nog till och med väldigt fort , denna jättebåt är tagen i drift 1967 och seglar på Göteborg- USA traden .
Atlantic Span

Den första rena containervagnen som byggdes enbart för containers är Ljns som byggdes av Talbot åt SJ 1974 och AGEVE fortsatte att bygga vidare serier, vagnarna innan har varit ombyggnader , eller inhyrda vagnar.
Slps var ju främst framtagen för att köra Trailers/påhängsvagnar på det som kallades Linje 1, mellan Solna och Göteborg-Skansbangården.

Det byggs ju om vagnar till containervagnar än idag, och att köra containers i stolpvagnar som Os, Kbps eller Rs var ju vanligt ända in på 90-talet , och det har troligen upphört idag men det var inte många år sedan det kördes på Kbps med ner kapade stolpar.

En trevlig bild på fördelen med container.


M.V.H Anders.k.

Containertåg för 50 år sedan. Den första containern?

av Leif B @, fredag, februari 26, 2021, 21:38 (51 dagar sedan) @ Anders.k.

Jag tycker nog att lasten är misstänkt lik SJs containers (under projekttiden kallade interkontinentala storbehållare) på mitten av 1960-talet. Banden med text var röda.

Slps med SJ containers


När började containers ö.h.t. köras på tåg?/HP

Den första containern togs i drift ju 1956, uppfinnaren blev ju senare Sea-Land ett rätt känt företag.
Sedan gick det väl rätt fort , ISO införde en standard 1961 och sedan gick det nog ännu fortare.
Så första containern i Sverige var ju säkert en Sea-Land strax efter 1961, det är nog svårt att hitta rätt precis tidpunkt.

Containerhistorien på Engelska

Det gick nog till och med väldigt fort , denna jättebåt är tagen i drift 1967 och seglar på Göteborg- USA traden .
Atlantic Span

Den första rena containervagnen som byggdes enbart för containers är Ljns som byggdes av Talbot åt SJ 1974 och AGEVE fortsatte att bygga vidare serier, vagnarna innan har varit ombyggnader , eller inhyrda vagnar.
Slps var ju främst framtagen för att köra Trailers/påhängsvagnar på det som kallades Linje 1, mellan Solna och Göteborg-Skansbangården.

Det byggs ju om vagnar till containervagnar än idag, och att köra containers i stolpvagnar som Os, Kbps eller Rs var ju vanligt ända in på 90-talet , och det har troligen upphört idag men det var inte många år sedan det kördes på Kbps med ner kapade stolpar.

En trevlig bild på fördelen med container.


M.V.H Anders.k.

Vilken var den första containern och när? Naturligtvis blir det en definitionsfråga, ordet "container" betyder ju helt enkelt "behållare" och behållare har väl funnits ungefär lika länge som det funnits människor. Men om vi begränsar oss till t ex till "behållare med standardiserade mått som är så stora och tunga att de måste lyftas med kran och lastas om mellan minst två trafikslag", så finns här ett exempel från 1928. En brist jämfört med 1956 års modell, är naturligtvis att de inte är stapelbara.

Containertåg för 50 år sedan - förankring?

av Peter A, fredag, februari 26, 2021, 07:45 (52 dagar sedan) @ Anders Jansson

Förankrades dessa containers på en O-vagn, eller fick de bara stå löst på de nedfällda plåtlämmarna?

/Peter

Containertåg för 50 år sedan - förankring?

av LaseJ @, fredag, februari 26, 2021, 08:14 (52 dagar sedan) @ Peter A

Det är så rätt, Det är vanliga 20 fots container. Man kan tydligt se både hörnlådor o gaffelfickor på första burken. Av loggan att döma är det egna SJ ägda burkar. Det kan vara så, att det rör sig om en nyleverans av containers då det ser lite för enhetligt ut.
Vid den här tiden var containertafiken i sin linda i Sverige. Skandiahamnen i Göteborg som var den första renodlade hamnen för oceangående containertrafik i Sverige öppnade 1966. Tidigare hade ESL dragit igång containertrafik till UK från Göteborg,mest 20 fot flak för skogsprodukter. Denna blev dock ingen större framgång och trailers kom att bli den dominerande lastbäraren på denna trad i och med att Tor Line med inriktning på RoRo startade 1965.

Vad gäller lastsäkringen är svaret som regel nej.... Väldigt lite gods säkrades överhuvudtaget i inlandstrafiken vid denna tid. Detta gällde såväl landsväg som järnväg. Man levde ofta efter föreställningen att ´´Den är så tung så den flyttar sig inte´´. Skogsprodukter säkrades inte alls på järnväg och bara med toppkätting på landsväg. Synen kom gradvis att förändras, som vanligt på grund av olyckor. Den mest spektakulära var när en av syskonen Öst och tillika medlem i Family Four, omkom i en olycka utanför Jönköping då en timmerstock gick genom rutan till turnebussen, tror det var 1966, någonstans har jag ett klipp liggande.
Detta var en lång utvikning som en kommentar till en unik bild. Detta är bara 50 år sedan, inte ens en mansålder, men inte mycket av det som visas finns kvar idag

Hälsar

Lasse J

OT- Family four

av A.Svenson @, lördag, februari 27, 2021, 20:55 (50 dagar sedan) @ LaseJ
Redigerad av A.Svenson, lördag, februari 27, 2021, 21:01

Otursförföljd grupp, Pierre Isaksson gick ju under med Estonia. Två medlemmar har dött relativt unga i sjukdom enligt Wikipedia.

Anders S

Containertåg för 50 år sedan

av Jan Frelin @, Vällingby, söndag, februari 28, 2021, 22:39 (49 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Är det inte husmoduler?

Det ser ut som dåtidens containers.

powered by my little forum