Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9 (Bana)

av Peter Bolin, lördag, februari 27, 2021, 20:01 (50 dagar sedan)

Här kommer februariomgången av Björn Alnebos bilder från Roslagsbanan. Månaden är nästan slut, men jag hann med en omgång även den här månaden. Som vanligt behöver jag lite hjälp av forumexpertisen.

Tack till alla som deltog i förra månadens intressanta diskussion om Roslagsbanans litterabeteckningar. Jag lär mig alltid något nytt på det här forumet. :-)

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (december 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (januari 2021)

[image]
YP-tågsätt med YP 893 närmast kameran vid Stockholm Ö ca 1966. Det är som synes en motljusbild. Vi har tidigare diskuterat vad YP-vagnarna kan ha använts till vid den här tiden, men vad kom vi egentligen fram till? Vilken destination hade det här tåget?

[image]
YP-tågsätt med YP 808 närmast kameran vid Stockholm Ö ca 1966. Förmodligen är bilden tagen i anslutning till föregående bild.

[image]
Bangården vid Stockholm Ö med Bp 880 ca 1966. Enligt 1974 års vagnförteckning var vagnen byggd 1914, hade SRJ-nummer 68 och var försedd med rälssmörjningsapparatur.

[image]
Interiör av okänd vagn ca 1966. Kan expertisen reda ut vilken vagn det är?

[image]
Spår 4 och 5 vid Stockholm Ö ca 1966.

[image]
Hpl. Mörby ca 1966.

[image]
X7p 54 gör uppehåll vid Djursholms Ösby ca 1966. Eftersom tåget står på spår 6 bör det vara ett södergående tåg.

[image]
Okänd X7p vid infarten till Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
X9p 57 vid Djursholms Ösby ca 1966. Eftersom motorvagnen är ensam utgår jag från att den är på väg till Eddavägen. ”Parken” kördes väl knappast med enkelvagn. Kan det stämma?

[image]
Tågmöte mellan två ”Parktåg” vid Djursholms Ösby ca 1966.

Jag ska göra mitt bästa för att klara ambitionen att lägga ut en bildomgång varje månad. I mars kommer nästa omgång.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9

av Thomas Tell @, Vallentuna, söndag, februari 28, 2021, 00:18 (50 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Interiör av okänd vagn ca 1966. Kan expertisen reda ut vilken vagn det är?

Det är en vagn med öppen plattform. Jag tror på 910.

[image]

909 med gasbelysning 1969.

[image]
X7p 54 gör uppehåll vid Djursholms Ösby ca 1966. Eftersom tåget står på spår 6 bör det vara ett södergående tåg.

Jag tycker det är ett staket hitom tågsättet vilket innebär att det står på spår 7.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9

av -RB- @, söndag, februari 28, 2021, 00:52 (50 dagar sedan) @ Thomas Tell

Thomas har rätt , bild 7 visar tåget efter ankomsten till Djursholms Ösby , dvs bild 8 visar tåget strax innan ankomsten .
På båda bilderna syns den främre nymålade(?) strömavtagaren och att vagnen bakom motorvagnen har öppna plattformar .
Tack för bildvisningarna .
Mvh Rolf Berg

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9

av Ola Almquist @, Göteborg, måndag, mars 01, 2021, 02:49 (49 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
YP-tågsätt med YP 893 närmast kameran vid Stockholm Ö ca 1966. Det är som synes en motljusbild. Vi har tidigare diskuterat vad YP-vagnarna kan ha använts till vid den här tiden, men vad kom vi egentligen fram till? Vilken destination hade det här tåget?

Det bör vara YBo5p 883 som är närmast kameran. 883 har varit placerad på olika ställen och även tillhört RB medan 893 har befunnit sig i Östergötland eller Småland sedan den levererades.

/Ola

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9

av Ulf Pålsson @, Stockholm, måndag, mars 01, 2021, 21:06 (48 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
X9p 57 vid Djursholms Ösby ca 1966. Eftersom motorvagnen är ensam utgår jag från att den är på väg till Eddavägen. ”Parken” kördes väl knappast med enkelvagn. Kan det stämma?

