Forserum 17 maj 1974. (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Monday, March 01, 2021, 01:19 (1124 dagar sedan)

Jag tog en serie bilder på verksamheten vid stationen denna dag.

[image]
Avgång till passerande tåg

[image]
X5 i full fart.

[image]
Jag har inte namn på personalen. Kanske har HP det?

[image]


[image]
Stationsmästaren själv. En bild jag visat tidigare, vet jag,

[image]


[image]
Ett typiskt tåg på sträckan Falköping-Nässjö.

[image]
Forserums egen lokomotor Z43 208.

[image]
Nu har den gjort några drag.

[image]
En •Hfs byggd för trafik till Storbritanien.

[image]
Det blev en släpa att koppla in i ett godståg.

[image]
Nu har stationsmästaren gått hem. Till höger om dörrarna står min packning.

[image]
Avgång till passerande tåg.

[image]
Tåget passerar.

[image]
Ställverk 59.

[image]
Lokomotorföraren tar paus.

[image]
Nu rullar mitt tåg in för jag skall resa hem till Täby.

[image]
Här är den ende jag har namn på." Palle" eller Palmqvist.

/tell

Forserum 17 maj 1974.

av Ola Almquist, Monday, March 01, 2021, 01:35 (1124 dagar sedan) @ Thomas Tell

Mycket trevlig bildserie från en inte alltför stor (eller jätteliten för den delen) station. Stationsmästare var Helge Herman Olsson. Han bör ha avgått med pension 1975.

/Ola

Forserum 17 maj 1974.

av Bobo L, Monday, March 01, 2021, 08:10 (1124 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jamenoj vilken trevlig bildserie! Stort tack!

/Bobo L

Forserum 17 maj 1974.

av Olof W, Monday, March 01, 2021, 08:24 (1124 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack Thomas!

En trevlig bildserie. Jag uppskattar speciellt de med många intressanta interiörbilderna.

Hur kom det sig att Forserum hade en så modern station? Linjen är ju en av de äldsta i landet.

[image]

Forserum 17 maj 1974.

av Olof W, Monday, March 01, 2021, 10:01 (1124 dagar sedan) @ Peter A

Banvakt.se

Enligt uppgift revs det gamla stationshuset på 60-talet.

Tack, men varför revs det gamla stationshuset? Klimatet har jag för mig är för hårt för husbock.
/Olof

Forserum 17 maj 1974.

av Torbjörn Mårtensson, Monday, March 01, 2021, 08:57 (1124 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Tiden går och en vacker dag såg det ut så här (september 2017).

Forserum 17 maj 1974.

av Anders Sandgren, Monday, March 01, 2021, 10:59 (1124 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Och tiden gick och 2019-11-06 var huset rivet enligt Postvagnen.
Men på eniro och hitta verkar det vara kvar.

Forserum 17 maj 1974.

av Niklas Bygdestam, Monday, March 01, 2021, 17:54 (1124 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Och tiden gick och 2019-11-06 var huset rivet enligt Postvagnen.
Men på eniro och hitta verkar det vara kvar.


I slutet var det nog ingen byggnad som skulle kunna ses som värd att spara. Det verkar ha varit riktigt sunkigt i slutet.

Troligen är den redan från början byggd som en barack, eller med barackmoduler. Sedan har de byggt på ett riktigt tak över baracken för att det ska se trevligare ut. Sedan har de höjt trivseln ytterligare med att bygga en riktig entré till väntsalen med mer genuina dörrar och en stationsklocka. Och så hade de satt upp rätt trevliga lampor här och var på fasaden.

Men alla sådana små trivseldetaljer var helt klart borta sedan flera år i slutet. Borta var entrén till väntsalen, stationsklockan var borta och de trivsamma lamporna var ersatta med betydligt tråkigare mer industriella armaturer osv. Så all trivsel var borta.

Byggnader byggda som barackmoduler på detta sätt blir fort sunkiga om de inte underhålls.

Så dessvärre var det nog inget att sörja i slutet.

Stationen är i alla fall i livet idag. Den är tack och lov inte nedlagd.

Forserum 17 maj 1974.

av Carl Olof Mossberg, Monday, March 01, 2021, 18:20 (1124 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Stationen är i alla fall i livet idag. Den är tack och lov inte nedlagd.

Idag är det ett fyrtiotal uppehåll åt vardera hållet på vardagar.
Var det ens 10 uppehåll 1974, dvs när korten togs?
Från 1975 blev det någon form av koncessionsupphåll som inskränkte sig till ett par
uppehåll i vardera riktningen i Forserum och i Tenhult. Samtidigt slopades uppehållen
i bl a Huskvarna, Habo och Sandhem.

