Bansignallykta, hur många färgfilter? (Signaler/säkerhet)

av Urban Åkesson, Saturday, February 27, 2021, 21:57 (1146 dagar sedan)

Har idag två bansignallyktor av denna typ
Bansignallykta digitaltmuseum.
På sidorna finns plats för två färgfilter och ett i var ljusöppning. Hur många var standarduppsättningen på dessa lyktor, var det en röd och en grön glasskiva eller var det fler?
/Urban

Bansignallykta, hur många färgfilter?

av Sune Göthe, Sunday, February 28, 2021, 05:54 (1145 dagar sedan) @ Urban Åkesson

En röd och en grön räcker väl bra, andra sidan lämnades ofärgad. Bansginaltavlorna hade också bara färg på en sida, vit med kryss på den andra. För övrigt kallas lyktan felaktigt för handsignallykta på Digitalt museum.

Bansignallykta, skillnad mot handsignallykta?

av Göran Kannerby, Sunday, February 28, 2021, 09:45 (1145 dagar sedan) @ Sune Göthe

En röd och en grön räcker väl bra, andra sidan lämnades ofärgad. Bansginaltavlorna hade också bara färg på en sida, vit med kryss på den andra. För övrigt kallas lyktan felaktigt för handsignallykta på Digitalt museum.

Då tar jag chansen att försöka lära mig något, vad är skillnaden på en handsignallykta och en bansignallykta?

Bansignallykta, skillnad mot handsignallykta?

av Harald, Sunday, February 28, 2021, 10:01 (1145 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Bansignallyktan är avsedd¨ att sättas upp i spåret under mörker på samma sätt som bansignaltavlan under dager. Handsignallyktan är avsedd att bäras av en signalgivare.

Bansignallykta, skillnad mot handsignallykta?

av Göran Kannerby, Sunday, February 28, 2021, 10:29 (1145 dagar sedan) @ Harald

Bansignallyktan är avsedd¨ att sättas upp i spåret under mörker på samma sätt som bansignaltavlan under dager. Handsignallyktan är avsedd att bäras av en signalgivare.

Anade något sådant, annars gissar jag att de är ganska lika varandra?

Bansignallykta, skillnad mot handsignallykta?

av Harald, Sunday, February 28, 2021, 10:38 (1145 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det blir ju lite olika krav. Bansignallyktan ska ha lång brinntid eftersom den ska lysa kontinuerligt. Handsignallyktan ska vara lätthanterlig.

Exempel på handsignallykta

av Harald, Sunday, February 28, 2021, 11:17 (1145 dagar sedan) @ Harald

Här är ett exempel på handsignallykta:

[image]
En länge vanlig modell med Nife-ackumulator. På-och avknappar under handtaget. Färgskivorna manövreras med knapparna på toppen. Den spetsiga är om jag minns rätt den röda. (Om jag minns fel får jag väl snart veta det :-) ) Skivorna är återfjädrande men kan hållas nere med spärren på framsidan.

Bild från digitaltmuseum.se med Erkännande-DelaLika (CC BY-SA) licens.

https://digitaltmuseum.se/021027854038/handsignallykta

Exempel på handsignallykta

av Urban Åkesson, Sunday, February 28, 2021, 13:08 (1145 dagar sedan) @ Harald

Ett annat exempel på handsignallykta av äldre datum.Handsignallykta

Exempel på handsignallykta

av Lennart Carlsson, Sunday, February 28, 2021, 13:19 (1145 dagar sedan) @ Harald

En "palt".

Bansignallykta, skillnad mot handsignallykta?

av Ola Almquist, Monday, March 01, 2021, 11:56 (1144 dagar sedan) @ Harald

Det blir ju lite olika krav. Bansignallyktan ska ha lång brinntid eftersom den ska lysa kontinuerligt. Handsignallyktan ska vara lätthanterlig.

Vad var det troliga bränslet? Rovolja eller fotogen? Är brännarna utförda på samma sätt när det gäller dessa båda bränslen?

/Ola

Bansignallykta, skillnad mot handsignallykta?

av Urban Åkesson, Monday, March 01, 2021, 17:11 (1144 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vad jag förstått så användes rovolja länge vid järnvägen trots att fotogenet slagit igenom. Brännarna funkar bra på båda sorterna.

Bansignallykta, skillnad mot handsignallykta?

av elektro, Wednesday, March 03, 2021, 20:27 (1142 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har en sådan lykta. Den drivs med fotogen eller liknande. Hur gammal skulle den kunna vara?
Hälsningar Olle M

Bansignallykta -- lite historia

av Ulf Pålsson, Monday, March 01, 2021, 16:59 (1144 dagar sedan) @ Sune Göthe

En röd och en grön räcker väl bra, andra sidan lämnades ofärgad. Bansginaltavlorna hade också bara färg på en sida, vit med kryss på den andra. För övrigt kallas lyktan felaktigt för handsignallykta på Digitalt museum.

Ja, en bansignallykta hade aldrig andra färglinser än sådana som behövdes för att få fram rött eller grönt sken.

Benämningen ’bansignallykta’ infördes i trafikreglerna (Sio) 1923 för en lykta som nattetid med grönt eller rött sken skulle komplettera en grön/rektangulär bansignaltavla (”varsamhetssignal”) resp. en röd/rund bansignaltavla (”stoppsignal”). Bakåt skulle bansignallyktan visa ofärgat sken. Fram till 1941 angavs i trafikreglerna (Sio, Säo) att skenet var fast, därefter att det var fast eller blinkande.

1959 slopades den gröna/rektangulära bansignaltavlan, och bara den röda/runda blev kvar. Då kunde man alltså göra sig av med de grönfärgande linserna till bansignallyktan. Benämningen ’bansignallykta’ slopades också, men den röda/runda tavlan (som nu fick heta bara 'bansignaltavla') skulle fortfarande kompletteras vid mörker av en ’lykta’ med rött sken.

Från 1965 började man med reflekterande bansignaltavlor. Sådana behövde inte vara kompletterade med lykta.

1973 byttes benämningen på tavlan från ’bansignaltavla’ till ’hindertavla’, som alltid skulle vara reflekterande. Den f.d. bansignallyktan slopades som signalmedel.
/up

Bansignallykta -- lite historia

av Urban Åkesson, Monday, March 01, 2021, 17:10 (1144 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Då tolkar jag det så att det är en röd och en grön som är en hel uppsättning per lykta. Fick med två gröna och en röd till den ena lyktan och endast en röd till den andra så då har jag två kompletta lyktor nu.