Malmö Västra, snart spårlöst försvunnen. (Järnväg allmänt)

av Cargoman, söndag, februari 28, 2021, 15:49 (51 dagar sedan)

Buskar och sly har tagits bort, och nu skärs de sista ”rälsarna” (som en del journalister skriver) i bitar inför bortforsling. Fotot tagit i riktning mot Ribersborg och Limhamn.
Just i detta område av bangården låg växlar och anslutning till Kockums skeppsvarv.

[image]

Gör jag en 180-gradersvändning så ser det ut så här i riktning mot f.d. Malmö Västra stationshus.

[image]

I stationshuset huserar nu en restaurant på bottenvåningen.
På andra våningen hade SJ förr en överliggning i halva huset, där jag tillbringat ett antal nätter. Den andra halvan innehöll expeditionslokaler.

[image]

Bardisken är en lite udda variant med järnvägsanknytning.

[image]

--
Numera Friherre efter 33 år i lokhytten på 29 fordonslittera.

Malmö Västra, snart spårlöst försvunnen.

av tobbe @, söndag, februari 28, 2021, 19:48 (51 dagar sedan) @ Cargoman

Jo, där har man huserat många ggr inför morgondagens första tåg mot Cst med avg.trol. runt
05.40. är inte helt säker på tågnummer då jag saknar tdt (kanske tåg 20 ?). Årtalet är någon gång mellan 1985-1989. Minns speciellt ett tillfälle då jag skulle ha morgonens första avgång mot just Cst och lämnade Malmö V i rask takt och fann att stationspersonalen inte hade låst upp stationen och ingen var till synes i närheten. Det visade sig att stationen öppnade 06.00 men mitt avgående tåg avgick en stund innan(se ovan).Eftersom jag hade besökt Malmö C privat vid ett antal tidigare tillfällen så gick jag runt stationens västra del och promenerade in via plattformens norra del till mitt väntande tåg efter att inhämtat tåguppgifter m.m på kundservice. Snacka om att få frisk luft:-P
Tåg 22 avgick ju fr. Nässjö Tåg 24 från Mjölby och tåg 26 fr. Hälsingborg F vad jag kan minnas.
Men eftersom detta är taget ur mitt minne så kan jag ju ha helt fel. Rätta gärna mig i så fall.
tobbe

Malmö Västra, snart spårlöst försvunnen.

av Göran Kannerby @, söndag, februari 28, 2021, 19:53 (51 dagar sedan) @ tobbe

Jo, där har man huserat många ggr inför morgondagens första tåg mot Cst med avg.trol. runt
05.40. är inte helt säker på tågnummer då jag saknar tdt (kanske tåg 20 ?). Årtalet är någon gång mellan 1985-1989. Minns speciellt ett tillfälle då jag skulle ha morgonens första avgång mot just Cst och lämnade Malmö V i rask takt och fann att stationspersonalen inte hade låst upp stationen och ingen var till synes i närheten. Det visade sig att stationen öppnade 06.00 men mitt avgående tåg avgick en stund innan(se ovan).Eftersom jag hade besökt Malmö C privat vid ett antal tidigare tillfällen så gick jag runt stationens västra del och promenerade in via plattformens norra del till mitt väntande tåg efter att inhämtat tåguppgifter m.m på kundservice. Snacka om att få frisk luft:-P
Tåg 22 avgick ju fr. Nässjö Tåg 24 från Mjölby och tåg 26 fr. Hälsingborg F vad jag kan minnas.
Men eftersom detta är taget ur mitt minne så kan jag ju ha helt fel. Rätta gärna mig i så fall.
tobbe

Min minnesbild är att tåg 26 komm till Nässjö vid 8-tiden. I så fall skulle det kunna vara tåg 28 du har i åtanke.