Ja, du har säkert rätt. Den främre delen av tågsättet från Stockholm Ö har nyss avgått mot Näsbypark.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9

av Peter Bolin, måndag, mars 01, 2021, 23:07 (48 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för kommentarer och korrigeringar. Bilden med YP 883 var något utfrätt på grund av motljuset, så det var svårt att se vagnsnumret. Tåget vid Djursholms Ösby med X7p 54 som ledarvagn är således på väg norrut.

Det vi fortfarande inte har rett ut är vilken destination YP-tågsättet kan ha haft när bilden togs, vilket bör vara omkring 1966. Är det någon som vet?

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9

av Överkörmästaren @, måndag, mars 01, 2021, 23:31 (48 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för kommentarer och korrigeringar. Bilden med YP 883 var något utfrätt på grund av motljuset, så det var svårt att se vagnsnumret. Tåget vid Djursholms Ösby med X7p 54 som ledarvagn är således på väg norrut.

Det vi fortfarande inte har rett ut är vilken destination YP-tågsättet kan ha haft när bilden togs, vilket bör vara omkring 1966. Är det någon som vet?

/Peter Bolin

Att ljuset att döma borde det vara vid 18-tiden, sommartid fanns väl inte då. Kan det vara så enkelt som att vagnarna går "hem" till Rimbo?

Före 1970 hette motorvagnarna för övrigt YBo5p.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9

av Peter Bolin, tisdag, mars 02, 2021, 00:53 (48 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Användes YP i trafiken mellan Stockholm och Rimbo vid den här tiden? Kontaktledningen på sträckan Lindholmen–Rimbo var avstängd under 1972 och 1973, men inte var den väl det omkring 1966? De här bilderna fanns bland andra bilder från åren kring 1966, så de är nog inte tagna 1972 eller 1973. Eller gick det direkttåg till Hallstavik från Stockholm vid den här tiden?

Som jag berättade i samband med förra månadens bildvisning lärde jag mig litterabeteckningar i början av 1980-talet, så det faller sig naturligast för mig att använda de beteckningar som infördes efter litterareformen 1970 även för bilder som är tagna dessförinnan. Det är först på senare år som jag börjat få lite kunskaper om litterahistoriken. Eftersom en del fordon bytt såväl littera som vagnsnummer under sin existens, ibland flera gånger, är det i vissa fall invecklat att välja rätt littera, särskilt om man inte vet den exakta tidpunkten när en viss bild togs.

Jag har dock förstått att flertalet museiföreningar alltid använder fordonens äldre litterabeteckningar av historiska skäl. För fordons- och vagntyper som inte fanns kvar i trafik 1970 finns det inget annat alternativ.

/Peter Bolin

YBeenollor. Därtill låneslipsen.

av Bobo L @, tisdag, mars 02, 2021, 06:37 (48 dagar sedan) @ Peter Bolin
Redigerad av Bobo L, tisdag, mars 02, 2021, 07:04

Som jag berättade i samband med förra månadens bildvisning lärde jag mig litterabeteckningar i början av 1980-talet, så det faller sig naturligast för mig att använda de beteckningar som infördes efter litterareformen 1970 även för bilder som är tagna dessförinnan. Det är först på senare år som jag börjat få lite kunskaper om litterahistoriken. Eftersom en del fordon bytt såväl littera som vagnsnummer under sin existens, ibland flera gånger, är det i vissa fall invecklat att välja rätt littera, särskilt om man inte vet den exakta tidpunkten när en viss bild togs.


Hej! Som fd pjatthalva och klotkastare mm på RB i början av förra årtusendet uppskattar jag verkligen ditt arbete med dessa bilder! :)

Men, littera på RB, och säkert även på SRJ-tiden, var en lite dialektal fråga.... :-D

https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=497831


För övrigt förtjänar väl skrönan om låneslipsen att berättas ännu en gång? :-)

https://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=20971#p20971

(Även här, för övrigt:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=6631#p6631 )

YBeenollor. Därtill låneslipsen.

av K Lemming @, tisdag, mars 02, 2021, 10:47 (48 dagar sedan) @ Bobo L
Redigerad av K Lemming, tisdag, mars 02, 2021, 12:05

Hej! Som fd pjatthalva och klotkastare mm på RB i början av förra årtusendet....