Forserum 17 maj 1974.

av HP, Monday, March 01, 2021, 21:57 (1123 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Stationen är i alla fall i livet idag. Den är tack och lov inte nedlagd.


Idag är det ett fyrtiotal uppehåll åt vardera hållet på vardagar.
Var det ens 10 uppehåll 1974, dvs när korten togs?
Från 1975 blev det någon form av koncessionsupphåll som inskränkte sig till ett par
uppehåll i vardera riktningen i Forserum och i Tenhult. Samtidigt slopades uppehållen
i bl a Huskvarna, Habo och Sandhem.

Nja, Habo hade hela tiden kvar uppehåll, men inte för alla tåg./HP

Forserum 17 maj 1974.

av Carl Olof Mossberg, Tuesday, March 02, 2021, 10:50 (1123 dagar sedan) @ HP

Stationen är i alla fall i livet idag. Den är tack och lov inte nedlagd.


Idag är det ett fyrtiotal uppehåll åt vardera hållet på vardagar.
Var det ens 10 uppehåll 1974, dvs när korten togs?
Från 1975 blev det någon form av koncessionsupphåll som inskränkte sig till ett par
uppehåll i vardera riktningen i Forserum och i Tenhult. Samtidigt slopades uppehållen
i bl a Huskvarna, Habo och Sandhem.


Nja, Habo hade hela tiden kvar uppehåll, men inte för alla tåg./HP

Har inte kommunickorna tillängliga före helgen men var det inte bara Mullsjö, Jönköping, Tenhult och Forserum kvar från sommartidtabellen 1975?

Forserum 17 maj 1974.

av Anders.k., Tuesday, March 02, 2021, 13:01 (1123 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Stationen är i alla fall i livet idag. Den är tack och lov inte nedlagd.


Idag är det ett fyrtiotal uppehåll åt vardera hållet på vardagar.
Var det ens 10 uppehåll 1974, dvs när korten togs?
Från 1975 blev det någon form av koncessionsupphåll som inskränkte sig till ett par
uppehåll i vardera riktningen i Forserum och i Tenhult. Samtidigt slopades uppehållen
i bl a Huskvarna, Habo och Sandhem.


Nja, Habo hade hela tiden kvar uppehåll, men inte för alla tåg./HP


Har inte kommunickorna tillängliga före helgen men var det inte bara Mullsjö, Jönköping, Tenhult och Forserum kvar från sommartidtabellen 1975?

Har tidtabellen från September 1975.
Första tåget från Nässjö Vardagar och näst sista tåget från Nässjö alla dagar utom Lördag har uppehåll i Habo.
Ungefär samma åt andra hållet, rätt lite tåg som stannar i Habo således.
Mullsjö stannar dom mesta tågen i .

I Forserum och Tenhult är det bara två lokaltåg mellan Nässjö och Jönköping Tor som stannar , dom går faktiskt dagligen.
Forserum har ytterligare ett uppehåll , ett tåg mellan Jönköping och Nässjö på eftermiddagen gör uppehåll där Söndag till fredag.

M.V.H Anders.k.

Forserum 17 maj 1974.

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, March 03, 2021, 11:25 (1122 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Och tiden gick och 2019-11-06 var huset rivet enligt Postvagnen.
Men på eniro och hitta verkar det vara kvar.

I slutet var det nog ingen byggnad som skulle kunna ses som värd att spara. Det verkar ha varit riktigt sunkigt i slutet.

Troligen är den redan från början byggd som en barack, eller med barackmoduler. Sedan har de byggt på ett riktigt tak över baracken för att det ska se trevligare ut. Sedan har de höjt trivseln ytterligare med att bygga en riktig entré till väntsalen med mer genuina dörrar och en stationsklocka. Och så hade de satt upp rätt trevliga lampor här och var på fasaden.

Men alla sådana små trivseldetaljer var helt klart borta sedan flera år i slutet. Borta var entrén till väntsalen, stationsklockan var borta och de trivsamma lamporna var ersatta med betydligt tråkigare mer industriella armaturer osv. Så all trivsel var borta.

Byggnader byggda som barackmoduler på detta sätt blir fort sunkiga om de inte underhålls.

Så dessvärre var det nog inget att sörja i slutet.

Stationen är i alla fall i livet idag. Den är tack och lov inte nedlagd.

Det är möjligt att stationshuset är byggt med volymmoduler - det är väl det som skribenten avser med "barackmoduler" - interiörbilderna ger dock vid handen att det är mindre troligt.
Att stationshuset medvetet byggts för att ha en kort livslängd är dock inte särskilt troligt, det hade säkert kunnat stå där många år än om behov funnits.

