Krøderbanen, museibana i Norge, 60-tal, bild (Bana)

av Ulfe @, Fagersta, onsdag, mars 03, 2021, 07:41 (49 dagar sedan)

En norsk museibana till.
Krøderbanen, utgår från Vikersund, beläget utefter järnvägen mellan Drammen och Hønefoss och går mot nordväst till Krøderen. Se kartlänk.
https://kartor.eniro.se/?c=60.027642,9.889069&z=11

Länk till Wikipedia.
https://nn.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B8derbanen

Okänt var bilden är tagen.

[image]

Krøderbanen, museibana i Norge, 60-tal, bild

av Henrik B. Backer @, Oslo, onsdag, mars 03, 2021, 08:04 (49 dagar sedan) @ Ulfe

Bildet er tatt på Krøderen stasjon i 1966. Det var Urskog-Hølandsbanen som arrangerte medlemstur Drammen - Krøderen - Drammen.

Lokomotivet er 18c nr. 245. Toget bestod ellers av vognene L4 nr. 50183, F type 8 nr. 15014, Bo2-3a nr. 182, Co2a og Bo4b type 4 nr. 78 (oppr. NHJ).

Ikke noe av dette materiellt finnes i dag. Imidlertid finnes 18c 255 i komplett og driftsklar stand på Gamle Vossebanen ved Bergen.


Beste hilsen Henrik B.

Krøderbanen, museibana i Norge, 60-tal, bild

av Ulfe @, Fagersta, onsdag, mars 03, 2021, 09:03 (49 dagar sedan) @ Henrik B. Backer

Tack för utförligt svar! Hälsar Ulf.

Här en bild tagen vid samma tillfälle som ovan. Foto Yngve Wikström.

[image]

Krøderbanen, museibana i Norge, 60-tal, bild

av Henrik B. Backer @, Oslo, torsdag, mars 04, 2021, 12:04 (48 dagar sedan) @ Ulfe

Takk for flotte bilder av lok 245 på Krøderen.

Lok 18c 245 ble levert i 1912 og utrangert 5. oktober 1968. På slutten trakk det regelmessig godstogene på Krøderbanen. Da tømmerfløtingen i Hallingdalsvassdraget opphørte i 1967, ble godstogene kjørt etter behov og ble trukket av skiftetraktor (svensk lokomotor) som var stasjonert på Vikersund, hvor Krøderbanen grenser av fra Randsfjordbanen.

De første 18-lokene ble levert fra Hartmann i Chemnitz i 1899 til Kristiania-Gjøvikbanen. Senere fulgte en serie med lok til Bergensbanen, som ble betegnet 18b, mens de første ble benevnt 18a. De var opprinnelig våtdamp-compoundlok. Senere ble det levert 19 lok med overheterkjel og tvillingsmaskineri med rundsleider som ble benevnt 18c. 8/10 18a-lok og 2/4 18b-lok ble bygd om til 18c og øvrige ble utrangert i 1954. Det var et år der det ble elektrisk drift til Hamar og mellom Bergen og Voss, og mange damplok ble overflødige.

Lok 18c 255 finnes som nevnt på Gamle Vossebanen, og kan oppleves der om sommeren.


Beste hilsen Henrik B.


[image]

powered by my little forum