Takk for flotte bilder av lok 245 på Krøderen.
Lok 18c 245 ble levert i 1912 og utrangert 5. oktober 1968. På slutten trakk det regelmessig godstogene på Krøderbanen. Da tømmerfløtingen i Hallingdalsvassdraget opphørte i 1967, ble godstogene kjørt etter behov og ble trukket av skiftetraktor (svensk lokomotor) som var stasjonert på Vikersund, hvor Krøderbanen grenser av fra Randsfjordbanen.
De første 18-lokene ble levert fra Hartmann i Chemnitz i 1899 til Kristiania-Gjøvikbanen. Senere fulgte en serie med lok til Bergensbanen, som ble betegnet 18b, mens de første ble benevnt 18a. De var opprinnelig våtdamp-compoundlok. Senere ble det levert 19 lok med overheterkjel og tvillingsmaskineri med rundsleider som ble benevnt 18c. 8/10 18a-lok og 2/4 18b-lok ble bygd om til 18c og øvrige ble utrangert i 1954. Det var et år der det ble elektrisk drift til Hamar og mellom Bergen og Voss, og mange damplok ble overflødige.
Lok 18c 255 finnes som nevnt på Gamle Vossebanen, og kan oppleves der om sommeren.
Beste hilsen Henrik B.
![[image]](https://njk.no/images/stories/Rullende_materiell/Lokomotiver/18c-255/18c-255_05-b.jpg)