Thomas K Ohlsson
byggnadsingenjör och arkitekt

Forserum 17 maj 1974.

av Christer Brimalm, Monday, March 01, 2021, 10:10 (1124 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vilket fint och värdefullt tidsdokument!
(Jag syftar alltså på den ursprungliga bildserien.)

Forserum 17 maj 1974.

av LaseJ, Monday, March 01, 2021, 15:31 (1124 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för underbara bilder från vardagen, som den tedde sig på en mindre station innan datorerna tog över!

Hälsar

Lasse J

Forserum 17 maj 1974.

av HJP, Monday, March 01, 2021, 16:52 (1124 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag tog en serie bilder på verksamheten vid stationen denna dag.

[image]
Avgång till passerande tåg

[image]
Tåget passerar.

/tell

****
Mycket trevligt, Thomas!
Jag uppskattar särskilt bilder med personer i sitt arbete.
Undrar ibland varför jag inte tagit mer sådana bilder.

Forserum 17 maj 1974.

av HP, Monday, March 01, 2021, 21:56 (1123 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jättefin bildserie, stort tack för den! Har dock tyvärr inga namn./HP

Forserum 17 maj 1974 -- ställverket med L1 och L2

av Ulf Pålsson, Monday, March 01, 2021, 22:26 (1123 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Ställverk 59.

Ställverket, av typ stlv 59, är från 1966 (säger Per Forsströms Ställverksregistret). Det är ju uppenbarligen förberett för fjärrblockering, som kopplades in först efter 10 år, i maj 1976 (säger Järnvägsdata 2009).

Signalbeteckningarna för de huvudsignaler som står ”rygg-i-rygg” med infartssignalerna 1/1 och 1/2 är L2 resp. L1. Det är beteckningar som man använde (och använder) på blocksignaler vid stationsgränsen (sedan 1994: utfartsblocksignaler), men här, 1974, är det uppenbart att det inte finns någon linjeblockering, inte minst eftersom tågklareraren ger ”avgång” till genomfartståg.

Ställverkspanelen är alltså redan ”förberedd” för den kommande för linjeblockeringen/fjärrblockeringen. En fråga uppkommer: Var det bara på ställverkspanelen som L1 och L2 hette så, och var signalerna i ytteranläggningen märkta med och i linjebeskrivningen angivna som 1/7 resp. 1/8, som de som ytterplacerade utfartssignaler borde heta? Eller var det så att man på 1960- och 1970-talen officiellt kallade ytterplacerade utfartssignaler för L1 och L2, om de bara var tänkta att så småningom bli blocksignaler vid stationsgränsen?

Forserum 17 maj 1974 -- ställverket med L1 och L2

av Göran Kannerby, Tuesday, March 02, 2021, 07:41 (1123 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Ställverk 59.

Ställverket, av typ stlv 59, är från 1966 (säger Per Forsströms Ställverksregistret). Det är ju uppenbarligen förberett för fjärrblockering, som kopplades in först efter 10 år, i maj 1976 (säger Järnvägsdata 2009).

Signalbeteckningarna för de huvudsignaler som står ”rygg-i-rygg” med infartssignalerna 1/1 och 1/2 är L2 resp. L1. Det är beteckningar som man använde (och använder) på blocksignaler vid stationsgränsen (sedan 1994: utfartsblocksignaler), men här, 1974, är det uppenbart att det inte finns någon linjeblockering, inte minst eftersom tågklareraren ger ”avgång” till genomfartståg.

Ställverkspanelen är alltså redan ”förberedd” för den kommande för linjeblockeringen/fjärrblockeringen. En fråga uppkommer: Var det bara på ställverkspanelen som L1 och L2 hette så, och var signalerna i ytteranläggningen märkta med och i linjebeskrivningen angivna som 1/7 resp. 1/8, som de som ytterplacerade utfartssignaler borde heta? Eller var det så att man på 1960- och 1970-talen officiellt kallade ytterplacerade utfartssignaler för L1 och L2, om de bara var tänkta att så småningom bli blocksignaler vid stationsgränsen?

Ställverkspaneler är dyra att justera så denna är uppenbart gjord för att klara sig ända tills fjb togs i drift, se exempelvis att det redan finns ställare för att ställa om till fjärrmanöver och lampor för "linjen fri".

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men din förmodan känns sannolik. För den talar att varje tkl med självaktning skulle tejpat upp något om utfarternas verkliga namn på panelen om den inte varit L1/L2.

Förmodligen behöver vi en linjebok från den tiden för att kunna uttala oss med säkerhet.

