Roslags Broby 13 maj 1972 (Järnväg allmänt)

av Arne Hällqvist, Saturday, March 06, 2021, 09:57 (1118 dagar sedan)

[img]images/uploaded/202103060854506043435aebc38.jpg[/img]
Vid tegelbruket i Broby (mellan Ekskogen och Kårsta) fanns tidigare ett sidospår, platsen benämnd Roslagsbroby (Rbb) i grafen. Tegelbruket lades ned i mitten av 1960-talet, förföll därefter alltmer och brann slutligen ned 1986.

Roslags Broby 13 maj 1972

av Granis, Saturday, March 06, 2021, 10:39 (1118 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Om jag inte missminner mig användes tegelbruket (bl a?) för uppställning av landsvägsfordon de sista åren. Så vi branden var det en hel del husvagnar och veteranbilar som "gick åt".


/ L G

Roslags Broby 13 maj 1972

av HLi, Saturday, March 06, 2021, 16:52 (1118 dagar sedan) @ Granis

Om jag inte missminner mig användes tegelbruket (bl a?) för uppställning av landsvägsfordon de sista åren. Så vi branden var det en hel del husvagnar och veteranbilar som "gick åt".


/ L G

Och Kårstapendeln med X4p fick vända på väg från Kårsta pga värmen från branden.

/HLi

Roslags Broby 13 maj 1972

av Thomas Tell, Saturday, March 06, 2021, 17:23 (1118 dagar sedan) @ HLi

Om jag inte missminner mig användes tegelbruket (bl a?) för uppställning av landsvägsfordon de sista åren. Så vi branden var det en hel del husvagnar och veteranbilar som "gick åt".


/ L G


Och Kårstapendeln med X4p fick vända på väg från Kårsta pga värmen från branden.

/HLi

Tåget avgick från Kårsta där personalen redan innan avgång sett något konstigt. Tåget rundade kurvan och fick sikt på branden. Föraren ropade "Det är otroligt" "det är otroligt" och vågade sedan inte köra förbi. De körde tillbaka till Kårsta och ställde vagnen där för att ta bussen mot Stockholm.
Jag skulle med mitt tåg ansluta till Kårstatåget i Lindholmen men fick vända utan resenärer. Nästa varv skulle jag upp till Kårsta men fick lämna resenärerna till bussen i Lindholmen och köra tomt upp för att hämta vagnen där uppe. Det stod personal vid brandplatsen för att kolla att det fungerade att passera.

Branden inträffade natten efter Palmes begravning och efter några dagar såg det ut så här.

[img]images/uploaded/202103061616076043aac791151.jpg[/img]

/tell

Roslags Broby 13 maj 1972

av Överkörmästaren, Saturday, March 06, 2021, 17:57 (1118 dagar sedan) @ Thomas Tell

Om jag inte missminner mig användes tegelbruket (bl a?) för uppställning av landsvägsfordon de sista åren. Så vi branden var det en hel del husvagnar och veteranbilar som "gick åt".


/ L G


Och Kårstapendeln med X4p fick vända på väg från Kårsta pga värmen från branden.

/HLi

Tåget avgick från Kårsta där personalen redan innan avgång sett något konstigt. Tåget rundade kurvan och fick sikt på branden. Föraren ropade "Det är otroligt" "det är otroligt" och vågade sedan inte köra förbi. De körde tillbaka till Kårsta och ställde vagnen där för att ta bussen mot Stockholm.
Jag skulle med mitt tåg ansluta till Kårstatåget i Lindholmen men fick vända utan resenärer. Nästa varv skulle jag upp till Kårsta men fick lämna resenärerna till bussen i Lindholmen och köra tomt upp för att hämta vagnen där uppe. Det stod personal vid brandplatsen för att kolla att det fungerade att passera.

Branden inträffade natten efter Palmes begravning och efter några dagar såg det ut så här.

[img]images/uploaded/202103061616076043aac791151.jpg[/img]

/tell

Fint berättat och dokumenterat. Var sidospåret elektrifierat alltså?

Roslags Broby 13 maj 1972

av Lars Håkan, Sunday, March 07, 2021, 09:53 (1117 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Fint berättat och dokumenterat. Var sidospåret elektrifierat alltså?

Som det ser ut på den ekonomiska kartan så ser det ut så i alla fall.