Okänt sigillstämpel (Historiskt material)

av Kristin Thorrud, Wednesday, March 03, 2021, 09:19 (1144 dagar sedan)

Hej!

I Järnvägsmuseets samling har vi ett sigillstämpel helt utan proveniens; dvs utan koppling till vare sig en person eller en historik. Sigillet består av de krönta bokstäverna RvR med två korslagda sablar under.

Länk till Digitalt museum med uppgifter om mått mm: https://digitaltmuseum.se/021027849080/stampel

Är det någon som har tips på vad det skulle kunna ha varit för person som ägt denna stämpel?

Hälsningar

Kristin Thorrud, intendent, JVM
[image]
[image][/img]

Okänt sigillstämpel

av Harald, Wednesday, March 03, 2021, 15:09 (1143 dagar sedan) @ Kristin Thorrud

Det som ligger närmast till hands är någon von Rosen, vilket styrks av de tre rosorna nedtill. Den mest kände i järnvägssammanhang är ju Adolf von Rosen ("de svenska järnvägarnas fader" ), men här är det alltså någon vars förnamn börjar på R. Det finns några kända men jag vet inte om någon av dem har haft järnvägsanknytning.

Okänt sigillstämpel

av Kristin Thorrud, Wednesday, March 03, 2021, 15:13 (1143 dagar sedan) @ Harald

Hej Harald

Tack för svar. Ja, von Rosen slog oss också, men vi har tyvärr inte heller hittat någon med ett förnamn som börjar på R som har någon känd järnvägsanknytning.

hälsn

Kristin Thorrud

Okänt sigillstämpel

av Sune Nylén, Wednesday, March 03, 2021, 23:27 (1143 dagar sedan) @ Kristin Thorrud

Jag tittade på von Rosens stamtavla. Den ende som skulle passa var Reinhold, men han var militär.

Okänt sigillstämpel

av Gunnar Lilienberg, Thursday, March 04, 2021, 21:46 (1142 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag tittade på von Rosens stamtavla. Den ende som skulle passa var Reinhold, men han var militär.

Men Reinhold von Rosen var ju kavallerist, vilket stämmer med de korslagda sablarna(?) på sigillet. Sedan kan man bara spekulera i eventuella kopplingar till järnvägen.

Okänt sigillstämpel

av Göran Kannerby, Thursday, March 04, 2021, 21:55 (1142 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag tittade på von Rosens stamtavla. Den ende som skulle passa var Reinhold, men han var militär.


Men Reinhold von Rosen var ju kavallerist, vilket stämmer med de korslagda sablarna(?) på sigillet. Sedan kan man bara spekulera i eventuella kopplingar till järnvägen.

Det behöver ju inte finnas någon annan koppling än att sigillet har hamnat på järnvägsmuseet.

Okänt sigillstämpel

av Lennart Petersen, Thursday, March 04, 2021, 23:49 (1142 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag tittade på von Rosens stamtavla. Den ende som skulle passa var Reinhold, men han var militär.


Men Reinhold von Rosen var ju kavallerist, vilket stämmer med de korslagda sablarna(?) på sigillet. Sedan kan man bara spekulera i eventuella kopplingar till järnvägen.


Det behöver ju inte finnas någon annan koppling än att sigillet har hamnat på järnvägsmuseet.

I och för sig. Men det är inte osannolikt att en officer fått en ställning vid järnvägen. Det var många från det militära som anlitades vid järnvägen för olika chefsposter i järnvägens barndom. Det militära var då så gott som den enda organisation som hade sådan disciplin med ordning och reda som krävdes vid järnvägen. Man arbetade visserligen hårt i lantbruk men tider var diffusa och man rättade sig efter solens upp och nedgång och rådande väder.

Okänd sigillstämpel

av Sune Nylén, Friday, March 05, 2021, 08:26 (1142 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag har givetvis kollat i div ex av Järnvägsmatriklar från 1872 och framåt men inte hittat
någon R v Rosen. Men de gavs ut var sjätte år, så han kan ju hamnat i mellan.

Okänt sigillstämpel

av Sune Nylén, Thursday, March 04, 2021, 23:43 (1142 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Ja sablar i det. Undrar om Reinhold också bar vita handskar, som kavalleristen i Johnny Bodes välkända visa.:-D

Okänt sigillstämpel

av Kristin Thorrud, Friday, March 05, 2021, 09:11 (1142 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vi har naturligtvis också slagit i järnvägsmatriklar mm innan vi kollade här på forumet.
Det stämmer att många järnvägsmän, framförallt i de höga posterna, även hade en militär karriär.

Just nu följer vi ett nytt och extremt långsökt spår - återkommer om det ger ett positivt resultat!

I normalfall är det bara sådana föremål som har en järnvägsanknytning som har skänkts till museet, men det kan ju bli fel ibland.