Malmö Västra, snart spårlöst försvunnen.

av tobbe @, söndag, februari 28, 2021, 20:06 (51 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack för rättelsen. Vad hade tåg 28 för avg.tid fr. Malmö C ? Var 28:an första avgång mot Cst på morgonen. Kruxet var ju att det avgick innan stationens officiella öppnande för dagen.
Tåg 26 avg. Hbf fick ju utlandsvagnar tillkopplade strax innan avgång. Tåg 22 avgick ju fr. Nässjö som jag minns det. Tåg 24 utgick ju fr. Mjölby som vändande tåg fr. gårdagens tåg 45. Detta tåg (45) avgick ju fr. Cst kopplat till tåg 391 (Hamburgaren) och 45:an avkopplades i just Mjölby (som jag minns det).
tobbe

Malmö Västra, snart spårlöst försvunnen.

av Göran Kannerby @, söndag, februari 28, 2021, 20:27 (51 dagar sedan) @ tobbe

Tack för rättelsen. Vad hade tåg 28 för avg.tid fr. Malmö C ? Var 28:an första avgång mot Cst på morgonen. Kruxet var ju att det avgick innan stationens officiella öppnande för dagen.
Tåg 26 avg. Hbf fick ju utlandsvagnar tillkopplade strax innan avgång. Tåg 22 avgick ju fr. Nässjö som jag minns det. Tåg 24 utgick ju fr. Mjölby som vändande tåg fr. gårdagens tåg 45. Detta tåg (45) avgick ju fr. Cst kopplat till tåg 391 (Hamburgaren) och 45:an avkopplades i just Mjölby (som jag minns det).
tobbe

Hittade graf från 1981 hos Ekeving. I den avgick tåg 28 först kl 06.05 från Malmö C, men det kan ju ha gått tidigare senare (eller hur man nu ska uttrycka det).

Malmö Västra, snart spårlöst försvunnen.

av Anders Svensson @, söndag, februari 28, 2021, 21:50 (51 dagar sedan) @ tobbe

Men om stationen inte var upplåst innan tåget gick - hur ... kunde då resenärerna komma till tåget? Också känna till "inofficiella" vägar in på stationen? //Anders

Malmö Västra, snart spårlöst försvunnen.

av tobbe @, söndag, februari 28, 2021, 22:39 (51 dagar sedan) @ Anders Svensson

Kan infoga: Antal resande denna morgon vid avg. Malmö C var mindre än 5 st och undertecknad blev inte förvånad men desto fler steg på vid efterföljande stationer. En stor del var pendlare till IKEA Älmhult och därefter var det lugnt framtill Alvesta. Sedan så ökade antalet både till o från i omgångar under resans gång.
tobbe

Malmö Västra, snart spårlöst försvunnen.

av Göran Kannerby @, måndag, mars 01, 2021, 11:20 (51 dagar sedan) @ Anders Svensson

Men om stationen inte var upplåst innan tåget gick - hur ... kunde då resenärerna komma till tåget? Också känna till "inofficiella" vägar in på stationen? //Anders

Egentligen inte konstigare än att det finns andra stationer där det går tåg utan att väntsal m m är öppna.

Malmö Västra, snart spårlöst försvunnen.

av Olof W @, måndag, mars 01, 2021, 11:48 (51 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Men om stationen inte var upplåst innan tåget gick - hur ... kunde då resenärerna komma till tåget? Också känna till "inofficiella" vägar in på stationen? //Anders


Egentligen inte konstigare än att det finns andra stationer där det går tåg utan att väntsal m m är öppna.

Nja, Malmö C är inte som andra stationer då den ligger med kanalen som vallgrav mot staden.

Nu är det en station som byggts om många gånger och jag vet inte vilket utförande som avses men rent allmänt så har man varit tvungen att gå genom stationen för att komma till perrongerna.

Före den senaste större ombyggnaden fanns det en låst grind som spärrade tillträdet till lokaltågstationen. Tillträde till övriga platsformsspår skedde genom den övertäckta tvärplattformen vars ingång mot staden också spärrades av en låst grind.
Det fanns en stig ungefär från Slussplan längs kanalen upp på lokaltågstationens yttersta plattform från vilken man sedan kunde ta sig vidare men den var det nog inte många resande som kände till.

