Smala tätningsringar (Fordon: lok)

av mormorsgruvan @, lördag, februari 27, 2021, 14:46 (53 dagar sedan)

Vem var den förste att använda flera smala tätningsringar på ånglok ?

Smala tätningsringar. Davy Robertson, Daros

av BD @, lördag, februari 27, 2021, 16:50 (52 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vem var den förste att använda flera smala tätningsringar på ånglok ?

Antagligen i Sverige och Tyskland. Förutom Davy Robertson (Senare Daros) i Göteborg var Knorr tidiga i sina luft- och matarpumpar.
Antagligen kom inspirationen från förbränningsmotorer vilket speciellt gällde firman Davy Robertson som var leverantör till dieselmotorer.

Exempel på en konservativ bana var SWB som använde breda ringar i all sin tid. SJ lät ändra så snart det gick.

[image]

Smala tätningsringar. Davy Robertson, Daros

av Dag Bonnedal @, lördag, februari 27, 2021, 17:12 (52 dagar sedan) @ BD

"späteren Jahren"...
När är publikationen ifrån?

På 70-talet köpte vi specialbeställda kolv- och slidringar från Daros.
Firman finns ju kvar, men numera som tillverkningsenhet för ett stor internationellt företag. Så möjligheterna att köpa därifrån torde väl vara klart dåliga.

Känner någon till något alternativ som tillverkar måttbeställda kolvringar för förbränningsmotorer?

Dag B

Smala tätningsringar. Davy Robertson, Daros

av BD @, lördag, februari 27, 2021, 18:37 (52 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

"späteren Jahren"...
När är publikationen ifrån?

På 70-talet köpte vi specialbeställda kolv- och slidringar från Daros.
Firman finns ju kvar, men numera som tillverkningsenhet för ett stor internationellt företag. Så möjligheterna att köpa därifrån torde väl vara klart dåliga.

Känner någon till något alternativ som tillverkar måttbeställda kolvringar för förbränningsmotorer?

Dag B

Smala ringar infördes ca 1911/12 i Sverige och något senare i Tyskland.
Publikationen är skriven av tidigare direktören för Hanomag Metzeltin.

I England var man på sina håll mycket sen med införandet av smala slidringar med påföljande invändig otäthet och stor ångförbrukning. E.S.Cox beskriver i Locomotive Panorama förhållandet och uttrycker förvåning över att SJ lok litt F hade smala tätningsringar redan 1914.

Det finns en beskrivning från 20- eller 30-talet hur man går till väga för att tillverka självspännande kolvringar. Det är kanske möjligt för en museibana att försöka men problemet är nog att få tag i ämnen. Om nu inte Daros vill tillverka ringar kanske de kan sälja lämpliga ämnen?

[image]

Smala tätningsringar. Davy Robertson, Daros

av Dag Bonnedal @, söndag, februari 28, 2021, 21:47 (51 dagar sedan) @ BD
Redigerad av Dag Bonnedal, söndag, februari 28, 2021, 22:43

I princip är det inte jättesvårt att tillverka.
Grovsvarvas först till utspänt mått.
Spännes sedan ihop till rätt mått och finsvarvas.

Beskrivning finns på ritningen. Men den är sedan överkorsad samt tillägg:
"Köpes färdiga från Daros".

Gäller väl samma sak idag, går att göra själv. Men om någon hade rutiner för tillverkning med kundspecifika mått så vore det med all säkerhet högst lönsamt.

Vi har inget överskott på maskinkunnigt folk och allt hantverksmässigt är kopiöst dyrt att beställa utifrån och allt som görs i maskin är superbilligt.
Det gäller bara att hitta rätt...

Dag B

P.S.
Kan väl tillägga att de enda toleransanvisningarna på äldre lokritningar är av typen: "Ytorna passas ångtätt"! Så även i detta fall.

