Två vagntillverkare i Södertälje? (Historiskt material)

av bosc, Saturday, March 06, 2021, 20:53 (1138 dagar sedan)

Jag håller på att avyttra en del av mitt historiska material och hittar en uppgift i "Bihang till Lokomotiv och Tendrar samt Person-, Post-, Fång- och Resgodsvagnar vid Statens Järnvägar". Det gäller vagnar littera A 01 nr. 1720-1722 och 1723, 1724. De första anges tillverkade av Aktiebolaget Södertelje verkstäder, 1908, och de andra av Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelje, 1908. Fanns det två vagnfabriker i Södertälje, eller handlar det om namnbyte/omkonstruktion?/BoSC

Två vagntillverkare i Södertälje?

av LasseE, Saturday, March 06, 2021, 21:03 (1138 dagar sedan) @ bosc

Vagnaktiebolaget i Södertälje blev Vabis och sedan del av Scania-Vabis. De gjorde personvagnar en tid.

Två vagntillverkare i Södertälje?

av z750asn, Saturday, March 06, 2021, 21:33 (1138 dagar sedan) @ bosc

Jag håller på att avyttra en del av mitt historiska material och hittar en uppgift i "Bihang till Lokomotiv och Tendrar samt Person-, Post-, Fång- och Resgodsvagnar vid Statens Järnvägar". Det gäller vagnar littera A 01 nr. 1720-1722 och 1723, 1724. De första anges tillverkade av Aktiebolaget Södertelje verkstäder, 1908, och de andra av Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelje, 1908. Fanns det två vagnfabriker i Södertälje, eller handlar det om namnbyte/omkonstruktion?/BoSC

Jag håller på att det var två olika.
En sökning på google gav bland annat dessa två länkar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dertelge_Verkst%C3%A4der

https://www.ekeving.se/tlv/Se/index.html

Två vagntillverkare i Södertälje?

av bosc, Saturday, March 06, 2021, 21:44 (1138 dagar sedan) @ z750asn

Tack för snabba och förklarande svar./BoSC

Tre vagntillverkare i Södertälje

av Stefan Olsson, Saturday, March 06, 2021, 23:18 (1138 dagar sedan) @ bosc

Det fanns ju tre tillverkare, men förmodligen inte samtidigt.

Vagnmakaren (landsvägsdito) Ekenbergs övergick ju i Atlas och byggde många äldre personvagnar i Södertälje innan verksamheten överfördes till Stockholm. Kan inte åren utantill...

Tre vagntillverkare i Södertälje

av Ola Almquist, Sunday, March 07, 2021, 00:46 (1138 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Det fanns ju tre tillverkare, men förmodligen inte samtidigt.

Vagnmakaren (landsvägsdito) Ekenbergs övergick ju i Atlas och byggde många äldre personvagnar i Södertälje innan verksamheten överfördes till Stockholm. Kan inte åren utantill...

I dagstidningarna står det att verksamheten i Södertälje skulle indragas den 1 april 1888. Om avvecklingen står därefter detta.

/Ola

Tre vagntillverkare i Södertälje

av Anders Sandgren, Sunday, March 07, 2021, 22:25 (1137 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det fanns ju tre tillverkare, men förmodligen inte samtidigt.

Vagnmakaren (landsvägsdito) Ekenbergs övergick ju i Atlas och byggde många äldre personvagnar i Södertälje innan verksamheten överfördes till Stockholm. Kan inte åren utantill...


I dagstidningarna står det att verksamheten i Södertälje skulle indragas den 1 april 1888. Om avvecklingen står därefter detta.

/Ola

Atlas drev Ekensberg från 1873 till 1888. Man hade även Gävle varv 1883-88. kraschen 1888 ledde till rekonstruktion av Atlas 1891 till Nya AB Atlas.

Eftersom VABIS startade 1891 och Södertelge Werkstäder 1897 var det aldrig mer än två samtidigt. De senare startades av Philip Wersén som varit VD för VABIS till 1896.

Två vagntillverkare i Södertälje?

av IH, Sunday, March 07, 2021, 08:47 (1138 dagar sedan) @ bosc

Södertelje Verkstäder och Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelje (Vabis) låg jämte varandra. Scania äger idag det område som en gång i tiden var Södertelje Verkstäder. Jag tror det var under 50-talet som Scania-Vabis köpte fabriksområdet som tillhört Södertelje Verkstäder. Några av byggnaderna finns kvar men är ju ombyggda. Huvudverkstaden brann och det enda som finns kvar av den är några fasader.

Två vagntillverkare i Södertälje? Blomqvist

av BD, Sunday, March 07, 2021, 13:59 (1137 dagar sedan) @ IH

Södertelje Verkstäder och Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelje (Vabis) låg jämte varandra. Scania äger idag det område som en gång i tiden var Södertelje Verkstäder. Jag tror det var under 50-talet som Scania-Vabis köpte fabriksområdet som tillhört Södertelje Verkstäder. Några av byggnaderna finns kvar men är ju ombyggda. Huvudverkstaden brann och det enda som finns kvar av den är några fasader.

En numera avliden verktygsmakare arbetade då vid Södertälje verkstäder. Vid branden fanns då under arbete ett antal små svarvar avsedda för Svenska armens verkstadsvagnar. Svarvarna var kopierade efter en amerikansk förlaga och kom sedermera att benämnas Blomqvist.
Efter branden stod bl a en stor bordhyvel kvar med en mängd svarvstativ uppspända på bordet.

Själv hade han då arbetat med att tillverka en gjutmodell för en axellagerbox för järnvägsvagnar.