Krøderbanen, museibana i Norge, 60-tal, bild (Bana)

av Ulfe, Wednesday, March 03, 2021, 07:41 (1143 dagar sedan)

En norsk museibana till.
Krøderbanen, utgår från Vikersund, beläget utefter järnvägen mellan Drammen och Hønefoss och går mot nordväst till Krøderen. Se kartlänk.
https://kartor.eniro.se/?c=60.027642,9.889069&z=11

Länk till Wikipedia.
https://nn.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B8derbanen

Okänt var bilden är tagen.

[img]images/uploaded/20210303063845603f2ef5c0f27.jpg[/img]

Krøderbanen, museibana i Norge, 60-tal, bild

av Henrik B. Backer, Wednesday, March 03, 2021, 08:04 (1143 dagar sedan) @ Ulfe

Bildet er tatt på Krøderen stasjon i 1966. Det var Urskog-Hølandsbanen som arrangerte medlemstur Drammen - Krøderen - Drammen.

Lokomotivet er 18c nr. 245. Toget bestod ellers av vognene L4 nr. 50183, F type 8 nr. 15014, Bo2-3a nr. 182, Co2a og Bo4b type 4 nr. 78 (oppr. NHJ).

Ikke noe av dette materiellt finnes i dag. Imidlertid finnes 18c 255 i komplett og driftsklar stand på Gamle Vossebanen ved Bergen.


Beste hilsen Henrik B.

Krøderbanen, museibana i Norge, 60-tal, bild

av Ulfe, Wednesday, March 03, 2021, 09:03 (1143 dagar sedan) @ Henrik B. Backer

Tack för utförligt svar! Hälsar Ulf.

Här en bild tagen vid samma tillfälle som ovan. Foto Yngve Wikström.

[img]images/uploaded/20210303080228603f4294002dd.jpg[/img]

Krøderbanen, museibana i Norge, 60-tal, bild

av Henrik B. Backer, Thursday, March 04, 2021, 12:04 (1142 dagar sedan) @ Ulfe

Takk for flotte bilder av lok 245 på Krøderen.

Lok 18c 245 ble levert i 1912 og utrangert 5. oktober 1968. På slutten trakk det regelmessig godstogene på [link=https://njk.no/kroderbanen-hjem]Krøderbanen[/link]. Da tømmerfløtingen i Hallingdalsvassdraget opphørte i 1967, ble godstogene kjørt etter behov og ble trukket av skiftetraktor (svensk lokomotor) som var stasjonert på Vikersund, hvor Krøderbanen grenser av fra Randsfjordbanen.

De første 18-lokene ble levert fra Hartmann i Chemnitz i 1899 til Kristiania-Gjøvikbanen. Senere fulgte en serie med lok til Bergensbanen, som ble betegnet 18b, mens de første ble benevnt 18a. De var opprinnelig våtdamp-compoundlok. Senere ble det levert 19 lok med overheterkjel og tvillingsmaskineri med rundsleider som ble benevnt 18c. 8/10 18a-lok og 2/4 18b-lok ble bygd om til 18c og øvrige ble utrangert i 1954. Det var et år der det ble elektrisk drift til Hamar og mellom Bergen og Voss, og mange damplok ble overflødige.

Lok [link=https://njk.no/samlinger/rullende-materiell/59-rullende-materiell/materiellpresentasjon-lokomotiver/10371-18c-255]18c 255[/link] finnes som nevnt på [link=https://njk.no/gvb-hjem]Gamle Vossebanen[/link], og kan oppleves der om sommeren.


Beste hilsen Henrik B.


[img]https://njk.no/images/stories/Rullende_materiell/Lokomotiver/18c-255/18c-255_05-b.jpg[/img]