Forserum 17 maj 1974 -- ställverket med L1 och L2

av Lennart Fransson, Tuesday, March 02, 2021, 09:15 (1123 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Ställverk 59.

Ställverket, av typ stlv 59, är från 1966 (säger Per Forsströms Ställverksregistret). Det är ju uppenbarligen förberett för fjärrblockering, som kopplades in först efter 10 år, i maj 1976 (säger Järnvägsdata 2009).

Signalbeteckningarna för de huvudsignaler som står ”rygg-i-rygg” med infartssignalerna 1/1 och 1/2 är L2 resp. L1. Det är beteckningar som man använde (och använder) på blocksignaler vid stationsgränsen (sedan 1994: utfartsblocksignaler), men här, 1974, är det uppenbart att det inte finns någon linjeblockering, inte minst eftersom tågklareraren ger ”avgång” till genomfartståg.

Ställverkspanelen är alltså redan ”förberedd” för den kommande för linjeblockeringen/fjärrblockeringen. En fråga uppkommer: Var det bara på ställverkspanelen som L1 och L2 hette så, och var signalerna i ytteranläggningen märkta med och i linjebeskrivningen angivna som 1/7 resp. 1/8, som de som ytterplacerade utfartssignaler borde heta? Eller var det så att man på 1960- och 1970-talen officiellt kallade ytterplacerade utfartssignaler för L1 och L2, om de bara var tänkta att så småningom bli blocksignaler vid stationsgränsen?

Jag har ett halvsvagt minne att utfartssignalerna i Hindås hade märktavlor med L1 och L2 på tam-tiden.

Forserum 17 maj 1974 -- en fråga till om ställverket

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, March 02, 2021, 22:28 (1122 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Var fanns resten av ställverket vid denna tid? Fanns det redan då en separat betongbunker där det var placerat, eller var det inrymt i någon skrubb i stationshuset?

Forserum 17 maj 1974 -- en fråga till om ställverket

av Thomas Tell, Tuesday, March 02, 2021, 23:55 (1122 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

[image]

Här är ställverksbyggnaden samma dag som övriga bilder.
/tell

Forserum 17 maj 1974 -- en fråga till om ställverket

av Gunnar Lilienberg, Thursday, March 04, 2021, 21:55 (1120 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stort tack! :-)

Forserum 17 maj 1974.

av Per Ljungberg, Tuesday, March 02, 2021, 12:51 (1123 dagar sedan) @ Thomas Tell

Beträffande ställverket före fjb. Aktiverades vägsignalerna när infarts/utfartstågvägen aktiverades in/ut för tåget? Fanns lokal vägsignalaktivering vid respektive vägövergång när stationen var lokafrigiven för t.ex. växling?
I t.ex. Alingsås fanns ca 1959 separat kontakt i panelen för manövrering av bommarna. Vid lagd tågväg fick man fälla bommarna manuellt och sedan bommarna fällts tog man tillbaka kontakten och då gick bommarna upp när tåget passerat. Då fanns 5 st plankorsningar med bommar. Idag är alla borta.

Forserum 17 maj 1974.

av Överkörmästaren, Tuesday, March 02, 2021, 14:00 (1123 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Beträffande ställverket före fjb. Aktiverades vägsignalerna när infarts/utfartstågvägen aktiverades in/ut för tåget? Fanns lokal vägsignalaktivering vid respektive vägövergång när stationen var lokafrigiven för t.ex. växling?
I t.ex. Alingsås fanns ca 1959 separat kontakt i panelen för manövrering av bommarna. Vid lagd tågväg fick man fälla bommarna manuellt och sedan bommarna fällts tog man tillbaka kontakten och då gick bommarna upp när tåget passerat. Då fanns 5 st plankorsningar med bommar. Idag är alla borta.

Säkerligen fungerade vägskydden i denna 59:a automatiskt vid tågvägsläggningen, det är ju inget självändamål att man ska vänta med bommarna, i alla fall inte vid infart. Möjligen kan det ha funnits fyrkantvred e d på plattformen för bomfällning vid utfart? Lokalställare antagligen knappar på vägkuren eller någon liten ”pult” gissar jag.

Alingsås hade väl ett äldre ställverk som byggdes innan sådana finesser var tillgängliga, antar jag.

Vilken vagn är detta?

av ccgan, Saturday, March 06, 2021, 19:59 (1118 dagar sedan) @ Thomas Tell


[image]
Nu har den gjort några drag.

Kan någon säga vilket littera denna vagn hade?

Vilken vagn är detta?

av Kjell Friberg, Saturday, March 06, 2021, 21:27 (1118 dagar sedan) @ ccgan

Vagnen är provvagnen Lps-u 418 8000.