Jisses, det är till att vara rejält gammal. ;-)

Jarl Banke och jag

av Bobo L @, tisdag, mars 02, 2021, 15:08 (47 dagar sedan) @ K Lemming
Redigerad av Bobo L, tisdag, mars 02, 2021, 15:17

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9

av js, tisdag, mars 02, 2021, 08:21 (48 dagar sedan) @ Peter Bolin

enl.svk 66 sommar så gick det 3 persontåg Rimbo/Norrtälje vard. och 5 motorvagnståg vard .El driften avslutades Rimbo-Norrtälje 1967.Det gick alltså fler motorvagnståg än persontåg trots att eldriften var i gång. Något direkttåg till Hallstavik gick ej 1966 för övrigt lades persontrafiken ned Rimbo-Hallstavik 25/9 samma år.

Gamla roslagstågbanegrafer mm: Div 60-, 70- och 80-tal

av Bobo L @, tisdag, mars 02, 2021, 15:03 (47 dagar sedan) @ js
Redigerad av Bobo L, tisdag, mars 02, 2021, 15:09

enl.svk 66 sommar så gick det 3 persontåg Rimbo/Norrtälje vard. och 5 motorvagnståg vard .El driften avslutades Rimbo-Norrtälje 1967.Det gick alltså fler motorvagnståg än persontåg trots att eldriften var i gång. Något direkttåg till Hallstavik gick ej 1966 för övrigt lades persontrafiken ned Rimbo-Hallstavik 25/9 samma år.

Nått?

http://www.lonnemyr.se/jvg/grafer/graflinks.html

Gamla roslagstågbanegrafer mm: Div 60-, 70- och 80-tal

av Överkörmästaren @, tisdag, mars 02, 2021, 16:06 (47 dagar sedan) @ Bobo L

enl.svk 66 sommar så gick det 3 persontåg Rimbo/Norrtälje vard. och 5 motorvagnståg vard .El driften avslutades Rimbo-Norrtälje 1967.Det gick alltså fler motorvagnståg än persontåg trots att eldriften var i gång. Något direkttåg till Hallstavik gick ej 1966 för övrigt lades persontrafiken ned Rimbo-Hallstavik 25/9 samma år.


Nått?

http://www.lonnemyr.se/jvg/grafer/graflinks.html

Se där ja! Vad sägs om 706Y, uppenbarligen ett tåg till Norrtälje.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9

av Peter Bolin, tisdag, mars 02, 2021, 14:57 (47 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för alla inlägg. Då utgår jag från att det är ett Norrtäljetåg som Björn har fångat på bild. Jag trodde att det bara gick eltåg till Norrtälje så länge kontaktledningen var spänningssatt, med undantag av ”Finländaren” i början av 1960-talet, men så var det alltså inte.

Så småningom kommer det en hel serie bilder från sträckan Rimbo–Norrtälje, där Björn gjorde en grundlig dokumentation 1969. Björns bilder kommer att räcka under flera år framöver. :-)

Om vi nu ska grotta ned oss i littera så hade de första leveranserna av YP littera YCo5p, vilket ändrades till YBo5p i samband med att tredje klass avskaffades 1956. Sedan blev det YP 1970. Noterbart är att Wikipediaartikeln har YCo5p som uppslagsord, https://sv.wikipedia.org/wiki/YCo5p, vilket för mig inte känns helt naturligt. Söker man på YBo5p blir man omdirigerad till YCo5p.

Tack vare internet är det numera relativt enkelt att kolla upp litterahistoriken för olika fordon, men när jag började lära mig järnvägslittera på 1980-talet var det betydligt mer omständligt. Det kräves ett gott referensbibliotek. Dessutom hände det på den tiden att fel littera användes även av personer som var relativt insatta.

Leif B.:s inlägg om Roslagsbanans littera i samband med bildvisningen i januari tycker jag är värt att lyftas fram: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=246485.

/Peter Bolin

powered by my little forum