/Olof

Stockholm C låst för ankommande passagerare

av Bobo L @, måndag, mars 01, 2021, 15:01 (50 dagar sedan) @ Olof W

Jag vet inte om Cst varit låst under tid då tåg avgått från stationen ifråga. Däremot var hela anläggningen låst vid tid för tidigt och sent ankommande tåg i många år.

Jag vill minnas att stora hallen, källaren mm låstes ca 00.30 vilket innebar att några sent ankommande tåg fick skrämma ut sina resenärer via ett par olika utgångar. Spår 11-18 (!) evakuerades via ett par grindar i södra änden av spår 17-18 vilken endast kunde låsas upp "inifrån" och ledde ut resenärerna till Mälarkajen mellan Cst och stadshuset, strax intill där Strömma kanal-båtarna och S/S Mariefred hade sin biljettkiosk på den tiden. Detta gällde sålunda även de sist ankommande pendeltågen som ju ställdes upp några timmar på spåren 13-16.

Tåg som anlände till "norra säcken" dvs spåren 1-10 fick släppa iväg sina resenärer "till höger" om spår 1 till nån grind belägen bortåt Kungsgatsbron, eller om det var ända till Norra Bantorget?

En jävla lång vandring blev det i alla fall, när man som allra minst var hågad för sånt :/

Men, var det inte nått snortidigt X9-tåg som drog iväg vid ca 04.20 eller så mot Uppsala, Sala, Västerås, Örebro, Karlstad? Länge sen, skallen har nog glömt detaljerna om sånt... Jag vill i alla fall bestämt minnas att hela middevitten var släckt och stängt vid den tiden.

Stockholm C låst för ankommande passagerare

av Göran Kannerby @, måndag, mars 01, 2021, 18:17 (50 dagar sedan) @ Bobo L

Jag vet inte om Cst varit låst under tid då tåg avgått från stationen ifråga. Däremot var hela anläggningen låst vid tid för tidigt och sent ankommande tåg i många år.

Jag vill minnas att stora hallen, källaren mm låstes ca 00.30 vilket innebar att några sent ankommande tåg fick skrämma ut sina resenärer via ett par olika utgångar. Spår 11-18 (!) evakuerades via ett par grindar i södra änden av spår 17-18 vilken endast kunde låsas upp "inifrån" och ledde ut resenärerna till Mälarkajen mellan Cst och stadshuset, strax intill där Strömma kanal-båtarna och S/S Mariefred hade sin biljettkiosk på den tiden. Detta gällde sålunda även de sist ankommande pendeltågen som ju ställdes upp några timmar på spåren 13-16.

Tåg som anlände till "norra säcken" dvs spåren 1-10 fick släppa iväg sina resenärer "till höger" om spår 1 till nån grind belägen bortåt Kungsgatsbron, eller om det var ända till Norra Bantorget?

En jävla lång vandring blev det i alla fall, när man som allra minst var hågad för sånt :/


Grinden vid spår 1 låg i Bryggargatans förlängning, dvs där AEX har sin ingång nu. Under mina sista år i Stockholm nyttjade jag den ofta beroende på att det var goda möjligheter att parkera cykeln i dess närhet.

Stockholm C låst för ankommande passagerare

av Anders Svensson @, måndag, mars 01, 2021, 20:59 (50 dagar sedan) @ Bobo L

Jag har varit med om försenade ankomster till spår 3-10 på Stockholm C i "modernare" tid då resenärerna fått ta sig ut via Arlanda Express del av stationen, som är öppen in på småtimmarna. Kommer man in till spår 11-19 fungerar det att komma ut via gångtunneln under spåren och Centralhallen (har åtminstone gjort på pendeltågens tid - vet inte om det tillkommit några nya dörrstängningar som ställer till det...). //Anders

Malmö Västra, SJK skåne möte

av mormorsgruvan @, måndag, mars 01, 2021, 15:33 (50 dagar sedan) @ Cargoman

På Malmö Västra höll Svenska Järnvägsklubbens skåneavdelning sina möten för många år sedan.

powered by my little forum