Hjulens motvikter på Kb och Kd (Fordon: lok)

av mormorsgruvan @, lördag, februari 27, 2021, 14:22 (55 dagar sedan)
Redigerad av mormorsgruvan, lördag, februari 27, 2021, 14:29

Efter urspårningen den 21 maj 1916 å linjen Ottebol-Arvika med ett Kd lok. Bestämde SJ att hjulens motvikter för en del ändre loktyper skulle ändras. (Hjultrycksvariationerna för Kb och Kd lok uppgick till + -39,5% vid 60 km/h).
Frågor:
*1. Har någon tillgång till järnvägsstyrelsens dokument angående förändringen av motvikterna ?
*2. Hade Kb och Kd-lok på senare tid borrhål i motvikterna ?
*3. Hur vanligt var det med Kb och Kd lok i persontåg ?

Hjulens motvikter på Kb och Kd

av Thomas Tell @, Vallentuna, lördag, februari 27, 2021, 21:05 (55 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Efter urspårningen den 21 maj 1916 å linjen Ottebol-Arvika med ett Kd lok. Bestämde SJ att hjulens motvikter för en del ändre loktyper skulle ändras. (Hjultrycksvariationerna för Kb och Kd lok uppgick till + -39,5% vid 60 km/h).
Frågor:
*1. Har någon tillgång till järnvägsstyrelsens dokument angående förändringen av motvikterna ?
*2. Hade Kb och Kd-lok på senare tid borrhål i motvikterna ?

[image]
Ka 728 Knivsta 1930-tal KBIA05476

[image]
K4 793 i Norrköping maj 1974. Eget foto

*3. Hur vanligt var det med Kb och Kd lok i persontåg ?

[image]

Persontåg Uppsala-Enköping 1939 Ka 521. KBIA05470

[image]

Kc med persontåg i Storlien 1894. KDAA03645
/tell

powered by my little forum