Rc4 1171 - ovanlig plog (Fordon: lok)

av StefanH, Friday, March 05, 2021, 16:21 (1120 dagar sedan)

Rc4 1171 ankommer Gävle C 1985-08-08.
Vet någon här på forumet historien bakom denna variant på plog, om det bara var ett prov, eller nåt annat syfte?
[image]

Rc4 1171 - ovanlig plog

av skogstoken, Friday, March 05, 2021, 16:54 (1120 dagar sedan) @ StefanH

För en som bara spekulerar så ser det nästan ut att vara ett försök att minska vikten på de plogar som sitter på Rc1/Rc2/Rc3 men det är som sagt bara mina spekulationer av en som inte ens var påtänkt när bilden togs.

Rc4 1171 - ovanlig plog

av HJP, Friday, March 05, 2021, 17:33 (1120 dagar sedan) @ skogstoken

För en som bara spekulerar så ser det nästan ut att vara ett försök att minska vikten på de plogar som sitter på Rc1/Rc2/Rc3 men det är som sagt bara mina spekulationer av en som inte ens var påtänkt när bilden togs.

****
Vikten har knappast någon betydelse. Det rör sig inte om många kilon.
Plogen är ett prov, som jag minns det, för att minska att snö packas bakom den bakre plogen. Det var ett problem.
På plogens baksida, sitter det två(?) horisontella plåtar, för att förstärka plogen. När den gick i bakänden, samlades det mängder av mycket hårt packad snö på plogens baksida och upp under loket. Jag tror dock inte att provet slog väl ut. Senare utvecklades den tvådelade Rc-plogen.

Rc4 1171 - ovanlig plog

av StefanH, Friday, March 05, 2021, 18:08 (1120 dagar sedan) @ HJP

Tack för snabbt svar, på en fråga jag kanske inte gått och grubblat över precis, men som jag ändå inte vetat svaret på i 35 år. :-)
Har en annan bild på samma lok från nåt år tidigare (vintern 84-85), dock i B änden tror jag (rätta mig om jag har fel), där det inte sitter en sådan plog. Var det bara en plog?
[image]

Rc4 1171 - ovanlig plog

av HJP, Friday, March 05, 2021, 22:55 (1119 dagar sedan) @ StefanH

Tack för snabbt svar, på en fråga jag kanske inte gått och grubblat över precis, men som jag ändå inte vetat svaret på i 35 år. :-)
Har en annan bild på samma lok från nåt år tidigare (vintern 84-85), dock i B änden tror jag (rätta mig om jag har fel), där det inte sitter en sådan plog. Var det bara en plog?

****
Om det gjordes fler sådana provplogar, vet jag inte. Det kan mycket väl hända att det bara var en. Osvuret är dock bäst.
Den svartvita bilden visar A-änden. Färgbilden visar B-änden, precis som du trodde. Troligen sitter provplogen i A-änden på färgbilden. Den är ju tagen på vintern, och det är ett rimligt antagande att plogen sattes upp inför vintern.

Rc4 1171 - ovanlig plog

av LaseJ, Friday, March 05, 2021, 22:07 (1119 dagar sedan) @ HJP

Du har så rätt, dom var inte roliga i skötselhallen....