DB

Smala tätningsringar. Davy Robertson, Daros

av mormorsgruvan @, måndag, mars 01, 2021, 12:40 (51 dagar sedan) @ Dag Bonnedal
Redigerad av mormorsgruvan, måndag, mars 01, 2021, 12:54

I ÅNGLOKSLÄRAN STÅR ATT DE SKALL GÖRAS AV MJUKT SEGT TACKJÄRN. Gjutjärn har väl varit ett vanligt material för kolvringar. Det var John Ramsbottom som uppfann den moderna kolvringen.

Smala tätningsringar. Davy Robertson, Daros

av BD @, måndag, mars 01, 2021, 13:17 (51 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I ÅNGLOKSLÄRAN STÅR ATT DE SKALL GÖRAS AV MJUKT SEGT TACKJÄRN. Gjutjärn har väl varit ett vanligt material för kolvringar. Det var John Ramsbottom som uppfann den moderna kolvringen.

Men inte de smala.

Smala tätningsringar. Davy Robertson, Daros

av mormorsgruvan @, tisdag, mars 02, 2021, 15:20 (50 dagar sedan) @ Dag Bonnedal
Redigerad av mormorsgruvan, tisdag, mars 02, 2021, 15:32

I princip är det inte jättesvårt att tillverka.
Grovsvarvas först till utspänt mått.
Spännes sedan ihop till rätt mått och finsvarvas.

DB

Jag förstår inte riktigt din tillverknings beskrivning. All svarvning gör man väl innan man gör öppningen i ringen.
Det finns två metoder som jag känner till för att göra fjädrande kolvringar.
* 1. Att svarva den till en större diameter en cylindern, bryta upp öppningen och att därefter slipa ner ändytorna när man gjort öppningen.
* 2. Att svarva den till samma diameter som cylindern(minus en viss tolerans), därefter bryta upp öppningen, expandera kolvringen på en dorn och glödga den.

Kanske kan Tierps järnbruk leverera svarvämne av gjutjärn ?
Till modelljärnvägslok går det kanske bra att göra kolvringar av brons ? Finns här någon modellrallare i detta forum ?

Smala tätningsringar. Davy Robertson, Daros

av Torbjorn_Forsman @, tisdag, mars 02, 2021, 16:13 (49 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Om man svarvar kolvringen innan man skär upp den, och sedan klämmer ihop den så att gapet minskar, så är den inte längre cirkelrund.
Därför måste man göra finsvarvningen efter uppskärningen, medan kolvringen är hoptryckt till aktuell cylinderdiameter.
Det finns gott om utförliga arbetsbeskrivningar i litteraturen, t ex i Das Entwerfen und Berechnen der Verbrennungskraftmaschinen und Kraftgas-Anlagen , Hugo Güldner. Även i denna bok omnämns Davy Robertson.

tätningsringar tillverkning av

av mormorsgruvan @, onsdag, mars 03, 2021, 16:31 (48 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Om man svarvar kolvringen innan man skär upp den, och sedan klämmer ihop den så att gapet minskar, så är den inte längre cirkelrund.

Nog blir den cirkelrund, eftersom den fjädrar utåt mot cylinderns cirkelrunda yta.

Jag har gett dig två alternativ. I ett av alternativen knäcker man(efter att man gjort en brottanvisning) den och i ett annat av alternativen sågar man en slits i kolvringen.

Smala tätningsringar hur breda är dom

av mormorsgruvan @, torsdag, mars 04, 2021, 14:08 (48 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur breda är smala tätningsringar ? På sliderna till det svenska F-loket är ringarna 7mm.

Smala tätningsringar hur breda är dom

av mormorsgruvan @, måndag, mars 08, 2021, 13:51 (44 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Redigerad av mormorsgruvan, måndag, mars 08, 2021, 14:13

På kolvarna till det svenska R-loket är de tre TÄTNINGSRINGARNA 22X18 mm och på B-loket 20x16 mm.

powered by my little forum